3210
Sök

Besiktnings mannen förstörde min servo!

279 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
som rubriken lyder så va jag inne på besiktning med min golf iv i onsdags och allt gick bra tills vi skulle köra ut, när han skulle köra en sväng och testa den så sa han att den var "svår styrd och att "så va den inte när jag körde in den" vi gick ur bilen och såg att det droppade hydraulikolja från servon...sad
åkte in igen och lyfte upp bilen för att se vad som hade hänt, då har troligtvis servoslangen gått sönder när han kört ut bilen:(
han säger att det är sånt som händer när jag blir förbannad på han och att jag skall köra lugnt hem så får jag stå för skadan själv.

Är detta verkligen rätt ??
är det verkligen jag som ska stå för skadan?
vad ska jag göra ?

tacksam för svar.

Sponsrad av: Mig
Projekttråden!:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3967332
När du tycker att det är jobbigt eller tråkigt att tanka bilen då är det dax att sälja den!

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
3 juni 2011
Troligtvis är det som han säger. Du får surt pröjsa för det själv. Det hade väl förmodligen hänt dej förr eller senare ändå, iåmed att han bara körde ut den. Hade nog varit annat om han hade sabbat den pga inkompetens och idioti...

En gång Volvo, Alltid Volvo

Aldrig nöjd
804 Inlägg
3 juni 2011
Gick den sönder under besiktningen så skulle den gå sönder i vilket fall, med det sagt så tror jag (från tidigare trådar att döma) att det är Bilprovningen som har ansvar för vad som händer när bilen är i deras händer.

Livet är för kort för att äga Volvo.

1 489 Inlägg
3 juni 2011
Masquerade skrev:
Gick den sönder under besiktningen så skulle den gå sönder i vilket fall, med det sagt så tror jag (från tidigare trådar att döma) att det är Bilprovningen som har ansvar för vad som händer när bilen är i deras händer.

Att dom har ansvar för fordonet är nog mer om dom smäller under provkörning medmera, att slangar och saker går sönder är inte deras bord då den antagligen var dålig och hade med 90% säkerhet brustit på hemvägen, bara otur att beskillen satt bakom ratten när den gick sönder

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter

279 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
han var ju inte heller det minsta rädd om bilen och körde inte av eller på rampen försiktigt mad

Sponsrad av: Mig
Projekttråden!:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3967332
När du tycker att det är jobbigt eller tråkigt att tanka bilen då är det dax att sälja den!

1 489 Inlägg
3 juni 2011
karlberg92 skrev:
han var ju inte heller det minsta rädd om bilen och körde inte av eller på rampen försiktigt mad

Gick den emot något när han drog av eller på? En bil tåler rättså mycket stryk och ord står mot ord oftast och ersättning ifrån SBP är bara och fetglömma tyvärr

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter

1 758 Inlägg
3 juni 2011
MarcusL skrev:
Masquerade skrev:

Att dom har ansvar för fordonet är nog mer om dom smäller under provkörning medmera, att slangar och saker går sönder är inte deras bord då den antagligen var dålig och hade med 90% säkerhet brustit på hemvägen, bara otur att beskillen satt bakom ratten när den gick sönder

Mvh

Jupp, precis så är det. Om de orsakar skador på bilen som annars inte hade uppkommit - t.ex. kör in i något, så står de för reparationskostnaden.

Här verkar det ju dock som att en slang helt enkelt brustit och det är sånt som händer med tiden. Hade den inte gått sönder på bilprovningens provkörning hade den antagligen gjort det på vägen hem.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
3 juni 2011
Varför ska SBP betala för att din servoslang är kass? i så fall kan man ju be dem betala för alla bromsrör de slår sönder under kontroll också? eftersom de inte läckte innan de var där o pillade så kan de omöjligt vis vara så att de är upprötna och hade gått sönder t.ex när du behöver tvärnita.

Ska fan kräva dem på nya bromsar nästa gång jag kör in där och bromsprovaren inte ger godkänt resultat, för det hände ju när bes mannen satt bakom ratten....

Körde han inte in i nått så kan du inget göra tyvärr, det är bara o suck it upp och erkänna att din bil hade en dålig del.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

474 Inlägg
3 juni 2011
AcesHigh666 skrev:
Varför ska SBP betala för att din servoslang är kass? i så fall kan man ju be dem betala för alla bromsrör de slår sönder under kontroll också? eftersom de inte läckte innan de var där o pillade så kan de omöjligt vis vara så att de är upprötna och hade gått sönder t.ex när du behöver tvärnita.

Ska fan kräva dem på nya bromsar nästa gång jag kör in där och bromsprovaren inte ger godkänt resultat, för det hände ju när bes mannen satt bakom ratten....

Körde han inte in i nått så kan du inget göra tyvärr, det är bara o suck it upp och erkänna att din bil hade en dålig del.

Håller fullkommligt med där. Slangar osv torkar ju ut förr eller senare, inte mer med de..

Vettemannen
3 juni 2011
Det är väl bättre att slangen gick sönder hos SBP annars hade du inte vetat om slangens dåliga skick. Tänk om du tappat styrförmågan ute i trafiken med en allvarlig olycka som följd!

/Benny

5 198 Inlägg
3 juni 2011
Vettemannen skrev:
Det är väl bättre att slangen gick sönder hos SBP annars hade du inte vetat om slangens dåliga skick. Tänk om du tappat styrförmågan ute i trafiken med en allvarlig olycka som följd!/Benny

Då hade det varit en klagotråd om att dom missat en trasig servoslang istället.

Vettemannen
3 juni 2011
gamlingen skrev:
Vettemannen skrev:
Det är väl bättre att slangen gick sönder hos SBP annars hade du inte vetat om slangens dåliga skick. Tänk om du tappat styrförmågan ute i trafiken med en allvarlig olycka som följd!/Benny

Då hade det varit en klagotråd om att dom missat en trasig servoslang istället.

Haha! Ja, förmodligen!

/Benny

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
3 juni 2011
karlberg92 skrev:

En bil tål en del. Om din bil inte tål att köras av och på en ramp så hade den inte klarat en hård inbromsning eller en kurva i 90 km/h då den faktiskt blir utsatt för en hel del krafter.

Som folk redan har sagt, det är inte besiktningsmannens fel att din slang behövde bytas. Som sagt så ska du vara glad att det hände under kontrollerade former och inte när du svänger av motorvägen, t.ex.
Senast redigerat av Sheba (3 juni 2011)

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

Vettemannen
3 juni 2011
Jag förstår inte varför vissa är så himla rädda att SBP ska sätta 2:a på trafikfarliga saker som bromsar, styrning samt rost m.m. Är det bättre att SBP "missade" de dåliga bromsarna och att det händer en olycka p.g.a sådana saker? Då tror jag att sådana människor inte ska ha bil för då har dom  inte råd att hålla dom trafiksäkra!

/Benny

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
3 juni 2011
För det första fårstår jag att du blir arg.  Men i detta fall har besiktningsmanen rätt.

Slangar blir dåliga med tiden. Skulle ha gått sönder för eller senare endå. Bara byta brukar inte vara så svårt. Många gånger sitter slangarna bara med klämmor.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

killercow
4 juni 2011
sbp's försäkring går bara in å täcker om bes.mannen gjort fel. typ dragit iväg med bilen å kört in i ett träd.

Håller inte bilen för deras normala tester så är det du som ägare som har ansvaret om nått går sönder under testerna

1 271 Inlägg
4 juni 2011
kan juh va så att han styrde fult under längre tid som man inte ska/får då kan servo slangar spricka eller lossna

för servo slangar är mkt ovanligt att dom går sönder så. svetas ut olja det är en annan sak

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
4 juni 2011
-stoffe- skrev:
kan juh va så att han styrde fult under längre tid som man inte ska/får då kan servo slangar spricka eller lossna

för servo slangar är mkt ovanligt att dom går sönder så. svetas ut olja det är en annan sak

Det är vanligare än du tror, saab 9-3 är det t.ex mycket vanligt på då den ligger dumt plus att det är ett rör som rostar sönder. Kan vara nått liknande på golf 4.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Vettemannen
4 juni 2011
-stoffe- skrev:

Menar du styrde fult eller styrde fullt?? Tror att du menar fullt.

/Benny

killercow
4 juni 2011
en bil ska klara svänga med fullt rattutslag. går det sönder så ska den inte var godkännd för trafik.

Sen tror ja inte att bes.mannen kört med fullt rattutslag under en längre tid. aldrigt varit med om att sbp stått å kört runt runt i en cirkel.

alla slangar behöver förr eller senare bytas. servo slangar är absolut inget undantag.

Bilar går sönder förr eller senare å vore ju konstigt om en och annan inte gjorde det på bes. eller hur?

Sök