M46 till m90, Frågor om kopplingsdetaljer.

klarrre
2 juni 2011 · 502 Inlägg

Tjenare
Då jag strax skall ge mig på mitt första byte från en m46a till en m90 så undrar jag vad för koppling jag behöver och vad för tryckplatta som är lämplig och prisvärd?

Jag har ju 228mm svänghjul nu, och funderar på klracings 228mm fjädrade 6p sinterlamell. Men vilken tryckplatta bör jag köpa?

Jag har väl runt 200hk idag, men vill inte byta drivlina igen även om jag trimmar upp mot 300 sträcket.


Och fattas det något mer en urtrampningslagret och tryckplatta /lamell här?
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/248763_10150211756863375_661758374_7115265_3099197_n.jpg

Mvh Daniel

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
Skeden Mekaniker/Fordonstek
3 juni 2011 · 80 Inlägg

712 sach platta med standard lamell håller för 525nm har jag för mig väldigt go koppling.. svarva till ett potthjul eller kör ett ordentligt dubbelmasse men det gillar inte att stiga över 300hk. Sinter är inge skoj tongue personlig åsikt dock. Och Nej

Kör 940Sleeper
TireSlayer Tvivlare
3 juni 2011 · 2 266 Inlägg

Kör på Sachs performance -763 tryckplatta, eller en standard om du så vill. -712 passar inte som skeden nämnde. Och sen tar du en vanlig fjädrad organisk lamell från D24TIC med m90. Så länge du kör med M90 ska du nog hålla dig ifrån sinter på enkelmassesvänghjul, slår sönder den lådan rätt fort då tongue

Senast redigerat av MantaRobin (3 juni 2011)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
klarrre
3 juni 2011 · 502 Inlägg

Tackar. smile
Jag vart nere på BDS bildelar förut å kollade upp sakerna. Att fixa 763 tryckplatta och D24/m90 lamell var inga problem. Så det kommer jag köra på. smile fast det svider ju till i plånboken. tongue

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
Skeden Mekaniker/Fordonstek
4 juni 2011 · 80 Inlägg

finns en del som slirar den koppling på ärliga 300hk dock. är la max 440nm på den med vanlig lamell? det vridet får man ju nästan med en varmkörd 16T tongue

Men funkar ju säkert ypperligt smile

Kör 940Sleeper
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 juni 2011 · 13 746 Inlägg

orginal kör man med M46 svänghjul och turbons tryckplatta med diesellamellen

men då handlar det om orginal..det viktiga är att du väljer en lamell med fjädrat centrum annars mår inte lådorna något bra
dom gillar inte att det blir stumnt och lagret tar stryk och lådan dör helt i onödan

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
klarrre
5 juni 2011 · 502 Inlägg

Ja det förstår jag.
Så ni tror inte kopplingen håller för en 18/19T i framtiden och en annan kam osv? Så man kanske får 300hk på hjulen?

Och en fjädrad 6p sinter då? Hur blir körbarheten med en sådan?
Jag sitter nästan aldrig i bilkö, men drar tunga släp ibland, så vill kunna starta "mjuk"

Mvh

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 juni 2011 · 13 746 Inlägg

nackdelen med sinter är att den äter tryckplattor =/

du borde få en 2skivig tilton liknande koppling anpassad och klar för runt 5500:-

fick det erbjudande på en 3skivig koppling med svänghjul till 940
en sån koppling är rätt studdig och viker sig inte för 300nm ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
klarrre
5 juni 2011 · 502 Inlägg

Det låter ju intressant. Men samtidigt som lite "over kill"
För jag är bara "vebo trimmare" och kommer inte byta vevstakar tex då jag inte har garage och liknande där bilen kan stå under tiden. Så jag kommer få nöja mig med runt 300hk. Så man slipper rasa stakar i onödan. tongue

Intressant att veta dock, vart fick du detta erbjudande?  smile

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 juni 2011 · 13 746 Inlägg

dom jag känner har mellan 200-300hk i sina bilar som kör med sånna både 1skiviga 2 och 3 skiviga så det fungerar med mindre effekt oxå även om det är lite overkill

har man tillgång till lite mekansika verktyg så kan man med lätthet modda dit en 3skivig koppling för inte många kronor finns mängder med 3skiviga kopplingar på ebay.com för väldigt lite pengar

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Skeden Mekaniker/Fordonstek
5 juni 2011 · 80 Inlägg

Finns fjädrad 8p sinter att köpa för lite mer pengar 3lök skulle jag tro dom är betydligt bättre för lådan men jag tycker du skall köra 240mm svänghjul med 712 eller 765 platta och orginal lamell. roligare att köra med också om man skall köra på träffar osv när köer och skit börjar dyka upp smile, detta funkar ju ypperligt för mig och det nyper på bra också om man vill.

Kör 940Sleeper
klarrre
6 juni 2011 · 502 Inlägg

Ja det är mkt möjligt. Men då måste jag väl skaffa det sk dubbelmasse svänghjulet ? Vilket i sin tur inte är bra.
Och det är la ganska knixit att byta svänghjul? med en massa lager som måste bytas och olja som pissar ut osv? Eller har jag fått det helt om bakfoten?

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 juni 2011 · 13 746 Inlägg

ingen olja rinner ut när man river ner svänghjulet

dock ska man alltid byta packboxen när man endå har lådan nere
för dom brukar alltid små läcka lite

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Skeden Mekaniker/Fordonstek
6 juni 2011 · 80 Inlägg

dubbelmassehjulet är inte kasst men det finns dåliga exemplar och man brukar avråda från att ha dom efter 300hk men skaffa ett fint och byt siliconpackningen som finns mellan eller om det är en vanlig packning kommer inte ihåg. Men nej att byta är inga direkta problem och är absolut inte något direkt tidskrävande..
eller så skaffar du ett från timosmotor eller så svarvar dom om ett potthjul..

Kör 940Sleeper
klarrre
6 juni 2011 · 502 Inlägg

Jag köpte mig ett DM svänghjul med org 940 Ftt tryckplatta och lamell. Iof begagnat men ändå 100kr är inte mkt pengar.
Så kommer köra med det tills det börjar slira hade jag tänkt. smile

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
Skeden Mekaniker/Fordonstek
6 juni 2011 · 80 Inlägg

det gör det väldigt tidigt med vanlig turbo platta smile men gör du det, vi får ju ta ett race när du är klar!

Kör 940Sleeper
klarrre
6 juni 2011 · 502 Inlägg

Ja det tycker jag allt. smile Men det kommer dröjja med mim bil. Men nästa sommar kanske. smile
För nu har jag inte mkt chans mot dig med min slitna 13c turbo tongue

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
volvo740mannen Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
15 juni 2011 · 695 Inlägg

Kolla TPC-forumet och Svenska 700-klubbens där har du ett antal fina "HOW-TO" Guider

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:
Volvo V70 "Classic" (2008)
Volvo S70 "ArtiskGRÖN" (1997)
klarrre
15 juni 2011 · 502 Inlägg

Tack. smile
Men bytet är klart sen i söndags. Det blev ett 140mm dm svänghjul och en standard M90 turbo koppling på det.

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
TireSlayer Tvivlare
15 juni 2011 · 2 266 Inlägg

klarrre skrev:
Tack. smile
Men bytet är klart sen i söndags. Det blev ett 140mm dm svänghjul och en standard M90 turbo koppling på det.

De va som fan. Inte alla som har 140mm svänghjul... lol wink

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang