Ålrajt, såhär gick jag tillväga:
Det finns en kran längst ner på kylaren, så jag började med att tappa ur så mycket som möjligt i en dunk. Till min förvåning såg vätskan klar och fräsch ut; jag var varm och törstig och slogs sjukt nog av tanken att det såg gott ut, haha.

Lossade locket på termostathuset och hade ett litet helvete att få bort termostaten, till slut gick det och den ser INTE ut som dagens moderna termostater. AC, Made in England, ungefär såhär ser den ut:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Vintage- … 3f0a6f521eSen lossade jag nedre slangen och spolade igenom systemet med slangen; vätskan såg fin ut hela tiden och det började nästan direkt komma bara vatten. Sen spolade jag genom kylaren på samma sätt genom påfyllningslocket. Bara vatten där också. De gamla torra slangarna var rena och fina på insidan.
Tydligen har denna bil blivit väl underhållen eftersom den var så pass fräsch i kylsystemet. Med undantag för termostaten då som troligen är original, men jag tror den funkar hyfsat. Dock är jag inte helt säker på att den öppnar helt så jag vill sätta i en ny - och den ska jag åka till Mekonomen och hämta nu!
Sen ska jag skruva ihop allt, montera de nya slangarna samt fylla på ny kylarvätska. Återkommer!