4678
Sök

Dieseltrim - varför endast "steg 1"?

250 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
#1
Det finns ju trimsatser (byte av avgassystem, större spridare osv.) till många överladdade bensinmotorer (Saab, Volvo, VW etc.), men till dieslar finns endast mjukvaruoptimering. Någon ytterligare uppgradering, med byte av hårdvara, har jag inte sett till någon diesel. Finns det någon anledning till att man inte trimmar dieslar mer? Är det svårare att mappa en diesel efter ny hårdvarukonfiguration?

Finns det inte lika mycket att vinna hos dieslar, med t.ex. fullflödessystem med racekat? Det är ju ingen ovanlighet att en överladdad bensinmotor får 40+ extra hästkrafter från steg 1 -> steg 3. Skulle en sådan effektökning hos en diesel vara svår att åstadkomma?

2 266 Inlägg
29 maj 2011
#2
Här i sverige så är bensin/etanol billigare och mer lätttrimmat elektroniskt sett, sen åker vi fler bensin bilar än diesel pga av skatter bla.
En diesel är dyrare att trimma för att insprutningspumpen kräver erfarenhet att bygga om. nyare common rail är svårmappat fler parameterar att justera och hålla reda på kan lätt bli tok annars.

De flesta hårdvarudelarna är dyrare till diesel. ja men bara en effektbox ger ju 40-50hk.

svetsdiff !!!


Sök