3381
Sök

Volvo S60 T5 effektökning, tips och råd!

88 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
Tjenare!

Har en Volvo S60 T5 av årsmod. -01 som jag skulle vilja få lite mer flås i, men även lite goare ljud.
Har kikat runt lite och kommit fram till att jag inte vill lägga en hel förmögenhet på grejer, det mest "kostnadseffektiva" verkar vara ett nytt avgassystem samt ett öppet luftfilter.

Har gjort lite efterforskningar och kommit fram till att det mest populära att trycka på dessa bilar i avgasväg är antingen ett 2.5" eller 3" avgassystem.

Nu till mina frågor:

* Vad skall jag ha för luftfilter? Samt skall jag satsa på ett sådant med avskärmning för att undvika att kärran suger in varmluft? Eller skall jag bara sätta på det "rakt på" ?

* Vad skall jag satsa på i avgasväg? Är det ett 2.5 eller 3" som gäller? Ett "halvsystem" eller "helsystem"? Vad jag förstår så är ett halvsystem ett sådant man monterar efter bilens originalkatalysator?

*Efter att jag monterat dessa grejer, är det något särskilt jag behöver tänka på, byta eller kolla upp? Eller är det bara till att montera på det och köra & va glad?

Som ni förstår är jag ganska grön vad det gäller denna biten, så hoppas ni ursäktar mig om jag verkar dum... big_smile

//G

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
2 juni 2011
Ett bra tips är att kolla på olika hemsidor ex bsr.se el atechmotor.com dem har färdiga kitt för det. Jag skulle rekomendera steg 2 el 3. De modifikationer som behövs göras gör de när de monterar kittet.
// Jocke

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

388 Inlägg
2 juni 2011
Du skall helt klart ha ett med avskärmning och satsa på ett AEM dryflow filter så slipper du oroa dig för filterolja i Lmm:en,du får ett goare ljud men i stort sätt är effektökningen inget stort.Funkar lika bra med ett sportfilter i orginalboxen om man ser till effektvinst men ljudet blir ju "goare" med öppet filter.

Skall du skaffa programvara (chippa) bilen är det värt att byta hela vägen inkl.katten är du bara ute efter ljudet så byter du från katten halvsats,på en icke "chippad" bil räcker främre rör och orginalkatt till och att byta ger ingen direkt effektökning det kan dock bidra till ljudet då avgaserna flödar bättre.
Vill du ha lite mer ljud 3" lite mindre 2.5" enkelt sagt effektmässigt när det gäller från katten är typ inget.

Byt gasa och åk  eller lägg pengarna på en programvara så får du en betydligt bättre effektökning än om du byter det du tänkt även om bilen är orginal (alltså orginal avgassytem och luftfilter)

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
3 juni 2011
Allt annat än chipp är bortkastade pengar om du vill uppnå billig effekt.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

820 Inlägg
3 juni 2011
yoppe skrev:
Du skall helt klart ha ett med avskärmning och satsa på ett AEM dryflow filter så slipper du oroa dig för filterolja i Lmm:en,du får ett goare ljud men i stort sätt är effektökningen inget stort.Funkar lika bra med ett sportfilter i orginalboxen om man ser till effektvinst men ljudet blir ju "goare" med öppet filter.

Skall du skaffa programvara (chippa) bilen är det värt att byta hela vägen inkl.katten är du bara ute efter ljudet så byter du från katten halvsats,på en icke "chippad" bil räcker främre rör och orginalkatt till och att byta ger ingen direkt effektökning det kan dock bidra till ljudet då avgaserna flödar bättre.
Vill du ha lite mer ljud 3" lite mindre 2.5" enkelt sagt effektmässigt när det gäller från katten är typ inget.

Byt gasa och åk  eller lägg pengarna på en programvara så får du en betydligt bättre effektökning än om du byter det du tänkt även om bilen är orginal (alltså orginal avgassytem och luftfilter)

Ökar inte laddet om man byter till 3" hela vägen?
På brorsan 850 ökade laddet med ca 0.3bar när han bytte avgas, rörde inget annat, visserligen kan originalkatten varit ganska igensatt.

Om man säger

388 Inlägg
3 juni 2011
Panzar_Audi skrev:
yoppe skrev:

Ökar inte laddet om man byter till 3" hela vägen?
På brorsan 850 ökade laddet med ca 0.3bar när han bytte avgas, rörde inget annat, visserligen kan originalkatten varit ganska igensatt.

ökade det 0.3 bar var det riktigt bra eftersom det bör motsvara runt 20-30hk men om det var tätt i katten så kan det göra underverk;) annars brukar man få en ökning på kanske 0.5-1 bar om orginalgrejorna mår bra vilket inte ger så mycket effekt som sagt programvara är alltid första och billigaste steget till mer effekt åtminstone på en modern turbo bil.

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
3 juni 2011
Håller med föregående, chip är det bästa. Och ang luftfilter så har tex BSR färdiga kit för din bil att köpa, med avskärmning. Precis som nån sa. Och avgas kan du ju hitta överallt, ferrita, JT...ja...bara och kolla runt. Jag hade nog personligen bara bytt avgas efter katten å bak....Om du inte ska upp på Steg 3 och värre.Men jag antar att du bara vill ge den en liten lagom puff? smile

En gång Volvo, Alltid Volvo

88 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
Tack för alla svar, nu har jag lite mera kött på benen, känns bra!

Woogensea skrev:
Håller med föregående, chip är det bästa. Och ang luftfilter så har tex BSR färdiga kit för din bil att köpa, med avskärmning. Precis som nån sa. Och avgas kan du ju hitta överallt, ferrita, JT...ja...bara och kolla runt. Jag hade nog personligen bara bytt avgas efter katten å bak....Om du inte ska upp på Steg 3 och värre.Men jag antar att du bara vill ge den en liten lagom puff? smile

Precis, en liten puff bara, skall kika runt och se vad jag hittar! smile

Tack allesammans återigen!

130 Inlägg
3 juni 2011
Har satt på JT 3" hela vägen måste jag säga att jag är helnöjd  med resultatet, skulle dock skippa lluftfilter då det bara ger ljud och det får du nog med om du skaffar ett 3" som för övrigt ger skönt lyft i flåset, MEN utan ett chip är det meningslöst att göra något i min mening, ända anledningen till att jag inte chippat är för att min flickvän redan nu är för tung i foten ^_^

88 Inlägg
10 juni 2011
Trådstartare
Så vad skulle ni tagit för avgassystem? Ett 3"?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
10 juni 2011
Det är lite olika bud här men kort sagt:

Steg 1 = Chipp = ca 50 Hkr på din bil
Steg 2 = Chipp, filter och avgas från katten = ca 55 Hkr och trevligare ljud (Välj då JT annars låter det typ nada)
Steg 3 = Chipp, filter och avgas hela vägen från turbon = ca 75 Hkr och ett trevligare register och ljud på bilen.

Pris kollar du exempelvis på Autotechs hemsida.

Autotech

130 Inlägg
10 juni 2011
Busgrabb skrev:

Steg 2 = Chipp, filter och avgas från katten = ca 55 Hkr och trevligare ljud (Välj då JT annars låter det typ nada)
Steg 3 = Chipp, filter och avgas hela vägen från turbon = ca 75 Hkr och ett trevligare register och ljud på bilen.

Kör på steg 3, övrigt är meningslöst!

JT 3" bsr filter med avskärmning och Autotech chip!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
10 juni 2011
Endid skrev:
Busgrabb skrev:

Kan bara hålla med dock finns det bättre luftfilter, typ AEM oljefria.

Autotech

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
11 juni 2011
Busgrabb skrev:
Endid skrev:
Busgrabb skrev:

Finns tyvärr ingen avskärmning till dessa, men fungerar fint att behålla luftintaget till originalburken. Kör själv med det smile

Rejsa ?
2 959 Inlägg
11 juni 2011
F4S4N skrev:
Busgrabb skrev:
Endid skrev:

Finns tyvärr ingen avskärmning till dessa, men fungerar fint att behålla luftintaget till originalburken. Kör själv med det smile

Nej men man kan köra BSR:s avskärmingsplåt och ett AEM filter till det.

Autotech

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
11 juni 2011
Busgrabb skrev:
F4S4N skrev:
Busgrabb skrev:

Nej men man kan köra BSR:s avskärmingsplåt och ett AEM filter till det.

Okej nice! Även till 9" filtret? Det är ruskigt trång som det är nämnligen. Får pressa ner det mot skärmen..

716 Inlägg
11 juni 2011
Köp 3" från jt hela vägen från turbon finns för runt 8tusen inkl sportkatt. Köp avskärmning och sen ett dryflow filter borde gå på runt 1500. Montera på dom å dra iväg till TMC i eskilstuna å mappa om bilen för runt 5tusen? då har du landat på runt 14tusen å runt 310hk.

Låter du tex autotech utföra chipning å byte avgas så kostar det runt 20tusen.

Hos BSR 18500 å då då får du med en liten "hand-dator" som du väljer om du vill köra orginal eller trimmat.

¨Sen finns de självklart andra företag men ja drog upp dom ja fich upp i huvudet

Rejsa ?
2 959 Inlägg
11 juni 2011
Helt onödigt (Ekonomiskt) att mappa bilen för dom prylarna, finns bra färdiga utprovade programvaror som bara är att ladda i.
Senast redigerat av Busgrabb (11 juni 2011)

Autotech

130 Inlägg
11 juni 2011
Krist skrev:
Köp 3" från jt hela vägen från turbon finns för runt 8tusen inkl sportkatt. Köp avskärmning och sen ett dryflow filter borde gå på runt 1500. Montera på dom å dra iväg till TMC i eskilstuna å mappa om bilen för runt 5tusen? då har du landat på runt 14tusen å runt 310hk.

Hos BSR 18500 å då då får du med en liten "hand-dator" som du väljer om du vill köra orginal eller trimmat.

¨Sen finns de självklart andra företag men ja drog upp dom ja fich upp i huvudet

om det är detta du syftar på?

Busgrabb skrev:
Helt onödigt (Ekonomiskt) att mappa bilen för dom prylarna, finns bra färdiga utprovade programvaror som bara är att ladda i.

tror bestämt att han syftar på ett chip http://www.tmchiptuning.com/index.php/s … bilmarken/
när han pratar om att mappa bilen, det vore meninglöst om så var fallet men tvivlar på det. smile

-endid

716 Inlägg
11 juni 2011
Endid skrev:
Krist skrev:

om det är detta du syftar på?

Busgrabb skrev:

tror bestämt att han syftar på ett chip http://www.tmchiptuning.com/index.php/s … bilmarken/
när han pratar om att mappa bilen, det vore meninglöst om så var fallet men tvivlar på det. smile

-endid

Anledningen till att ja sa MAPPA om bilen e för att jag inte vet hur ECU'n e på dessa bilar. Kanske finns färdiga chip å löda in, kanske behöver mappas om för att få ut bäst effekt etc? ja vet inte... Mina bilar utom s40'n mappades om därför ja skriver mappa.

Lycka till

Sök