1538
Sök

Golf R32 Sedan. (Bora goes R32) Full convert

Att skapa den bil som VW aldrig tillverkade.

329 426 Visningar
Uppdaterades senast 9 september 2019
280 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
Idag var jag till GTI klubbens träff för Stockholms snyggaste VW. Riktigt kul träff med mycket roliga bilar och trevliga människor.

Riktigt skoj att min bil blev vald till Sthlm snyggaste VW! yikes Skapligt förvånad när de ropade upp mitt namn. Det fanns många andra riktigt snygga bilar där. En del med riktigt mycket mos och bra puts. Att det blev min var en total surprise! Min är ju trots allt original.

Fick dessutom en åktur av Erik Millberg i hans Golf3 VR6 dubbelturbo. dryga 600 hk sköt på jävligt gött kan jag säga. smile Btw, samma kille som byggde den första Bora R32an i sverige.

Nåja, jag fich den ballaste pokalen jag sett tror jag. smile VW navkapsel med text i handskriven tusch. Stenhård!

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-4679671f0d0c367d64296fe641311ccc_large.jpg
Senast redigerat av T0bbster (28 augusti 2011)

6 Inlägg
28 augusti 2011
Grattis granne! Klart du och bilen är värt ett pris, den blev ju kanonfin! smile

280 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
Just ja, kanske ska uppdatera lite vad som händer med bilen annars.

Har passat på att sälja mina Tenzo R fälgar. Dessa sitter numer på th3ones golf, ser riktigt bra ut. smile
Efter en del funderingar har jag beslutat att behålla original. Det är ju det jag har siktat på med bygget, att det ska bli så OEM som möjligt, och då känns det inte rätt att smäcka dit andra fälgar än original. Original it is!

Dessutom har jag fått ordning på ESP-systemet, vilket inte riktigt fungerade som det skulle till en början.
Problemet med det var lite mitt eget fel, såklart... Det tog ett tag innan jag förstod vad som var fel då det inte gick att nolla styrvinkelgivaren G85 via VCDS. Jag fick bara ett fel meddelande som sa att det var något mekaniskt fel på givaren.
Jag har ju haft vissa farhågor att min 2001 och R32ans ABS system inte riktigt var kompatibla, och felmeddelandet kunde mycket väl bero på just detta. Jag började med att plocka bort styrvinkelgivaren från Golfen för att montera den och se om det blev någon skillnad.
Vad jag upptäckte då var att längst upp till höger på enheten sitter ett litet "fönster" där man ser när givaren är i nolläge. Detta hade jag inte sett på min tidigare då det fönstret inte syns när man har plasten över rattstången monterat. Jag demonterade min givare i Boran och kolla om den var rätt kalibrerad, och det var den ju inte... Givetvis. Första gången jag demonterade ratten glömde jag att plocka ur en kabel ut styrvinkelgivaren vilket ledde till att locket till den flög av och det kom ut kablar ur den som när man blåser en serpentin på kalaset... Hela knät fullt med kabel... Bara att börja stoppa tillbaka kabeljäveln, och det var då locket inte hamnade i rätt position. När jag väl hade fått givaren i sitt rätta läge var det en baggis att nolla den och få ESP systemet att hoppa igång.

Ut och sladda lite för att se om det funkade och det gjorde det. Inga problem! Skaplig lättnad att jag slapp bygga om mer el...

smile

280 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
Soderquist skrev:
Grattis granne! Klart du och bilen är värt ett pris, den blev ju kanonfin! smile

Ta åt dig av äran du med. Utan dig hade det varit tungt. wink

162 Inlägg
28 augusti 2011
grattis, var förbi å spanade lite på din bil idag... den är frään som fan

16 197 Inlägg
28 augusti 2011
grattis smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

280 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
mangeBSR skrev:

Tackar! smile Ja det var trevligt där, många fina bilar.

evilaudio skrev:
grattis smile

Grattis själv! smile Du blev inte lottlös du heller.

Uber tryck i basen när du krämade på! Damn!
Senast redigerat av T0bbster (28 augusti 2011)

56 Inlägg
28 augusti 2011
Roligt projekt, dela gärna med dig av en projekt tråd på gtiklubben också, tror att det hade varit uppskattat där!

Golf gti 25 Jahre Jubileum

16 197 Inlägg
28 augusti 2011
T0bbster skrev:
mangeBSR skrev:

Tackar! smile Ja det var trevligt där, många fina bilar.

evilaudio skrev:
grattis smile

Grattis själv! smile Du blev inte lottlös du heller.

Uber tryck i basen när du krämade på! Damn!

nee ja fick ju en liten radiostyrd porche  big_smile

jo de poppar på rätt bra men ja e ju så van me de så...hehe

"Testar man inte så får man aldrig veta"

280 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
Cullberg skrev:
Roligt projekt, dela gärna med dig av en projekt tråd på gtiklubben också, tror att det hade varit uppskattat där!

Jo jag har funderat på det. Men inte orkat ta mig i kragen. tongue

4 Inlägg
28 augusti 2011
T0bbster skrev:
Zadran skrev:
Kika in min 25 jahre jag ägde, dom förfinades med svart innertak smile så visst finns det

Aha, där ser man. Då finns det iaf. Antagligen unikt för 25 då och inte R32.

Nja jag får allt se om det blir något svart tak. Har lite annat att ta i tu med innan det.

Om jag vill minnas rätt så var svart innertak standard i R32 som såldes i USA
det är grymt mycket snyggare än tråkiga vanliga gråa

Med lem
768 Inlägg
29 augusti 2011
Grattis till bucklan, snygg sådan med wink

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

280 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
Cullberg skrev:

Done. Saxat in mina uppdateringar på GTI klubben. Det tog en stund... Phu...

tongue

Vw-dåre
40 Inlägg
30 augusti 2011
Det var skoj att snacka en stund med dig IRL i söndags, är fortfarande-om inte ännu mer impad av ditt bygge...

280 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
badtav skrev:
Det var skoj att snacka en stund med dig IRL i söndags, är fortfarande-om inte ännu mer impad av ditt bygge...

Man tackar!

Ja det var trevligt att träffas och snacka lite skit. Du ska inte med på GTI klubbens bankörning 11 sept? wink
Alltid skoj med lite fler R32or. Jag försöker få med Fredrik med den röda.

Mvh
Senast redigerat av T0bbster (30 augusti 2011)

Vw-dåre
40 Inlägg
30 augusti 2011
T0bbster skrev:
badtav skrev:

Man tackar!

Ja det var trevligt att träffas och snacka lite skit. Du ska inte med på GTI klubbens bankörning 11 sept? wink
Alltid skoj med lite fler R32or. Jag försöker få med Fredrik med den röda.

Mvh

Det kanske vore nåt, ska kolla upp lite med jobb och så..smile

6 Inlägg
31 augusti 2011
T0bbster skrev:
bla bla... Jag försöker få med Fredrik med den röda.

Jaja, jag ska med! wink
Ska bara fixa huv-vajern, byta bromsvätska och allmän service.

280 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
Soderquist skrev:
T0bbster skrev:
bla bla... Jag försöker få med Fredrik med den röda.

Jaja, jag ska med! wink
Ska bara fixa huv-vajern, byta bromsvätska och allmän service.

Gött! Ska göra lite service jag med har jag bestämt. Lite ny olja och skit så mår 3.2an bra sen.

Vw-dåre
40 Inlägg
31 augusti 2011
Och min ska in och få haldex-service den 12:e.. tongue

280 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
Jaha, då har man varit och testat bilen på Sviestad. Skoj! Riktigt kul bana!

Det gick riktigt bra måste jag säga. Bilen funkade helt ok, däck och bromsar höll måttet. Ingen fadning och ingen understyrning att prata om heller. Inbillar mig att den extra längden mot Golfen gör den mer balanserad. Men som sagt, det kan vara inbillning åxå.

Körde en laptimer i Iphonen så jag kunde hålla koll på tiderna. Visst, man kan inte veta att den stämmer till 100%, men Fredrik hjälpte mig att ta lite tider från sidan av med tidtagarur och det skillde inte allt för mycket mellan laptimern och den faktiska tiden.

Enl min timer körde jag som bäst 1:11 på torrt och 1.13 på vått. Har ingen aning vad som är en bra tid på Sviestad, men jag är nöjd med de tider jag satte. Kan inte åka fortare än så med bilen som den är.

Allt var inte super bra dock... Lite heart stopping action blev det åxå.

Jag tänkte att, fan min Bora skulle göra sig jävligt bra som gräsklippare! Bara att prova då.

En liten påhälsning bredvid banan då jag blev lite för övermodig i torpar svängen... Hade en hel del för hög fart när jag kom in mot kurvan, ABSen jobbade febrilt, men det gick inte att få stopp på 1600kg Bora. Det var ganska blött på banan efter en massa onödigt regn, det innebar givetvis att bromspunkten var några meter tidigare än när jag tyckte att bromsa var en bra idé. Snabbt som attan resulterade det i att jag var ute på gräset och harvade och det som gick genom mitt huvud just för stunden var klassiska: nej nej Nej NEJ... Holy Crap! Det här kan bara bli dåligt..
Alla som kört på gräs som är blött vet hur in i själva.. halt det är! Och nu kom den satans vallen allt närmare... Fort, och jag var degraderad till passagerare.
Medan jag gled på gräset tänkte jag att det är lika bra att försöka att göra något åt situationen än att bara sitta där som ett fån och åka med. Så what the häck, jag försöker med att dra i handbromsen för att få ut baken och på det viset vända bilen, det brukar funka på is. Tänkt och gjort, jag lyckas få ut baken och bilen börjar sakta men säkert vända, direkt jag kände att jag hade fronten åt rätt håll klev jag på fullt och dumpade kopplingen på tvåan.
Detta resulterade att jag hade alla fyra hjulen att jobba åt rätt håll och på så vis vända momentet till min fördel. Där "hängde" jag i fyrhjulsdriften och med ens förvandlades jag från passagerare till förare igen. Mycket skön känsla efter att ha sett framför mig hur jag studsar ut i periferin och slår bilen ramsne etc... Brrr, *rys*.
Så här i efterhand känns det som att alla timmar spenderade på isbana inte var helt bortkastade. tongue

Bilen klarade sig utan en skråma, det enda som tog skada var mitt ego som fick sig en liten törn. Däremot behöver bilen sig en tvätt då den blev täckt av gräs efter min lilla gräsdrifting. Efter den lilla incidenten blev det ingen mer köra. Jag körde och parkerade i depån och väntade på att jag skulle sluta skaka, sen blev det hemfärd. Tur att det hände i slutet av körningen. He he.

Tvätt får det bli imorgon. Nu måste bilen bli fin då det kommer folk som ska fota den. Vilka de nu är återkommer jag med senare. wink

Lite bilder från bandagen. Tyvärr har jag inga fler, men jag hoppas att det kommer upp några fler från de andra som man kan låna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-82e491b8145e065c01b5f421c5b15542_large.jpg

Här kom Fredrik med på bild med sin röda fina R32a. Den har varit på Nordslingan i somras. Lucky Bastard!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-0412afd9a9d454472c4ddf8074fb7cbe_large.jpg

Sök