5323
Sök

Öppet luftfilter, men saknar ett rör. VAR och TILL?

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
Hej alla!
Har öppet filter på min, det satt redan ett ditsatt när jag köpte den (Men monteringen va halvtaskig med buntband) så jag köpte ett nytt från BSR med avskärmning. Dock så fattas röret som går från avskärmningen ut mot grillen, om ni förstår. Eftersom jag inte har nån erfarenhet av öppna filter på egna bilar så undrar jag, vad är det för rör? Försökt att kolla var det skulle kunna gå till men hittar fanimej ingenting! Så nu är det ju hål i avskärmingen ändå, där det röret ska gå in...
vore tacksam för svar.
Lägger med en bildlänk från bsr, hoppas det funkar!!

Mvh Johan

http://www.bsr.se/bilder/_/art_x788y1024_4900705_3.jpg

det är alltså det svarta plaströret som ses till vänster...
Senast redigerat av Woogensea (24 maj 2011)

En gång Volvo, Alltid Volvo

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
Kan tillägga att det är en V70 -01.

820 Inlägg
24 maj 2011
Det röret leder in friskluft från fronten på bilen.
Vet ej exakt varthän det mynnar ut någonstans i fronten på V70N, på första gen V70 leder det ut mellan vänster(inifrån sett) strålkastare och vattenkyl.

Ganska bra att ha, ju mer kall luft till motorn desto bättre mår(går) den.

Om man säger

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
Okej, tack för svar! Jag misstänkte att det va nåt sånt, men jag tyckte mej inte kunna se var det skulle gå nånstans, men jag får försöka inföskaffa ett sånt, förra ägaren skickade ju med original luftfilterboxen men inte röret....
Vet ju iåf inte om det kan ha å göra med att fronten är bytt till R-fronten...men det borde ju finnas hål för det även där.
Senast redigerat av Woogensea (24 maj 2011)

820 Inlägg
24 maj 2011
Woogensea skrev:
Okej, tack för svar! Jag misstänkte att det va nåt sånt, men jag tyckte mej inte kunna se var det skulle gå nånstans, men jag får försöka inföskaffa ett sånt, förra ägaren skickade ju med original luftfilterboxen men inte röret....
Vet ju iåf inte om det kan ha å göra med att fronten är bytt till R-fronten...men det borde ju finnas hål för det även där.

Det gör det nog, bara att handla ett på skroten smile

Du borde ju kunna göra ett "eget" också, är ju bara ett rör som leder in luft i luftburken.

Om man säger

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
Javisst borde inte va så svårt, men det ser väl bäst ut om det är ett som ska va...Va kallas det röret då? "kalluftsintagsrör"?

820 Inlägg
24 maj 2011
Woogensea skrev:
Javisst borde inte va så svårt, men det ser väl bäst ut om det är ett som ska va...Va kallas det röret då? "kalluftsintagsrör"?

Ja det är väl det mest logiska namnet, men man vet ju efter att ha letat reservdelar på skroten osv att det inte alltid är logiska namn på saker och ting, kan ju likagärna heta typ "luftdamaskgummi" eller nått sånt dumt winkbig_smile

Om man säger

3 860 Inlägg
24 maj 2011
Nu vet jag inte om det röret passar mot en R front, fullt möjligt att det gör men jag tänkte bara ge en liten heads up eftersom R's liknande rör är annorlunda. http://www.garaget.org/?car=80880&image=1387776 ...

Det enklaste är kanske att prata med dom på volvo o höra vad dom tror.
Lycka till!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
Tjena på er!

Jag var iaf på en volvo skrot idag och de hjälpte mig att hitta ett rör som skulle passa original till min, det kostade bara en hundring så jag ska kolla om det passar nån dag när jag har tid, men jag tror nästan det. Annars kanske det går att modda lite.  Men tack för infon Spokenratt! Ser det ut som det gör på bilden du postade så lär det ju dock inte passa. Men jag ska återkomma när jag har tittat närmre på det. Tack för hjälpen iaf!

//Johan

3 860 Inlägg
26 maj 2011
Ja, återkom med resultat, det lär som sagt passa mot avskämningsplåten men jag vet inte hur det blir mot fronten, tror dock inte det är några problem. Lycka till!

Autotech

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Tjena alla igen!!

Satte dit röret idag, och det stämde fint både mot fronten å mot avskärmningen. Det var alltså rätt rör och inte det du visade spokenratt. Nån gång ska man ju ha flyt!!

3 860 Inlägg
29 maj 2011
Bara att grattulera, då behövs bara R'ns rör om man nu har R luftbox med andra ord. Skönt att det löste sig!

Autotech

Sök