2551
Sök

Köpråd: VW Golf IV GTI el V6 4motion?

l33t
65 Inlägg
24 maj 2011
Jag hade en GTI IV tidigare och jag låg rätt konstant kring 0.7-0.75 l/mil blandad körning. Det var en rolig och trevlig bil som jag kan sakna under vinterhalvåret.

That Shit Cray
1 087 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
yoppe skrev:
Köp en civic type r årsmodell fram till 2005 roligare bil får man leta efter riktigt kul med bra väghållning och en jävligt rolig motor även om den är N/A jag provkörde en sen var jag fast direkt och jag körde min på 0.85 utan problem,var tvungen att sälja den pga att den inte funkade riktig bra som familjebil och jag hade inte ekonomin att ha 3 bilar just då (har en lb reggad Mb 220cdi) som jag ej lagt upp men har som pendlarbil.Dessutom är dom inte farligt dyra att serva.

Ligger nog tyvärr utanför min budget. Annars skulle jag verkligen inte haft något emot en nyare Civic.

snutte skrev:
Jag hade en GTI IV tidigare och jag låg rätt konstant kring 0.7-0.75 l/mil blandad körning. Det var en rolig och trevlig bil som jag kan sakna under vinterhalvåret.

Jo är rätt sugen på en GTI MK4 nu, verkar inte finnas något direkt dåligt med den smile

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST

huh?
10 427 Inlägg
24 maj 2011
_Hast_ skrev:
snutte skrev:

Jo är rätt sugen på en GTI MK4 nu, verkar inte finnas något direkt dåligt med den smile

Förutom att den har en trist motor? wink Åtminstone i originalutförande.

820 Inlägg
24 maj 2011
V5:an tycker jag du skall skippa direkt, provkörde ett par sådana, fy faaaan så trötta.
Sen att man får höra av mekaniker att den motorn bara är bekymmer är en annan femma.

Inte kollat Audi A3 1.8TQ? Vet att 1.8an(som konstaterats tidigare) inte är så värst rolig original, men ett chip så är den nog lite roligare.

Audin är nog iofs dyrare att äga, men kan lova att den slår Golfen på fingrarna när det gäller körglädje och kvalitetskänsla alla dagar i veckan.

Om man säger

That Shit Cray
1 087 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
steifan skrev:

Har aldrig sagt att den ska vara orörd? roll
Men den ska främst användas som pendelbil smile

Panzar_Audi skrev:
V5:an tycker jag du skall skippa direkt, provkörde ett par sådana, fy faaaan så trötta.
Sen att man får höra av mekaniker att den motorn bara är bekymmer är en annan femma.

Inte kollat Audi A3 1.8TQ? Vet att 1.8an(som konstaterats tidigare) inte är så värst rolig original, men ett chip så är den nog lite roligare.

Audin är nog iofs dyrare att äga, men kan lova att den slår Golfen på fingrarna när det gäller körglädje och kvalitetskänsla alla dagar i veckan.

V5;an har aldrig tilltalat mig direkt så.

Jo visst har jag kollat in Audin, det är ju oundvikligt. Kanske faller på en A3 1.8T och en Golf GTI 1.8 när man väl står där. Fast hittar jag en välvårdad Golf för några tusenlappar billigare än Audin kommer Golfen vinna. Vet inte riktigt varför, något som tilltalar mig med den bara.

Insta @ HAST

820 Inlägg
24 maj 2011
_Hast_ skrev:
steifan skrev:

Har aldrig sagt att den ska vara orörd? roll
Men den ska främst användas som pendelbil smile

Panzar_Audi skrev:

V5;an har aldrig tilltalat mig direkt så.

Jo visst har jag kollat in Audin, det är ju oundvikligt. Kanske faller på en A3 1.8T och en Golf GTI 1.8 när man väl står där. Fast hittar jag en välvårdad Golf för några tusenlappar billigare än Audin kommer Golfen vinna. Vet inte riktigt varför, något som tilltalar mig med den bara.

Dåså, då skall du köra på en sådan golf tycker jag, man ska gå på magkänslan smile

Om man säger

huh?
10 427 Inlägg
24 maj 2011
_Hast_, inte sneglat nåt på Skoda Octavia RS då? Riktigt stiliga sedaner tycker jag, men är lite utav en sedanfetischist. Går nog att hitta något ex för runt 40 000kr.

Exempel som rullat realtivt långt: http://www.blocket.se/landskrona/Skoda_ … =6&w=3

That Shit Cray
1 087 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
Panzar_Audi skrev:
Dåså, då skall du köra på en sådan golf tycker jag, man ska gå på magkänslan smile

Yes det är väl det man ska göra! Gjorde denna tråden mest för att få höra om körglädjen och bränsle ekonomin smile Men det blev mer en förslags tråd om vad jag har för alternativ där ute smile

steifan skrev:
_Hast_, inte sneglat nåt på Skoda Octavia RS då? Riktigt stiliga sedaner tycker jag, men är lite utav en sedanfetischist. Går nog att hitta något ex för runt 40 000kr.

Exempel som rullat realtivt långt: http://www.blocket.se/landskrona/Skoda_ … =6&w=3

Kommer aldrig äga en Skoda. Jag vet att det är i princip samma bilar som Volkswagen. Men ändå, det känns bara fel. Åkt i polarens vanliga Octavia några gånger, känns så förbaskat tråkigt bara.

Insta @ HAST

huh?
10 427 Inlägg
24 maj 2011
_Hast_ skrev:
steifan skrev:

Kommer aldrig äga en Skoda. Jag vet att det är i princip samma bilar som Volkswagen. Men ändå, det känns bara fel. Åkt i polarens vanliga Octavia några gånger, känns så förbaskat tråkigt bara.

haha ja en vanlig Octavia är ju bland det minst upphetsande man kan sitta i. cool

Men just RS verkar vara lite utav en hit, vann det här testet tex: http://www.teknikensvarld.se/files/TV0121_test_GTI.pdf (mot motsvarande BMW, Seat, Subaru, Mercedes & SAAB ..  ??)

Annars finns det "sport"-versioner av Seat Leon och Toledo med 1,8T 180hk-motorn.. .. . winkwink
http://www.blocket.se/stockholm/Seat_Le … =6&w=3 7500mil
Senast redigerat av steifan (24 maj 2011)

That Shit Cray
1 087 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
steifan skrev:
haha ja en vanlig Octavia är ju bland det minst upphetsande man kan sitta i. cool

Men just RS verkar vara lite utav en hit, vann det här testet tex: http://www.teknikensvarld.se/files/TV0121_test_GTI.pdf (mot motsvarande BMW, Seat, Subaru, Mercedes & SAAB ..  ??)

Annars finns det "sport"-versioner av Seat Leon och Toledo med 1,8T 180hk-motorn.. .. . winkwink
http://www.blocket.se/stockholm/Seat_Le … =6&w=3 7500mil

Haha sant, men jag tyckte liksom att den kändes så billig. Kändes inte som att den bilen var riktad till föraren alls.

Din länk funkade tyvärr inte.

Jo det var ju lite roligare iaf, men dom finns inte som 3dörrars va?

Insta @ HAST

Gorgilus addictus
4 769 Inlägg
25 maj 2011
Panzar_Audi skrev:

Då har du med största sannolikhet kört en som är riktigt slutkörd(Alt dåligt servad/behandlad). V5:an känns och ÄR piggare än 1.8T versionen.

Bekymmer? Nja, det vet jag inte riktigt heller.
Det enda motorrelaterade problemet jag haft med min är en LMM som gav upp, annars så har den bara gått och gått.
Senast redigerat av THEBADGUY (25 maj 2011)

Allt för den där jävla hatten!

273 Inlägg
26 maj 2011
Jag har haft en Golf IV 4-motion, hade den i flera år , jag gillade den bilen skarpt, dock är inredningen rätt tråkig i dem, om du hittar en prisvärd Golf IV R32 så har du en riktigt rolig bil men det är nog svårt att hitta en sådan till bra pengar om du jämför mot GTI alt V6:an. Jag har haft flera Golfar och skulle personligen inte välja någon utan 4WD om du ska ha den året runt.

All Rights Reserved
141 Inlägg
22 februari 2013
saxat från Wikipedia "Haldexkopplingen är alltid inkopplad och på en bil där man har utgående axel till bakaxeln driver denna med ungefär 5% vid normal körning i konstant hastighet. Dock kan så mycket som 100% av drivkraften fördelas till bakaxeln vid behov, till exempel om framhjulen tappar allt grepp på en isfläck." Haldex behöver bara nån sekund av hjulspinn i fram för att kopla in bakaxeln wink

There are two things you can´t take back. Bullets out of your gun and words out of your mouth

Sök