Elektriskt kompressor-framtiden?

engolf
30 maj 2011 · 3 235 Inlägg

Länk: http://www.appliancist.com/vacuum_clean … n-d26.html

Läste lite på Dysons hemsida och hittade info om en ny typ motor som spinner i upp till 104000 rpm, och har en turboliknande impeller. En sådan kan kanske ersätta behovet för turbo i framtiden? (behöver ingen smörjning, väger en bråkdel av turbons vikt, kanske till och med eliminerar behovet för IC?...

caromania Forummoderator
30 maj 2011 · 9 296 Inlägg

Ja, den är grym om man fått smuts på mattan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mikke_I
30 maj 2011 · 61 Inlägg

engolf skrev:
Länk: http://www.appliancist.com/vacuum_clean … n-d26.html

Läste lite på Dysons hemsida och hittade info om en ny typ motor som spinner i upp till 104000 rpm, och har en turboliknande impeller. En sådan kan kanske ersätta behovet för turbo i framtiden? (behöver ingen smörjning, väger en bråkdel av turbons vikt, kanske till och med eliminerar behovet för IC?...

Inget nytt: http://www.electricsupercharger.com/   http://www.superchargertuning.com/pages … show/id/18

Funkar grymmmmt bra wink om inte en räcker kan man ju kanske montera 10st... de e ju billiga... cool

Senast redigerat av Mikke_I (30 maj 2011)

A_Karlsson
30 maj 2011 · 537 Inlägg

jävlar så fränt! finns dom att köpa i sverige? det vore ju kul att testa tongue

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
Spelis
30 maj 2011 · 1 926 Inlägg

Tvivlar starkt på att det inte funkar för fem öre.. Var det inte snack om dessa för ett tag sen?

engolf
31 maj 2011 · 3 235 Inlägg

Mikke_I skrev:

engolf skrev:
Länk: http://www.appliancist.com/vacuum_clean … n-d26.html

Läste lite på Dysons hemsida och hittade info om en ny typ motor som spinner i upp till 104000 rpm, och har en turboliknande impeller. En sådan kan kanske ersätta behovet för turbo i framtiden? (behöver ingen smörjning, väger en bråkdel av turbons vikt, kanske till och med eliminerar behovet för IC?...

Inget nytt: http://www.electricsupercharger.com/   http://www.superchargertuning.com/pages … show/id/18

Funkar grymmmmt bra wink om inte en räcker kan man ju kanske montera 10st... de e ju billiga... cool

Klickade du på länken jag postade?? Du länkar till en helt annan produkt som bara mindre intellektuella fjortisar och lättlurade bonde-raggare kunde ha köpt. Du bör klicka på länken och läsa.

På sidan hittade jag ingen info om luftflöde eller tryck, men hade varit intressant att veta vad den motorn presterar.

granadadr
31 maj 2011 · 7 295 Inlägg

finns en anledning till att ingen biltillverkare använder sånt skit wink

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
viccoA
31 maj 2011 · 3 110 Inlägg

Hörts rykten om att BMW M:s testavdelning provar elektriska kompressorer, men dammsugare håller de sig nog borta från.

Senast redigerat av viccoA (31 maj 2011)

torpis Forummoderator
31 maj 2011 · 10 572 Inlägg

engolf skrev:
Klickade du på länken jag postade?? Du länkar till en helt annan produkt som bara mindre intellektuella fjortisar och lättlurade bonde-raggare kunde ha köpt. Du bör klicka på länken och läsa.

Yes, dammsugare --> offtopic

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
schnauz
31 maj 2011 · 1 758 Inlägg

engolf skrev:
Klickade du på länken jag postade?? Du länkar till en helt annan produkt som bara mindre intellektuella fjortisar och lättlurade bonde-raggare kunde ha köpt. Du bör klicka på länken och läsa.

På sidan hittade jag ingen info om luftflöde eller tryck, men hade varit intressant att veta vad den motorn presterar.

Men herregud - du länkade ju för tusan till en dammsugare, hur relevant är det?

engolf
31 maj 2011 · 3 235 Inlägg

Dammsugare,ja, men det var ju själva motorn som var av intresse...

schnauz
31 maj 2011 · 1 758 Inlägg

engolf skrev:
Dammsugare,ja, men det var ju själva motorn som var av intresse...

Och den ser du som en möjlig turboersättare baserat på att den snurrar snabbt?
Finns ju noll och ingen info på sidan om t.ex. verkningsgrad, effekt, luftflöde eller tryck. Och hur ska den eliminera behovet av IC?

engolf
1 juni 2011 · 3 235 Inlägg

Jag ser på det som en möjlighet, ja.
Jag har redan skrivit att det vore intressant att få mer info om den, bl a luftflöde, tryck osv. Den har ju potensial att bli något mer än bara en dammsugarmotor, eller har jag fel?
Att den kan eliminera IC är väl först och främst för att den inte har ett väldigt varmt avgashus tätt intill, och då inte värmer upp den komprimerade luften lika mycket. Och sedan kan ju en elmotor få maxeffekt från tomgång om det är önskvärt på en bil.

torpis Forummoderator
1 juni 2011 · 10 572 Inlägg

En turbo använder sig utav energin i avgaserna som annars går till spillo, medans en eldriven tvångsmatning av ena eller andra konstallationen använder sig av elenergi som motorn måste alstra extra.

Moderna VNT-turboaggregat levererar bra med laddtryck redan från låga varvtal, se exempelvis BMW som hävdar 350Nm vid låga 1250rpm med sin 4cylindriga bensinturbomotor.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Sheba Certifierad besserwisser
1 juni 2011 · 308 Inlägg

Elektrisk kompressor kommer aldrig att ersätta turbon, frågan är ens om det är lönt att sätta dit en sådan till att börja med. Turbo är otroligt effektivt för att bilda laddtryck och kan på en vanlig bensinbil snurra ca 100-200k varv i minuten och pressa igenom ca 15-20 kg luft i minuten(grovt räknat), dessutom genom att ta nytta av avgaserna som motorn trycker ut. Atmosfärisk luft väger 1,3 kilo per kubikmeter, så det motsvarar ca 12-15 kubikmeter luft i minuten. Idén är genial, egentligen. Visst sänker behovet av IC lufttrycket, men det är marginellt i sammanhanget.

Att du skulle kunna sätta en elmotor i motorutrymmet på en bil som skulle komma upp i samma siffror har jag svårt att tänka mig. Det behövs ganska mycket ström för att dra upp en elmotor i 200k varv som dessutom ska vara så stark att den "tvingar in" luften och komprimerar den.

Jag reserverar mig för ett och annat beräkningsfel, men det är svårt att slå effektiviteten hos en turbo.

Senast redigerat av Sheba (1 juni 2011)

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
schnauz
1 juni 2011 · 1 758 Inlägg

Uppvärmingen som orsakas av turbons värme är försumbar, det som höjer tempen är komprimeringen.

Mikke_I
3 juni 2011 · 61 Inlägg

engolf skrev:

Mikke_I skrev:

engolf skrev:
Länk: http://www.appliancist.com/vacuum_clean … n-d26.html

Läste lite på Dysons hemsida och hittade info om en ny typ motor som spinner i upp till 104000 rpm, och har en turboliknande impeller. En sådan kan kanske ersätta behovet för turbo i framtiden? (behöver ingen smörjning, väger en bråkdel av turbons vikt, kanske till och med eliminerar behovet för IC?...

Inget nytt: http://www.electricsupercharger.com/   http://www.superchargertuning.com/pages … show/id/18

Funkar grymmmmt bra wink om inte en räcker kan man ju kanske montera 10st... de e ju billiga... cool

Klickade du på länken jag postade?? Du länkar till en helt annan produkt som bara mindre intellektuella fjortisar och lättlurade bonde-raggare kunde ha köpt. Du bör klicka på länken och läsa.

På sidan hittade jag ingen info om luftflöde eller tryck, men hade varit intressant att veta vad den motorn presterar.

Hmm, OM DU kollar på min C5'a så sitter en sådandär kompressor (med "turboliknande impeller") där som är remdriven (från vevaxeln)...  snurrar max typ 55000rpm... att driva den med generatorn sen med en elmotor e ju ungefär hälften så effektivt som att driva den direkt... det går ju åt drygt 20kubikmeter luft i minuten... det blir några dammsugare det....

Senast redigerat av Mikke_I (3 juni 2011)

engolf
4 juni 2011 · 3 235 Inlägg

Nu snackar vi om en vanlig motor heller, utan där sitter det en "digital pulse technology"-motor. Någon utav experterna här får komma in på banan och berätta hur en sådan motor fungerar, hur energieffektiv den är osv...

Germax
4 juni 2011 · 12 086 Inlägg

En turbo använder sig av energin i avgaserna för att utföra sitt arbete. Men en elektrisk fläkt skulle behöva liknande energi för att åstadkomma samma arbete, vilket i detta fall skulle va energi i elektrisk form som i sin tur kommer från generatorn som drivs av motorn. Kan man få upp verkningsgraden mer än den troligtvis är idag skulle ju idén kunna liknas med en "kompressor"

Så teorin är ju inte fel, det är bara lite praktisk testande och effektivisering som behövs smile

Senast redigerat av JapMax (4 juni 2011)

RD_87 Skrotsamlare
4 juni 2011 · 4 031 Inlägg

En elmotor kan aldrig vara bra för ändamålet, först måsta man då ha en generator med en verkningsgrad över 100% och sedan en elmotor med en verkningsgrad över 100%, tyvärr är verkningsgrader på över 100% fysiskt omöjligt. Detta gör att en remdriven kompressor alltid kommer att vara mer energieffekttiv, för att inte tala om en turbo! För alla som inte begriper detta så rekomenderar jag en kvällkurs i fysik eller energiteknik. Väl använd tid och pengar. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang