KÖPRÅD: gammal glidare INFO OM MEMORY CARS

Cizla Pfffft
8 juni 2011 · 906 Inlägg

Jag är nu intresserad av att köpa en originalare, detta innebär enligt mig en gammal mustang, annan ford eller jänkare av ngt slag. Jag har inte bestämt mig alls för vad jag vill ha, vill bara ha ngt som är epic och speciellt. Vet att det finns många på Gorg med fina äldre bilar så snälla hjälp!
Vad ska man leta efter, vad ska man vara villig att ge om bilen inte är helt nedgången?

Tack tack!
//Cizla

Edit: Vet någon ngt om Memory Cars!?
Har hittat mkt bilar från dom på blocket, men är dom till att lita på?

Senast redigerat av Cizla (8 juni 2011)

Umadbro?
Ragge88
8 juni 2011 · 104 Inlägg

vill du inte ha för mycket å göra så kan du få en t.ex mustang för runt 90- 120 000 lite beroende på modell osv
finns billigare från 1971 och nyare men då börjades strypning och smogning av motorerna.

finns lite på blocket bara att söka smile

Cizla Pfffft
8 juni 2011 · 906 Inlägg

Ragge88 skrev:
vill du inte ha för mycket å göra så kan du få en t.ex mustang för runt 90- 120 000 lite beroende på modell osv
finns billigare från 1971 och nyare men då börjades strypning och smogning av motorerna.

finns lite på blocket bara att söka smile

ja jag har kollat på blocket så jag ser skevt snart, men vet inte vad som är "okej" att köpa.
mer det jag vill ha hjälp med, för det är ingen i mitt umgånge som är så intresserade av äldre bilar så har ingen direkt att ta hjälp utav

Umadbro?
Ragge88
8 juni 2011 · 104 Inlägg

har du hittat någon bilmodell du gillar så kan ja ge lite mer tipps utöver det?

det finns en mustang 71a nybesiktigad för 62 000:- ute på blocket just nu i moheda

Senast redigerat av Ragge88 (8 juni 2011)

Cizla Pfffft
8 juni 2011 · 906 Inlägg

Ragge88 skrev:
har du hittat någon bilmodell du gillar så kan ja ge lite mer tipps utöver det?

Jätte gulligt och snällt! Då kommer du få mkt frågor, att börja med: Dodge Dart.
Vill gärna ha en äldre Dodge då det har blivit mitt "nya" märke. besatt av Dodge

Umadbro?
Knugcab
8 juni 2011 · 5 111 Inlägg

Mustang (och visst, säkert flera andra bilar med) är ett bra val på det sättet att i stort sett allting finns att köpa till dem. Dessutom en investering som verkar hålla i längden...

Köper du någonting mer udda så kan det bli lite svårt att få tag i reservdelar...slitdelar är sällan något problem med gamla USA-bilar men när det gäller mer speciella delar som diverse småprylar, inredning m.m. så kan det vara bra med en Mustang eller liknande som första entusiasbil (får väl lynchmobben efter mig nu men...)

Dock skall du ju tänka på att vi pratar om bilar som börjar vara 40, snart till och med 50, år gamla. Det innebär att de kan ha hunnit bli hur slitna som helst, och, det innebär även att det alltid finns lycksökare. En luffarrenovering med en massa spackel och ny blank lack samt häftiga kromfälgar på ett vrak, innebär inte en fräsch bil. Ta gärna med dig någon bilkunnig (får intrycket att du själv inte anser dig vara någon expert, kan ha fel så i så fall får jag ursäkta) om du åker och kollar på en, vare sig det gäller Mustang eller någon annan bil...även om han/hon inte är insnöad på äldre bilar så märker man ju det allmänna skicket, en bil fungerar ju ungefär lika vare sig den är gammal eller ny.

