Slipa ner ärgad aluminiumfälg

LILLJE
1 juni 2011 · 11 Inlägg

Håller på att slipa ner mina aluminiumfälgar men oxideringen tycks aldrig vilja försvinna hur mycket jag än slipar. Kolla på denna urdåliga bilden: http://i51.tinypic.com/spg8k9.jpg
Med lite fantasi så ser ni oxideringen som går likt grenar. Problemet är att det verkar sitta väldigt djupt ner och tar lång tid att slipa bort.
Så ska jag fortsätta att slipa eller satsa på att blända betraktaren som försöker hitta fel? Kan syra hjälpa?

Edit: Korrosion kanske är mer korrekt ord än oxidation.

Mvh

Senast redigerat av LILLJE (1 juni 2011)

Volvo 142 (1969)
robwen
3 juni 2011 · 76 Inlägg

Nee

Nightsmoke
4 juni 2011 · 20 Inlägg

Hansssssssssssss

LILLJE
4 juni 2011 · 11 Inlägg

robwen skrev:
Nee

Hmm, svår fråga, kan inte ge dig svar på det såhär på rak arm.

Nightsmoke skrev:
Hansssssssssssss

Håller inte med.

Volvo 142 (1969)
robwen
1 juli 2011 · 76 Inlägg

Hur gick det?

Nightsmoke
2 juli 2011 · 20 Inlägg

Blästra ner fälgen, sen slipa upp!

rickard10735 Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
4 juli 2011 · 236 Inlägg

Om det är som på mina aerofälgar så gjorde jag så här
först demonterade jag däcket och ventilen
sen hissade jag upp bilen på ena sidan där jag satte fälgen in med ettan
sen fram med ett grovt slippapper och håll emot så går det riktigt fort att få fin yta
Om man som jag har saab aero upptäckte jag att den blanka ytan har tagits fram genom att svarva fram ytan man såg det när man pillrade bort lite klarlack.
Så när jag hade fått fram en fin blank yta så rengjorde jag fälgen från damm sen på med klarlack
Ska du ha andra ytor typ högblank så fram med autosol och trasa och gör som ovan testade det på den första fälgen jag gjorde men då blir det en lite mörkare blank yta så det var inte för mig

Saab 99 "Custom Cab Version 3." (1969)
Saab 99 "Custom Cab Version 2." (1969)
Saab 99 "Custom Cab Version 1" (1969)
LILLJE
10 juli 2011 · 11 Inlägg

rickard10735 skrev:
Om det är som på mina aerofälgar så gjorde jag så här
först demonterade jag däcket och ventilen
sen hissade jag upp bilen på ena sidan där jag satte fälgen in med ettan
sen fram med ett grovt slippapper och håll emot så går det riktigt fort att få fin yta
Om man som jag har saab aero upptäckte jag att den blanka ytan har tagits fram genom att svarva fram ytan man såg det när man pillrade bort lite klarlack.
Så när jag hade fått fram en fin blank yta så rengjorde jag fälgen från damm sen på med klarlack
Ska du ha andra ytor typ högblank så fram med autosol och trasa och gör som ovan testade det på den första fälgen jag gjorde men då blir det en lite mörkare blank yta så det var inte för mig

Jag tillverkade faktiskt en snurrplatta med en gammal DC generator och två gamla bromskrivor. Spenderade två dagar på att slipa ner men det blev inte mycket bättre. Jag har nu polerat upp dem och resultatet får duga, för denna gången. Kan ladda upp bild senare.

Volvo 142 (1969)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang