5908
Sök

Sälja bil med "billjud" i den och ta extra betalt? Rätt eller fel?

466 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Hejsan smile För det första sry om denna hamnat i fel del av forumet och hoppas isåfall den kan bli flyttad?

Men nu till topic tongue

Varför drömmer så många om sina ljud system i sina bilar?
Har skummat igenom lite blocket annonser och ja den större delen av alla hade att man fick köpa bilen för xxx antal kr eller lägg till xxx kr för att få ljudet med i köpet?

Bara jag kanske som känner mig gnällig men ett ljud som kanske suttit i en bil ett år och har använts har ju tappat minst 40% av inköps pris direkt ju tongue

Vad tycker ni om detta? Sniket att försäljare o försöka göra en slant eller helt rätt? smile

Mvh skane
Senast redigerat av skanepiraten (29 maj 2011)

309 Inlägg
29 maj 2011
skanepiraten skrev:
Hejsan smile För det första sry om denna hamnat i fel del av forumet och hoppas isåfall den kan bli flyttad?

Men nu till topic tongue

Har skummat igenom lite blocket annonser och ja den större delen av alla hade att man fick köpa bilen för xxx antal kr eller lägg till xxx kr för att få ljudet med i köpet?

Bara jag kanske som känner mig gnällig men ett ljud som kanske suttit i en bil ett år och har använts har ju tappat minst 40% av inköps pris direkt ju tongue

Vad tycker ni om detta? Sniket att försäljare o försöka göra en slant eller helt rätt? smile

Mvh skane

Förstår hur du menar smile Men förmodligen har de betalt en hel del pengar för det och vill inte ge iväg det gratis. visst det har förlorat en hel del i värde, men det finns ju fortfarande begagnat ljud att köpa, är ju ungefär samma sak? smile Fast i det här fallet är ju lyxet att ljudet redan sitter i bilen smile

466 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Sandegren skrev:
skanepiraten skrev:

Men nu till topic tongue

Mvh skane

Förstår hur du menar smile Men förmodligen har de betalt en hel del pengar för det och vill inte ge iväg det gratis. visst det har förlorat en hel del i värde, men det finns ju fortfarande begagnat ljud att köpa, är ju ungefär samma sak? smile Fast i det här fallet är ju lyxet att ljudet redan sitter i bilen smile

Ja jag är i samma tankar tongue Men jag anser själv det är väldigt överprisat med alla dessa billjud  tongue
Tex du kan köpa nytt avgassystem till bilen ovh bytta bussningar och dyligt. Sen ska du sälja bilen, xxx kr eller för xxx kr till så får man avgassystemet till ^^Ja nu är det skillnad på ljud och avgassystem men hoppas du förstår min liknelse wink

Finns ju ingen bil man kan trycka in saker i och sen gå plus på eller ens gå +-0 tongue

5 111 Inlägg
29 maj 2011
Saken är ju den att man ju knappast får särskilt mycket mer betalt för bilen för att det sitter stereoprylar i den då de flesta som köper en bil inte är ute efter sådana.

Många resonerar nog som så att får de det där extra för ljudet så kan de köpa nytt, annars flyttar de lika gärna över det till sin nästa bil. Ser väl inget fel med det?

Är ju ingen skillnad på att ha tömt bilen på ljud och sälja den för marknadsvärdet motför att aldrig ha haft ljud där.

Osponsrad
1 631 Inlägg
29 maj 2011
Ända gången man kan gå i plus på att sälja med sina gamla använda stereoprylar är om man är av den sortens människa som hittar det i parkerade bilar klokan 03.00 på natten.

Jag plockar alltid ur mina grejer ur mina bilar, baslådan kanske inte passar i nästa men då får man ju bygga ny eller sälja anläggningen på lämplig köp/säljsida.

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
29 maj 2011
Jag hade "Köp stereon, få bilen på köpet.."
Menar man är ju rent av dum i huvudet om man låter en stereo med ett nypris runt 65-70 000:- sitta kvar i en bil som på sin höjd är värd 10 000:-

Om någon vill ha stereon så får de givetvis betala för det.
Menar annars så kan man ju anse att en bil som säljs med 20" fälgar skulle var lika mycket värd som en likadan som säljs på plåtfälgar.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

466 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Ja många tankar och ideer jag håller med smile

Men ja har man tryckt in ett system för 60+ ja då kan man väll mena på att man vill ha lite betalt för det ^^

Men kanske var otydlig eller ja missade att poängtera det att jag menar ljud som kostat 10k eller mindre som folk prisar till höjderna och tror aldrig sjunker i pris smile