Går det utveckla lite mer vad du har för förväntningar på en bil? Det är lite brett spektrum du har med det du uppgett hittills...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Cizla Pfffft
8 juni 2011 · 906 Inlägg

http://www.blocket.se/sodermanland/Dodg … 16&w=3

denna är högt på intresse listan

Umadbro?
Ragge88
8 juni 2011 · 104 Inlägg

dodge dart rolig liten bil om man hittar en som e någorlunda rak i plåten å inte buskörd men blir lätt dyra om man vill ha en i bra skick.

slant 6an är odödlig men mycket roligare med 283a eller 318 v8.

personligen skulle jag inte betala över 20 000:- för en

mycket mer vet ja inte om just darten smile

men sen finns det ju lite roligare dodgar om man går upp i pris lite t.ex coronet, charger, challenger, osv osv

Cizla Pfffft
8 juni 2011 · 906 Inlägg

Ragge88 skrev:
dodge dart rolig liten bil om man hittar en som e någorlunda rak i plåten å inte buskörd men blir lätt dyra om man vill ha en i bra skick.

slant 6an är odödlig men mycket roligare med 283a eller 318 v8.

personligen skulle jag inte betala över 20 000:- för en

mycket mer vet ja inte om just darten smile

men sen finns det ju lite roligare dodgar om man går upp i pris lite t.ex coronet, charger, challenger, osv osv

hittade denna http://www.blocket.se/sodermanland/Dodg … 16&w=3
darrar nästan så exalterad jag är!!

Umadbro?
Cizla Pfffft
8 juni 2011 · 906 Inlägg

Evo-Offer skrev:
inte sugen på en camaro ss 1968-69 då?wink

nej jag vill ha en dodge till

Umadbro?
Tvattekorg Likbärgare
8 juni 2011 · 375 Inlägg

Du vill ha en Dodge, Men vilka krav har du? Styr/bromsservo?

2 dörrars HT/stolpe

4 dörrars?

Jag kan bara tala för Dodge dart GT-66, Underbar bil som är lite muskelbilsinspirerad, Väger inte så mycket så den går som fan med småvässad 318. Delar är fortfarande lätt att få tag på och är relatift billigt.

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.
Rinnegan Malleus Malificarum
8 juni 2011 · 2 401 Inlägg

Cizla skrev:
hittade denna http://www.blocket.se/sodermanland/Dodg … 16&w=3
darrar nästan så exalterad jag är!!

Dock så är återförsäljningsvärdet på 72 - 73' Challenger inte alls lika bra som det är på 70 - 71' modellerna.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
jimsss
9 juni 2011 · 3 Inlägg

Läs på usabil.nu  om memory cars.....Stor Varning!!
Dm annonserar ju andras bilar, oftast är ägaren ovetande.

Här är bilen ill salu för ca 150tkr i USA

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Dodge-Ch … sQ5fTrucks



varför inte åka över och hämta den själv?????

MÅNGA har blivit blåsta på detta sättet

Senast redigerat av jimsss (9 juni 2011)

RD_87 Skrotsamlare
9 juni 2011 · 4 031 Inlägg

Dessutom skulle jag aldrig betala så mycket som 20% handpenning på en bil jag inte sett. Amerikanerna är helt fantastiska på att spackla så vid köp av importbilar så är en magnet extremt värdefull, folk har hittat 2"x4" reglar inspacklade i bilar. Satsa du på en Dodge, muskelbilar är visserligen dyra i inköp men dom tenderar att öka i värde och mycket finns nytillverkat. Dessutom går de stora motorerna jävligt bra utan större ingrepp, 0-100 på 6,5 sec är ingen ovanlig orginalsiffra. smile
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1966-Dod … 2c5d23c0f9 här har du en länk till den i mitt tycke snyggaste.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
JimpeBoy
9 september 2011 · 529 Inlägg

Jag hade inte köpt bil av Memory Cars. Klickar du på "bilar i lager" så kommer det fram en massa bilar men jag skulle tro att 99% av dom är tillsalu i USA. Tycker det är lite oseriöst att sälja bilar som man inte äger själv, när man ger det intrycket. Sen skulle jag aldrig betala 20% handpenning på en bil jag inte sett mer än på kort.

http://www.bilweb.se/bil/södermanl … lastpage=7

http://www.hemmings.com/classifieds/dea … 63997.html

Senast redigerat av JimpeBoy (9 september 2011)

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
Emilius Avstängd
9 september 2011 · 1 714 Inlägg

Tänk efter både en och två gånger innan du köper en Dodge Dart,
iallafall dem tidigare modellerna. 67-71 finns relativt mycket delar till,
men 65-66 speciellt är helt omöjliga, det finns inte en list, inga headers som passar,
inredningsdetaljer eller nånting att köpa nytt. Golvmatta finns att köpa i sverige till okej pris men det är i princip det enda. Det finns en person i USA som tillverkar headers som passar utan att man måste kapa i innerskärmarna och dem ligger på 6 tusen med dagens dollarkurs,
dem två tunna listerna som går runt grillen ligger på 5 tusen kronor nya..
delarna är dyrare än till Charger just för att det inte finns, vissa saker finns men ja du ser priserna.

Jag hade tur och hittade en uppsättning Hooker Super competition headers till min beggade,
fick betala 3000kr för dem, gamla headers, som dessutom var fenderwell, alltså att man måste göra hål i framskärmarna för att dem ska få plats.

Jag har haft en '65 Dart GT med 273'an utbytt till en 318 rullkamsmotor från en van,
och 8-3/4 bakaxel och skivbromsar och trummor från Charger.
Förbannat frän bil för småpengar om man vet hur man letar och har tur,
men glöm att köpa nånting nytt till den, det är bara att bygga själv.

Summa sumarum, ja, bilen kostar 20 tusen men köp två lister och en komplett ny inredningsklädsel och bilen kostar helt plötsligt 50 tusen.

Ragge88 skrev:
dodge dart rolig liten bil om man hittar en som e någorlunda rak i plåten å inte buskörd men blir lätt dyra om man vill ha en i bra skick.

slant 6an är odödlig men mycket roligare med 283a eller 318 v8.

personligen skulle jag inte betala över 20 000:- för en

mycket mer vet ja inte om just darten smile

men sen finns det ju lite roligare dodgar om man går upp i pris lite t.ex coronet, charger, challenger, osv osv

Mycket som stämmer där,
slant 6 är ingenting att ha men perfekt bil att slänga i 318 eller 340-360 i.
En original 273 bil, alltså GT är att betrakta som samlarobjekt i dagens läge,
och bra mycket mer sällsynta än Challenger R/T tillexempel, därför bör man helst inte pilla sönder en sån..

Både bra och dåligt alltså, det är inte helt fel med en bil med iallafall 250 hästar i,
som väger 1400kg och därmed bör köra ifrån Charger med original 383 i?
Och dessutom i en bil som är annorlunda och inte har varit med i The fast and the furious.

Jag har inte sett någon fräsch '65 Dart GT cab till salu för under 140 tusen för att ta ett exempel,
och vill du ha en riktigt fin GT hardtop så ligger dem i samma prisklass som Duster och Demon,
men går inte att hitta en superfin nuförtiden.

Där har du ytterligare tips.

Plymouth Duster kanske kan vara något, inte Dodge men fortfarande MoPar.

Fredde_Vette JaG
7 januari 2012 · 785 Inlägg

Hur är din budget? Vad hade du tänkt dig för pris och jagar du färdig och perfekt eller mindre renovering?

Its not the fart that kills, its the smell...
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
schirkolle
17 mars 2012 · 6 Inlägg

Memory Cars 2010 - 2011 = www.hotrodsandcruisers.se/ för tillfället !

Fredde_Vette JaG
17 mars 2012 · 785 Inlägg

Hett tips! Kolla upp allt om Memorycars innan du handlar av dem.
Finns en del rykten om dem, men inget jag vill komentera.

Its not the fart that kills, its the smell...
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Cizla Pfffft
17 mars 2012 · 906 Inlägg

Fredde_Vette skrev:
Hett tips! Kolla upp allt om Memorycars innan du handlar av dem.
Finns en del rykten om dem, men inget jag vill komentera.

Därför jag skapade tråden för jag ville veta fall man kunde lita på dem.
Oxå hört att dom inte riktigt vet vad de pysslar med

Umadbro?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang