Köpråd: Saab 900s vs. Bmw e30 (eller 325)

OneLegShort Monster
27 maj 2011 · 41 Inlägg

Hej! Jag kommer behöva en ny bil under nästa halvår. Men valet är som många vet svårt. Jag har fått erbjudande från en i släkten på en Saab 900s som är totalt nyrenoverad och lär därav hålla i många år till. Årsmodell har jag för mig var -94.

Problemet med denna bilen är att den drar en hel del soppa (0.8 enligt honom). Jag kommer inte våga skruva något själv i rädsla av att förstöra hans gamla nyrenoverade projekt, samt att jag har hört att den modellen är väldigt slö. Priset det talas om är runt 12000kr.

Jag har själv varit ute efter en Bmw e30 eller 325 ett tag nu. Dessa vet jag inte så mycket om utom att dom är väldigt roliga att köra, samt att dom inte drar så mycket bensin (har dom ingen källa på det). Vore roligare med en större motor med lite mer drag i då jag har haft min lilla nu ett tag. Och vad kostar reservdelar till dessa? Vad får jag om jag köper en sådan för ca samma pris han ska ha för Saab'en? En okej bil, eller ett sönderskruvat vrak som kommer rasa om 100 mil?

Jag vill helst ha en bil med mer drag än den jag har nu (Ford Escort) och gärna med bakhjulsdrift så man kan leka loss lite i vinter. Men är det värt att passa på denna Saab'en? Kan även tillägga att jag inte är i behov av en stor bil, så Bmw'n passar mig bättre där.

Så hjälp mig nu, vad skulle ni välja och varför? Har bollat bilarna fram och tillbaka med mig själv men kommer inte fram till något beslut!

Ge mig lite för och nackdelar ni som kan modellerna bättre!

Mvh

BMW 316i Compact "California Edition" (1996)
Turbocab
27 maj 2011 · 83 Inlägg

En 900S 1994 är ju en ganska trist historia? Varför nyrenoverad, hur dålig var den? Turbo/Icke Turbo? Det är en väldigt skillnad. En 1994 utan Turbo låter 12k för dyrt nästan, då får den var djävligt fin med mkt nytt på, annars kan det ju fullständigt kvitta tycker jag. Dock finns det mkt delar till dom till hyfsade priser. Är det en Turbo så kan ju ett chip och E85 konvertering vara intressant, då kommer den landa på 200 hästar knappt och det flyttar ju på sig! Men varför inte skruva på den själv? Du köper ju bilen och den är din. Om nåt krav finns på att bevara hans projekt så köp den inte är mitt tips. Din bil, du gör vad du vill.

BMW får andra kommentera, skulle gissa att nåt vidare fräscht i den prisklassen blir svårt hitta. En fräsch lågmilad 900 hittar man nog för dom pengarna på blocket ibland, men som sagt - så himla kul bil är det ju inte då.

OneLegShort Monster
27 maj 2011 · 41 Inlägg

Turbocab skrev:
En 900S 1994 är ju en ganska trist historia? Varför nyrenoverad, hur dålig var den? Turbo/Icke Turbo? Det är en väldigt skillnad. En 1994 utan Turbo låter 12k för dyrt nästan, då får den var djävligt fin med mkt nytt på, annars kan det ju fullständigt kvitta tycker jag. Dock finns det mkt delar till dom till hyfsade priser. Är det en Turbo så kan ju ett chip och E85 konvertering vara intressant, då kommer den landa på 200 hästar knappt och det flyttar ju på sig! Men varför inte skruva på den själv? Du köper ju bilen och den är din. Om nåt krav finns på att bevara hans projekt så köp den inte är mitt tips. Din bil, du gör vad du vill.

BMW får andra kommentera, skulle gissa att nåt vidare fräscht i den prisklassen blir svårt hitta. En fräsch lågmilad 900 hittar man nog för dom pengarna på blocket ibland, men som sagt - så himla kul bil är det ju inte då.

Tack för ditt svar! Det är ingen turbo i den. Inget extra alls faktiskt. Bara en fräsch, pålitlig bil. Kan tänka mig att lägga mig runt 15 för en bmw, glömde jag att tillägga!

BMW 316i Compact "California Edition" (1996)
Sheba Certifierad besserwisser
27 maj 2011 · 308 Inlägg

Du kommer tröttna på en Saab 900 utan turbo bra mycket snabbare än en BMW e30 i alla fall. För mig hade valet varit enkelt.

Senast redigerat av Sheba (27 maj 2011)

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
slowSwede
27 maj 2011 · 223 Inlägg

Får du ungefär samma årsmodell till samma pris så hade jag skippat Saaben.
En Saab 900 är riktigt långsam, tog över en själv av mina föräldrar.
Den funkade super, det enda som pajade var grenröret.
En väl omhändertagen Saab är ganska vettiga, men kul och vintersladdande är nog inte det som kännetecknar dem.
Kan du hitta en Bmw som även den är väl omhändertagen till ungefär samma pris, så gissar jag på att du kommer ha roligare med den. Speciellt när du vill vintersladda, men även vid vanlig körning.

Edit: Har en lillasyster som kör en 325 ifrån 90 talet någon gång. Blir lika imponerad över den bilen varje gång jag kör den. Så gammal och känns så bra, som sagt, imponerande.