Själv så är jag den som säljer som bilen står med allt i och men då också ett pris för allt, sen är prutningen alltid tillåten för den rätte köparen smile

Men sen när jag väll köper så köper jag hellre utan system om (om nu säljaren vill ha betalt extra för systemet i, eller ja så länge det inte är lämplig peng han/hon vill ha) Annars så köper jag gärna nytt isåfall smile

//skane

Cupra_
29 maj 2011
Jag har aldrig haft nåt "fett" system utan rätt schysta framsystem, okej bakhögtalare, bas m.m. Säg ljud för kanske 12-15k som mest i mina bilar. Jag säljer alltid med det då. Ser ingen anledning att plocka ut det då det ger mig extra jobb plus att du vet ju inte riktigt hur en bas låter i en annan bil (kombi/sedan).

Tycker själv att det är kul om man får med lite bättre ljudgrejer när man köper en bil, men jag skulle inte betala extra för det.

Säger nån: XXXkr utan ljud och XXXkr inkl ljud så brukar jag säga: Skicka med ljudet så tar jag den för det lägre priset (som den skulle kostat utan ljud). Det är lite som att sälja en stylad bil liksom, köparkretsen krymper drastiskt. Ska du byta in bilen så brukar ju firmorna dessutom inte vilja ta emot dem om du har kjolpaket m.m. på, iaf inte de riktiga märkesfirmorna...

Så näe, vill man ha kvar sitt ljud så ta ur det och sätt i orginal, annars säljer man med det så kan man skaffa nya (bättre?) grejer till nästa bil.

Blir själv bara irriterad om man dessutom får höra av säljaren att "Det sitter grymma högtalare i" så visar det sig vara de billigaste från typ GAS eller MDS.. Då är det ju bara byta i vilket fall..
Senast redigerat av Deception (29 maj 2011)

16 197 Inlägg
29 maj 2011
de e väl självklart att man vill ha betalt för stereo prylar som sitter i bilen.

varför man "ge bort" saker.. ??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Cupra_
29 maj 2011
evilaudio skrev:
de e väl självklart att man vill ha betalt för stereo prylar som sitter i bilen.

För att den stora massan är ovillig att betala 10k extra för 3år gammalt ljud som kostade 20k nytt?

Lite skillnad på dina bilar och "vanliga" också wink

16 197 Inlägg
29 maj 2011
Deception skrev:
evilaudio skrev:

Men du vill gärna ha Me ljudet när du köper bilen om du slipper betala för de?

För att den stora massan är ovillig att betala 10k extra för 3år gammalt ljud som kostade 20k nytt?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Cupra_
29 maj 2011
evilaudio skrev:
Deception skrev:
evilaudio skrev:

Men du vill gärna ha Me ljudet när du köper bilen om du slipper betala för de?

?

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
29 maj 2011
Deception skrev:
evilaudio skrev:

Vad är det då för fel på att erbjuda bilen till ett pris om stereon ska ingå och till ett annat om den inte ska ingå?
Jag skulle aldrig ge bort mina prylar bara för att nån idiot inte förstår värdet av dem. Då är det ju bättre att sälja det löst till någon som värdesätter det.

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

Cupra_
29 maj 2011
Nej visst, det är ju ett val man själv gör, men JAG skulle aldrig betala extra för det om det inte var något speciellt, typ som evils byggen.. Men jag förstår hur du menar, men eftersom det tappar värde så fort så känns det ändå som att det inte spelar någon roll tycker jag, man får liksom inget för det på blocket ändå..

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
29 maj 2011
Beror väl på, är det MDS, X-sound och annat junk så stämmer det väl att man inte får nått för det. Sen beror det åxå på hur snabbt man måste bli av med prylarna, kan man vänta så duker det upp rätt köpare förr eller senare.

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

Saabifierad
2 031 Inlägg
29 maj 2011
Lite extra kan man väl ta om känner för det men det är ofta folk tar ungefär den summan som de har lagt ut på ljudet. Ungefär som ljudsystemet är värd lika mycket ett par år senare som det var när det var nytt tongue Samma övertro gäller när det handlar om fälgar, finns folk som tror att man kan ta lika mycket som dom kostade när dom var nya tongue

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
30 maj 2011
Jag brukar behålla mina grejor, men så de flesta bilar jag sålt gått för mindre än 10k och ljudet haft ett nypris på 20% av bilens värde typ. Om jag säljer en risig Volvo för 8K så ingår det knappast nåt vidare ljud, skulle jag däremot sälja en bil för 100K då kan ju ljudet för 2-5% ingå. smile Det beror väl helt på inköpspris på ljudet Vs bilvärde.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sök