5672
Sök

Bränslepump krånglar, Volvo 940 LTT -97

46 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
Hej.

Jag har en Volvo 940 -97 som helt plötsligt inte ville starta.
Jag märkte att bränslepumpen som sitter i tanken inte gick,
så jag tog loss den lilla luckan i bagageutrymmet och bankade lite med en hammare
på den "stora plastskruven" (kolla bild):

http://quikk.se/?94578

Och då började pumpen gå igen och bilen startade, men den gick bara några sekunder och
sen slutade pumpen att gå igen.

Är det någon som har varit med om detta problem tidigare och vet vad felet kan bero på?
Är det så enkelt att det bara är glapp någonstans, eller är det ett tecken på att pumpen börjar ge sig?

Jag har hört att när en b-pump lägger av så brukar den aldrig dö helt utan den börjar strula lite först,
så att den fungerar ibland och ibland inte.

(kan även tillägga att jag har kollat bränslerelät, så det är inte det som är felet)

Men om jag ska köpa ny bränslepump till den, vart bör jag köpa den då?
Är det värt att köpa begagnat på skroten eller ska man köpa helt ny?

Bränslepumpar på Volvo är väl svindyrt, och biltema är väl inte att lita på skulle jag tro...
Tänkte om det finns någon annan stans där kvalitén på pumpar är hyfsat bra och inte allt för dyrt?

Tack på förhand! smile

142 Inlägg
2 juni 2011
bytta precis på min, köpte på autoexperten, kostar 1790 kr istället för mekonomens 3200 kr smile

27-an

46 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
Iveskold17 skrev:
bytta precis på min, köpte på autoexperten, kostar 1790 kr istället för mekonomens 3200 kr smile

Okej smile
tog du loss alla slangar och kablar till armaturen innan du lyfte ur den ?
Mina slangklämmor har rostat sönder ganska rejält, så dom går knappt att få av..
Funderar på vilket som hade vart smidigast smile

142 Inlägg
3 juni 2011
vi fick tömma tanken och hissa ner den typ halvägs ner , vi fick slå sönder några klämmor och sen förlänga en slang för att vi fick klippa den, kablen tog vi loss i kontakten en bit upp på sladden och sedan genom plåten smile

27-an

571 Inlägg
4 juni 2011
köp en pump på kl racing, 600 spänn. 255L.

46 Inlägg
4 juni 2011
Trådstartare
Iveskold17 skrev:
vi fick tömma tanken och hissa ner den typ halvägs ner , vi fick slå sönder några klämmor och sen förlänga en slang för att vi fick klippa den, kablen tog vi loss i kontakten en bit upp på sladden och sedan genom plåten smile

åfan.. får iaf först skaffa mig en ny pump, sen får jag väl börja greja med detta och hoppas på att det löser sig! smile

46 Inlägg
4 juni 2011
Trådstartare
_Persson_ skrev:

va inne på kl racings hemsida och den pumpen var tillfälligt slut i lagret =/
Får väl hoppas på att det kommer in nya ganska så snart. Men är du säker på att dessa pumpar passar i tanken på 940?

571 Inlägg
4 juni 2011
Laine90 skrev:
_Persson_ skrev:

va inne på kl racings hemsida och den pumpen var tillfälligt slut i lagret =/
Får väl hoppas på att det kommer in nya ganska så snart. Men är du säker på att dessa pumpar passar i tanken på 940?

Okej, ja ja satte i en sån nydligen i min!

46 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
Nu är pumpen bytt och bilen fungerar utmärkt! Tack för svaren smile

Sök