Senast redigerat av slowSwede (27 maj 2011)

BMW 335 (2007)
Aero T16
27 maj 2011 · 1 327 Inlägg

Bmw 325 borde väl ändå dra mer bensin än saaben?

IceEyes Varningar: För många..
27 maj 2011 · 2 552 Inlägg

Att en turbobefriad SAAB inte är något att sträva efter är naturligtvis rent struntprat. Turbobilar köps vanligtvis för prestandans skull, och de flesta har säkerligen fått visa vad de går för. En turbobefriad 900 framförs oftast på ett lugnare vis, vilket knappast är en nackdel i det långa loppet.

900 är definitivt inte den pålitligaste bilen på marknaden, men exemplaret som du har blivit erbjuden är trots allt totalt nyrenoverad, vilket givetvis är en stor fördel. I övrigt är modellen både krocksäker och bekväm.

E30 325 är förmodligen roligare (beroende på hur man definerar körglädje) och håller ihop hyfsat. Fast att hitta en frisk och motorstark E30 för 12 000 känns som ett vågspel. Ett slutkört exemplar blir varken en rolig eller billig historia.

Om du kan tänka dig andra bilar så kanske Mercedes 190 kan vara något? Bakhjulsdriven och nästan löjligt rolig att sladda runt med på vintern. Bättre kvalité är både E30 och 900, och till skillnad från E30 så är det förmodligen mindre risk att råka ut för ett bus/slutkört exemplar smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Rquired Allmänt envis
27 maj 2011 · 12 512 Inlägg

Tycker du 0.8L/mil är en hög förbrukning? Då är en 325i E30 ingen bil för dig tyvärr, för med den gamla M20-sexan skall en sådan ha 1L/mil i praktiken får du nog räkna med. Dock både piggare och framför allt mycket roligare än en 900s, men för 15.000:- hittar du med stor sannolikhet ingen frisk 3-serie med sexa. Det är på håret för en 320i kanske?

Saab 900ng är en fruktansvärt trist historia, usel väghållning och lika uselt uppträdande och samtidigt är det allt annat än en pålitlig modell. Med turbomotor har du åtminstone fördelen i form av en rolig motor som enkelt blir riktigt stark, men med den trista sugfyran under huven vet jag inte vad fördelen med en sådan skulle vara? Visst den är bekväm och krocksäker, men det finns andra alternativ som är bekvämare, mer krocksäkra och inte är en skitbil i övrigt.

Vill du ha en BMW i den prisklassen tror jag en 5-serie E34 är den du kan hitta enklast i vettigt skick, annars finns Saab 9000 som ett vettigare val än en 900s. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
martinn
27 maj 2011 · 2 624 Inlägg

IceEyes skrev:
Om du kan tänka dig andra bilar så kanske Mercedes 190 kan vara något? Bakhjulsdriven och nästan löjligt rolig att sladda runt med på vintern. Bättre kvalité är både E30 och 900, och till skillnad från E30 så är det förmodligen mindre risk att råka ut för ett bus/slutkört exemplar smile

+1

MB 190 är roliga "lekbilar" samtidigt som dom håller bra och går att få dom och se bra ut big_smile


dock är nackdelen som dom flesta gamla bilar så rostar även mercedes 190..  få tag i ett fint ex då! wink

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
OneLegShort Monster
27 maj 2011 · 41 Inlägg

Tack för alla svaren! Ang. Mercedes så är det inte riktigt min typ av bil, känner jag. Känns inte som att jag skulle trivas med att köra en sådan. Varför jag är så mycket för Bmw är för att jag sedan liten grabb tyckt utseendet varit väldigt fräckt på dessa och alltid velat äga en! Fick tillbaka bra på skatten så det känns som att det är nu eller aldrig att köpa en tongue

Efter att ha läst era svar blir det nog till att skippa Saab'en! Så vad ska man räkna med att hamna i för prisklass för att få något som inte är helt skrot av e30 320/325 modellerna?

BMW 316i Compact "California Edition" (1996)
OneLegShort Monster
25 juli 2011 · 41 Inlägg

Längesen nu, men jag fortsätter i denna tråden då det känns onödigt att starta en ny om en ny bil.

Har nu även kollat in Ford Sierra! Dom ska vara rätt kul har jag läst! Hade tänkt sikta in mig på en med DOHC-motor då jag hört att dom ska vara rätt roliga! Budgeten har utökats sen tråden startades och nu har jag, hör och häpna, 20000kr att lägga på bilen.

Men hur mycket ska man ge för en gammal Sierra? Och vad ska jag kolla på när jag köper den? Tänkte om dom har några vanliga brister osv. Min nuvarande Escort var ett impulsköp, men har varit helnöjd med den. Kanske bara tur dock..

Mvh

BMW 316i Compact "California Edition" (1996)
saab_sonett Handledare
25 juli 2011 · 1 481 Inlägg

Du skippar saaben för att den är en skitbil men funderar på att köpa en sierra????????
Bilen som fordmekanikerna gjorde vågen för. Den fick fords hela verkstadskjedja att överleva.
Det är väl en av de sämsta bilar som någonsin tillverkats.

Senast redigerat av saab_sonett (25 juli 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang