Volvo S60 T5 effektökning, tips och råd!

sthlm_145
11 juni 2011 · 297 Inlägg

F4S4N skrev:

Busgrabb skrev:

F4S4N skrev:

Finns tyvärr ingen avskärmning till dessa, men fungerar fint att behålla luftintaget till originalburken. Kör själv med det smile

Nej men man kan köra BSR:s avskärmingsplåt och ett AEM filter till det.

Okej nice! Även till 9" filtret? Det är ruskigt trång som det är nämnligen. Får pressa ner det mot skärmen..

Gör som ovan skrivit. Köp avskärmningsplåt och AEM filter. Tog mig 2 lmm innan jag bytte filter

Volkswagen Touareg "T3" (2013)
Volvo v70 2,5T "Wanna Play" (1998)
BMW E36 "M50b28" (1996)
F4S4N CAD-konstruktör
11 juni 2011 · 1 392 Inlägg

Krist skrev:

Endid skrev:

Krist skrev:
Köp 3" från jt hela vägen från turbon finns för runt 8tusen inkl sportkatt. Köp avskärmning och sen ett dryflow filter borde gå på runt 1500. Montera på dom å dra iväg till TMC i eskilstuna å mappa om bilen för runt 5tusen? då har du landat på runt 14tusen å runt 310hk.

Låter du tex autotech utföra chipning å byte avgas så kostar det runt 20tusen.

Hos BSR 18500 å då då får du med en liten "hand-dator" som du väljer om du vill köra orginal eller trimmat.

¨Sen finns de självklart andra företag men ja drog upp dom ja fich upp i huvudet

om det är detta du syftar på?

Busgrabb skrev:
Helt onödigt (Ekonomiskt) att mappa bilen för dom prylarna, finns bra färdiga utprovade programvaror som bara är att ladda i.

tror bestämt att han syftar på ett chip http://www.tmchiptuning.com/index.php/s … bilmarken/
när han pratar om att mappa bilen, det vore meninglöst om så var fallet men tvivlar på det. smile

-endid

Anledningen till att ja sa MAPPA om bilen e för att jag inte vet hur ECU'n e på dessa bilar. Kanske finns färdiga chip å löda in, kanske behöver mappas om för att få ut bäst effekt etc? ja vet inte... Mina bilar utom s40'n mappades om därför ja skriver mappa.

Lycka till

Det är bara till att skicka in ny programvara via OBD2 på dessa.

Mvh

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Busgrabb Rejsa ?
12 juni 2011 · 2 959 Inlägg

Mappa = Ta fram en programvara för just den bilen det gäller i en bromsbänk eller på gatan. (Dyrare)
Chippa/Ladda mjukvaran vida OBD II = En färdig programvara för den bilen/motorn. (Billigare)

Autotech
BMW 335D (2008)
Andre-G
12 juni 2011 · 88 Inlägg

Mjukvaran går bara att köpa eller? lol

Busgrabb Rejsa ?
12 juni 2011 · 2 959 Inlägg

Man går till en firma som sysslar med sånt, tex Autotech och köper mjukvaran.
Dom laddar i mjukvaran, kollar laddtryck, provar bilen osv och sen åker du hem med 50 Hkr extra.
Du behöver bara betala och se glad ut, resten sköter dom.

Edit: Nu ändrade du ditt förra inlägg....

Senast redigerat av Busgrabb (12 juni 2011)

Autotech
BMW 335D (2008)
Rber
13 juni 2011 · 109 Inlägg

Slår mig in i tråden då jag går i samma tankar för min S60 2,4T...

Automatlåda och 17000 mil. Kommer det slita styggt på bil och låda med Steg2/3?

Kommer man ångra sig att man inte klämde dit steg 3 med en gång? Är det värt 7500:- till för att få en helsats från turbon?

Kommer låta Autotech stå för hela kalaset, gillar att stödja ett lokalt företag och tycker att det är värt de extra slantarna för att slippa göra det själv och verkligen få det ordentligt gjort.

Busgrabb Rejsa ?
13 juni 2011 · 2 959 Inlägg

Rber skrev:
Slår mig in i tråden då jag går i samma tankar för min S60 2,4T...

Automatlåda och 17000 mil. Kommer det slita styggt på bil och låda med Steg2/3?

Kommer man ångra sig att man inte klämde dit steg 3 med en gång? Är det värt 7500:- till för att få en helsats från turbon?

Kommer låta Autotech stå för hela kalaset, gillar att stödja ett lokalt företag och tycker att det är värt de extra slantarna för att slippa göra det själv och verkligen få det ordentligt gjort.

Ja skulle jag säga om att det är värt det.

Autotech
BMW 335D (2008)
Endid
13 juni 2011 · 130 Inlägg

Rber skrev:
Slår mig in i tråden då jag går i samma tankar för min S60 2,4T...

Automatlåda och 17000 mil. Kommer det slita styggt på bil och låda med Steg2/3?

Kommer man ångra sig att man inte klämde dit steg 3 med en gång? Är det värt 7500:- till för att få en helsats från turbon?

Kommer låta Autotech stå för hela kalaset, gillar att stödja ett lokalt företag och tycker att det är värt de extra slantarna för att slippa göra det själv och verkligen få det ordentligt gjort.

Jag kör 17-18k mil automatlåda med 3" hela vägen och det gör bilen gott, har dock tvekat och avvaktat med chip för att spara just lådan, men vissa tillverkare har momentbegränsning på just det specialanpassade chipet för Automatlåda. men med tanke på att bilarna är så pass snarlika s60R med sina 300hk original har jag svårt att tro att det skulle ge någon negativ effekt utöver det vanliga.

Om du har råd så skulle jag säga, GO for it!cool

Ps. JT 3" har mkt skönare sång

Audi S4 (2011)
F4S4N CAD-konstruktör
13 juni 2011 · 1 392 Inlägg

Endid skrev:

Rber skrev:
Slår mig in i tråden då jag går i samma tankar för min S60 2,4T...

Automatlåda och 17000 mil. Kommer det slita styggt på bil och låda med Steg2/3?

Kommer man ångra sig att man inte klämde dit steg 3 med en gång? Är det värt 7500:- till för att få en helsats från turbon?

Kommer låta Autotech stå för hela kalaset, gillar att stödja ett lokalt företag och tycker att det är värt de extra slantarna för att slippa göra det själv och verkligen få det ordentligt gjort.

Jag kör 17-18k mil automatlåda med 3" hela vägen och det gör bilen gott, har dock tvekat och avvaktat med chip för att spara just lådan, men vissa tillverkare har momentbegränsning på just det specialanpassade chipet för Automatlåda. men med tanke på att bilarna är så pass snarlika s60R med sina 300hk original har jag svårt att tro att det skulle ge någon negativ effekt utöver det vanliga.

Om du har råd så skulle jag säga, GO for it!cool

Ps. JT 3" har mkt skönare sång

Man kan ju alltid chippa och vara snäll mot lådan genom att köra lugnt, eller? roll

big_smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Rber
13 juni 2011 · 109 Inlägg

Endid skrev:

Rber skrev:
Slår mig in i tråden då jag går i samma tankar för min S60 2,4T...

Automatlåda och 17000 mil. Kommer det slita styggt på bil och låda med Steg2/3?

Kommer man ångra sig att man inte klämde dit steg 3 med en gång? Är det värt 7500:- till för att få en helsats från turbon?

Kommer låta Autotech stå för hela kalaset, gillar att stödja ett lokalt företag och tycker att det är värt de extra slantarna för att slippa göra det själv och verkligen få det ordentligt gjort.

Jag kör 17-18k mil automatlåda med 3" hela vägen och det gör bilen gott, har dock tvekat och avvaktat med chip för att spara just lådan, men vissa tillverkare har momentbegränsning på just det specialanpassade chipet för Automatlåda. men med tanke på att bilarna är så pass snarlika s60R med sina 300hk original har jag svårt att tro att det skulle ge någon negativ effekt utöver det vanliga.

Om du har råd så skulle jag säga, GO for it!cool

Ps. JT 3" har mkt skönare sång

Åfan! Skall svänga förbi Autotech i veckan o höra mig för tror jag. Kul o ha grejerna på till sommaern när de flesta milen avverkas...

Hur många dämpare har du på ditt system? 1? 2? Skönare sång = låter mer än Ferrita? Jag är inte ute efter något vrålande, men att höra femman vid gaspådrag vill väl alla smile

Senast redigerat av Rber (13 juni 2011)

F4S4N CAD-konstruktör
13 juni 2011 · 1 392 Inlägg

Rber skrev:

Endid skrev:

Rber skrev:
Slår mig in i tråden då jag går i samma tankar för min S60 2,4T...

Automatlåda och 17000 mil. Kommer det slita styggt på bil och låda med Steg2/3?

Kommer man ångra sig att man inte klämde dit steg 3 med en gång? Är det värt 7500:- till för att få en helsats från turbon?

Kommer låta Autotech stå för hela kalaset, gillar att stödja ett lokalt företag och tycker att det är värt de extra slantarna för att slippa göra det själv och verkligen få det ordentligt gjort.

Jag kör 17-18k mil automatlåda med 3" hela vägen och det gör bilen gott, har dock tvekat och avvaktat med chip för att spara just lådan, men vissa tillverkare har momentbegränsning på just det specialanpassade chipet för Automatlåda. men med tanke på att bilarna är så pass snarlika s60R med sina 300hk original har jag svårt att tro att det skulle ge någon negativ effekt utöver det vanliga.

Om du har råd så skulle jag säga, GO for it!cool

Ps. JT 3" har mkt skönare sång

Åfan! Skall svänga förbi Autotech i veckan o höra mig för tror jag. Kul o ha grejerna på till sommaern när de flesta milen avverkas...

Hur många dämpare har du på ditt system? 1? 2? Skönare sång = låter mer än Ferrita? Jag är inte ute efter något vrålande, men att höra femman vid gaspådrag vill väl alla smile

Jag kör med JT 3" med 2 dämpare på min. Låter ganska original när man kör lugnt men när man drar på så morrar den lite mysigt big_smile

Samma system med 1 dämpare blir ju givetvis lite dovare och kan bli lite tröttsamt i längden. Samtidigt kan man ibland tycka att det är lite klent ljud med 2 dämpare sad

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Rber
13 juni 2011 · 109 Inlägg

F4S4N skrev:

Rber skrev:

Endid skrev:

Jag kör 17-18k mil automatlåda med 3" hela vägen och det gör bilen gott, har dock tvekat och avvaktat med chip för att spara just lådan, men vissa tillverkare har momentbegränsning på just det specialanpassade chipet för Automatlåda. men med tanke på att bilarna är så pass snarlika s60R med sina 300hk original har jag svårt att tro att det skulle ge någon negativ effekt utöver det vanliga.

Om du har råd så skulle jag säga, GO for it!cool

Ps. JT 3" har mkt skönare sång

Åfan! Skall svänga förbi Autotech i veckan o höra mig för tror jag. Kul o ha grejerna på till sommaern när de flesta milen avverkas...

Hur många dämpare har du på ditt system? 1? 2? Skönare sång = låter mer än Ferrita? Jag är inte ute efter något vrålande, men att höra femman vid gaspådrag vill väl alla smile

Jag kör med JT 3" med 2 dämpare på min. Låter ganska original när man kör lugnt men när man drar på så morrar den lite mysigt big_smile

Samma system med 1 dämpare blir ju givetvis lite dovare och kan bli lite tröttsamt i längden. Samtidigt kan man ibland tycka att det är lite klent ljud med 2 dämpare sad

Självklart behöver man ju inte alltid köra en biltjuv, men samtidigt vill jag inte spendera 20000:- på bilen för att slitna grejer skall slitas slut ännu snabbare. Jag är mest orolig över att låda och övriga slitdelar kommer må sämre av mer effekt under huven...

Okej, gött att höra hur andra tänker. Jag tycker precis samma, tröttnar fort på det dovare ljudet, speciellt i vardagskörningen..

Busgrabb Rejsa ?
14 juni 2011 · 2 959 Inlägg

Orginal styrsystem momentbegränsar själv även vid chippning om man har automatlådan så ett vanligt chipp är vanligtvis lungt att åka med.

Autotech
BMW 335D (2008)
Endid
14 juni 2011 · 130 Inlägg

F4S4N skrev:
Man kan ju alltid chippa och vara snäll mot lådan genom att köra lugnt, eller? roll

big_smile

Absolut farmor kör på den taktiken tongue

Rber skrev:
Åfan! Skall svänga förbi Autotech i veckan o höra mig för tror jag. Kul o ha grejerna på till sommaern när de flesta milen avverkas...

Hur många dämpare har du på ditt system? 1? 2? Skönare sång = låter mer än Ferrita? Jag är inte ute efter något vrålande, men att höra femman vid gaspådrag vill väl alla smile

Jag kör på 1 dämpare, låter riktigt bra på höga varv, men under 3k så är det ingen större skillnad och hörs knappt, har haft mitt ett tag nu och har inte stört mig så mycket, sitter dock inte i baksätet så ofta cool

skulle nog köra på 1 dämpare igen om ja skulle köpa en gång till, och skulle det nu vara katastrof enligt dig så går det att köpa separata extra dämpare som bara är att klämma dit på 5min så no problems!

Audi S4 (2011)
mwiborn
15 juni 2011 · 19 Inlägg

Rber skrev:
Slår mig in i tråden då jag går i samma tankar för min S60 2,4T...

Automatlåda och 17000 mil. Kommer det slita styggt på bil och låda med Steg2/3?

Kommer man ångra sig att man inte klämde dit steg 3 med en gång? Är det värt 7500:- till för att få en helsats från turbon?

Kommer låta Autotech stå för hela kalaset, gillar att stödja ett lokalt företag och tycker att det är värt de extra slantarna för att slippa göra det själv och verkligen få det ordentligt gjort.

Se även till att byta olja i automatlådan när du ändå har bilen inne. Efter så många mil brukar oljan vara rätt så svart om man inte har bytt den innan.
Men Autotech steg tre kan varmt rekomenderas. smile

Endid
15 juni 2011 · 130 Inlägg

mwiborn skrev:

Rber skrev:
Slår mig in i tråden då jag går i samma tankar för min S60 2,4T...

Automatlåda och 17000 mil. Kommer det slita styggt på bil och låda med Steg2/3?

Kommer man ångra sig att man inte klämde dit steg 3 med en gång? Är det värt 7500:- till för att få en helsats från turbon?

Kommer låta Autotech stå för hela kalaset, gillar att stödja ett lokalt företag och tycker att det är värt de extra slantarna för att slippa göra det själv och verkligen få det ordentligt gjort.

Se även till att byta olja i automatlådan när du ändå har bilen inne. Efter så många mil brukar oljan vara rätt så svart om man inte har bytt den innan.
Men Autotech steg tre kan varmt rekomenderas. smile

Har hört lite rykten om att man inte byter olja i lådan då det kan dra upp skit i onödan, enligt lokal firma görs det nästan enbart på taxibilar och liknande fordon, men det kanske bara är rent bullsh*t? hmm

Audi S4 (2011)
mwiborn
16 juni 2011 · 19 Inlägg

Autotech rekommenderar starkt att man byter växellådsoljan när den blir svart. Speciellt om man ska plåga den med fler NM... :-)

Senast redigerat av mwiborn (16 juni 2011)

Andre-G
24 juni 2011 · 88 Inlägg

Är nu inne på att beställa ett JT 3" halvsats, finns bara ett "bekymmer":

Det finns två stycken halvsatser på hemsidan, ett med 2 ljuddämpare som är lite billigare och ett med 3 ljuddämpare som är lite dyrare.
Jag antar att det enda som skiljer är att det med 2 ljuddämpare låter lite mer än det med 3 ljuddämpare.

Men då undrar jag, är det en jäääättestor skillnad på ljud eller? Vilket hade ni tagit?

Har även en till fråga, enligt hemsidan passar avgassystemen motorerna: "Volvo S60 turbo 2WD 01-06 (2.0T/2.4T/2.5T/2.4D/D5)" Alltså inte T5? Jag antar väl att det är "samma" ?

Tack på förhand!

EDIT: Äh, jag tar den satsen med 2 ljuddämpare! Strunt i det jag skrev ovan, dock kvarstår frågan om det är samma avgassystem till dem olika motorerna?

Senast redigerat av Andre-G (24 juni 2011)

Endid
24 juni 2011 · 130 Inlägg

Kan inte lova något men jag har en t5:a och det passa perfa på min, tips är dock att kall-galvanisera det innan du hänger på det så håller det sig betydligt fräschare längre! smile  bra val, skulle kört på 1-2 dämpare max!

Audi S4 (2011)
F4S4N CAD-konstruktör
25 juni 2011 · 1 392 Inlägg

Endid skrev:
Kan inte lova något men jag har en t5:a och det passa perfa på min, tips är dock att kall-galvanisera det innan du hänger på det så håller det sig betydligt fräschare längre! smile  bra val, skulle kört på 1-2 dämpare max!

Mitt har suttit på i 2-3 år nu och ser fortfarande riktigt fräscht ut. Tror det håller ganska bra faktiskt. Det enda som har rostat är klammerna. Går ju att zinkspraya det också om man vill smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang