Allmänt om volvo 850 glt!

nilserik
24 maj 2011 · 230 Inlägg

Hejsan! har lite frågor om volvo 850 glt 170hk. brukar det vara mycket problem med motor och växellåda på dem bilarna? Är det något farligt att köpa en som gått 29tusen mil? vad bör man tänka på när man köper en sån bil? dricker dem mycket? Är det någon eller några som har lite info om volvo 850 så är jag mycket tacksam!


MVH Nils

Hoffmeister2
24 maj 2011 · 467 Inlägg

Har haft exakt en sån.

Sånt som ofta går sönder är ju saker i framvagnen, Hjullager, länkarmar, bussningar, spindelleder osv osv..
Om du ska pröva någon så kolla efter glapp och missljud i framvagnen. Växellådorna och motorerna håller bra. Köp helst en 95 eller nyare då tidigare modeller hade mer problem med oljeläckage mellan motorn och växellådan.
Att den gått 29 tusen mil gör väl inget sålänge den e välskött, oljan bytt regelbundet osv.

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
nilserik
24 maj 2011 · 230 Inlägg

Hoffmeister2 skrev:
Har haft exakt en sån.

Sånt som ofta går sönder är ju saker i framvagnen, Hjullager, länkarmar, bussningar, spindelleder osv osv..
Om du ska pröva någon så kolla efter glapp och missljud i framvagnen. Växellådorna och motorerna håller bra. Köp helst en 95 eller nyare då tidigare modeller hade mer problem med oljeläckage mellan motorn och växellådan.
Att den gått 29 tusen mil gör väl inget sålänge den e välskött, oljan bytt regelbundet osv.

okej okej det är en 92a den ja hittat

IceEyes Varningar: För många..
24 maj 2011 · 2 552 Inlägg

Växellådan är en svag punkt:

Det allvarligaste felet på 850. Dels har själva lådan varit allt för klent dimensionerad, dels har den vajerstyrda överföringen orsakat problem som så ofta med den konstruktionen.

När vajern mellan växelspak och växellåda inte varit hundraprocentigt injusterad har växlarnas synkroniseringar snabbt slitits . Volvo har bytt fler växellådor på 850 än de någonsin kommer erkänna.



/ Teknikens Värld - Stora Beg Boken.


Glapp i kräningshämmarna samt ramlagerstätningen är två andra svagheter. Håll även koll på kamremmen. I övrigt är 850 en trevlig bil med spänstigt chassi, behaglig komfort och generöst kupéutrymme. Årsmodell 1995 och nyare är som sagt att rekommendera då kvalitén i överlag är bättre.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Marlboroman
24 maj 2011 · 8 234 Inlägg

Hoffmeister2 skrev:
Köp helst en 95 eller nyare då tidigare modeller hade mer problem med oljeläckage mellan motorn och växellådan.

92, 95 eller 2005 spelar ingen roll. Det är fortfarande samma bekymmer med läckaget där. Det beror mer på om den är servad som den ska och fått vevhusventilationen rengjord enligt anvisningarna i  instruktionsboken eller inte.

IceEyes skrev:
Växellådan är en svag punkt:

Det allvarligaste felet på 850. Dels har själva lådan varit allt för klent dimensionerad, dels har den vajerstyrda överföringen orsakat problem som så ofta med den konstruktionen.

När vajern mellan växelspak och växellåda inte varit hundraprocentigt injusterad har växlarnas synkroniseringar snabbt slitits . Volvo har bytt fler växellådor på 850 än de någonsin kommer erkänna.

Vajrar och bussningarna till spaktsället är ju största bekymret med lådorna egentligen. Klent dimensionerad är väl en definitionsfråga, dem tål mycket om man trimmar, men växelmissar kan straffas hårt. Och den gamla lådorna med enkla synkringar (dem som var dåliga) byttes ju ut av volvo i massor vid service. att hitta en bil med den gamla lite klenare lådan idag kräver att man hittar ett exemplar som missköts redan från början.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
nilserik
24 maj 2011 · 230 Inlägg

Marlboroman skrev:

Hoffmeister2 skrev:
Köp helst en 95 eller nyare då tidigare modeller hade mer problem med oljeläckage mellan motorn och växellådan.

92, 95 eller 2005 spelar ingen roll. Det är fortfarande samma bekymmer med läckaget där. Det beror mer på om den är servad som den ska och fått vevhusventilationen rengjord enligt anvisningarna i  instruktionsboken eller inte.

IceEyes skrev:
Växellådan är en svag punkt:

Det allvarligaste felet på 850. Dels har själva lådan varit allt för klent dimensionerad, dels har den vajerstyrda överföringen orsakat problem som så ofta med den konstruktionen.

När vajern mellan växelspak och växellåda inte varit hundraprocentigt injusterad har växlarnas synkroniseringar snabbt slitits . Volvo har bytt fler växellådor på 850 än de någonsin kommer erkänna.

Vajrar och bussningarna till spaktsället är ju största bekymret med lådorna egentligen. Klent dimensionerad är väl en definitionsfråga, dem tål mycket om man trimmar, men växelmissar kan straffas hårt. Och den gamla lådorna med enkla synkringar (dem som var dåliga) byttes ju ut av volvo i massor vid service. att hitta en bil med den gamla lite klenare lådan idag kräver att man hittar ett exemplar som missköts redan från början.

Okej! ja de låter ju inte som det är en helt problemfri bil! han skulle ha 14tusen för den också, kanske bättre att satsa på någon annan bil!

Hoffmeister2
24 maj 2011 · 467 Inlägg

Ähh..

Alla bilar har sina fel. Upplevde iaf min 850 som en relativt problemfri bil. Hade en GLT -95
Bara man sköter dom så håller dom ju.. Missköter man dom så faller dom i bitar. Precis som alla bilar.

Finns väl en anledning till att det rullar så många 850is på vägarna. Jo för att det är en bra bil.
Var iaf mycket nöjd med min.

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
nilserik
25 maj 2011 · 230 Inlägg

Hoffmeister2 skrev:
Ähh..

Alla bilar har sina fel. Upplevde iaf min 850 som en relativt problemfri bil. Hade en GLT -95
Bara man sköter dom så håller dom ju.. Missköter man dom så faller dom i bitar. Precis som alla bilar.

Finns väl en anledning till att det rullar så många 850is på vägarna. Jo för att det är en bra bil.
Var iaf mycket nöjd med min.

Okej! men vet inte riktigt dem dricker ju en hel del och kör rätt långa sträckor om dagen!

Hilmer
25 maj 2011 · 1 789 Inlägg

Om jag kör lugnt, försiktigt och välplanerat så kan jag få ner min till runt 0.76l/mil (enligt färddatorn), dock andra bullar om man kör som en vilde... wink

nilserik
25 maj 2011 · 230 Inlägg

Hilmer skrev:
Om jag kör lugnt, försiktigt och välplanerat så kan jag få ner min till runt 0.76l/mil (enligt färddatorn), dock andra bullar om man kör som en vilde... wink

ja jo, men man vill ju alltid att en bil ska dricka som en golf cl 0.58 tongue

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 maj 2011 · 17 559 Inlägg

Ska du ha en bra bil som transportmedel så är en japanare att föredra. Typ Corolla. Kanske en Seat?
Franska bilar ska du inte ens överväga.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mangisen
25 maj 2011 · 1 035 Inlägg

nilserik skrev:

Hilmer skrev:
Om jag kör lugnt, försiktigt och välplanerat så kan jag få ner min till runt 0.76l/mil (enligt färddatorn), dock andra bullar om man kör som en vilde... wink

ja jo, men man vill ju alltid att en bil ska dricka som en golf cl 0.58 tongue

får man fråga varför e du intresserad av en 850 då? wink
Kanske en nissan micra passar din förbrukning big_smile

nilserik
25 maj 2011 · 230 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Ska du ha en bra bil som transportmedel så är en japanare att föredra. Typ Corolla. Kanske en Seat?
Franska bilar ska du inte ens överväga.

Är så svårt att hitta bilar nu, är från skåne och hittar inget bra som kostar max 15tusen!

nilserik
25 maj 2011 · 230 Inlägg

Mangisen skrev:

nilserik skrev:

Hilmer skrev:
Om jag kör lugnt, försiktigt och välplanerat så kan jag få ner min till runt 0.76l/mil (enligt färddatorn), dock andra bullar om man kör som en vilde... wink

ja jo, men man vill ju alltid att en bil ska dricka som en golf cl 0.58 tongue

får man fråga varför e du intresserad av en 850 då? wink
Kanske en nissan micra passar din förbrukning big_smile

Tycker dem är riktigt snygga! en nissan micra då tar de en dag att komma upp i 120 tongue

nilserik
25 maj 2011 · 230 Inlägg

nilserik skrev:

Mangisen skrev:

nilserik skrev:

ja jo, men man vill ju alltid att en bil ska dricka som en golf cl 0.58 tongue

får man fråga varför e du intresserad av en 850 då? wink
Kanske en nissan micra passar din förbrukning big_smile

Tycker dem är riktigt snygga! en nissan micra då tar de en dag att komma upp i 120 tongue

får kanske bli en golf igen. vill dock ha en 850 mer!

Hoffmeister2
28 maj 2011 · 467 Inlägg

850 är sköna bilar att åka ismile ganska tysta, bekväma, Och bilvärldens skönaste motorljud ( Om man räknar bort sportbilar såklart)

Senast redigerat av Hoffmeister2 (28 maj 2011)

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
Johanness
20 september 2011 · 853 Inlägg

nilserik skrev:

nilserik skrev:

Mangisen skrev:

får man fråga varför e du intresserad av en 850 då? wink
Kanske en nissan micra passar din förbrukning big_smile

Tycker dem är riktigt snygga! en nissan micra då tar de en dag att komma upp i 120 tongue

får kanske bli en golf igen. vill dock ha en 850 mer!

Vad vart det för bil i slutändan? smile

KennethL
20 september 2011 · 412 Inlägg

Johanness skrev:

nilserik skrev:

nilserik skrev:

Tycker dem är riktigt snygga! en nissan micra då tar de en dag att komma upp i 120 tongue

får kanske bli en golf igen. vill dock ha en 850 mer!

Vad vart det för bil i slutändan? smile

Låt mig gissa Johanness att du just köpt dig en 850 GLT och sökte i forumet? Hehe skapligt trådlyft

135
├┼┼
24 R
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang