6553
Sök

VVTi, Behövs det service?

Ointresserad.
936 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
Kände att tråden passar här då det inte handlar om att byta luftfilter direkt.

Har lite problem med min nuvarande bruksbil. En Toyota Corolla årsm-2000. Med det här såkallade VVTi.

Såvitt jag förstår ska det systemet hjälpa dig att få lite bättre vrid lägre ner i registret.

Nu till problemet. När vi köpte bilen hade den gått runt..hmm..19'000 mil lite drygt.

Då gick den riktigt mjukt och fint, inga konstigheter alls. Nu klockar den snart över på 21'000 och har börjat beté sig lustigt.

För att beskriva det enkelt så låtsas vi att det är en turbobil, med symptomet att det är väldigt ostabilt laddtryck. den kan nästintill strypa sig själv emellanåt för att sedan sparka på som vanligt om man släpper av litegrann. Skitläskigt när man ska ut i en korsning och bilen nästan dör... Släpper man sedan av och gasar igen så sticker den iväg. Mestadels så beter den sig lustigt under 2500Rpm.

Kan det vara det här special systemet som spökar eller är det nåt annat "enkelt"? Vanlig service är gjord för cirka 500 mil sen, enda som inte byttes var stiften då dom såg fina ut. Kan även tillägga att främre lambdasonden byttes samtidigt.

Nån som är sugen på att bolla ideér? Funderar på ifall det är som bmw:s VANOS, att det finns reparationssatser och liknande.

/Mvh
Senast redigerat av Snitch (12 juni 2011)

Teabag appreciation club.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 juni 2011
Har inte koll på VVTi men i övrigt låter det lite som kass bränsletryckregulator eller liknande? Kanske kan vara värt att kolla upp soppatryck och LMM?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Ointresserad.
936 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Har inte koll på VVTi men i övrigt låter det lite som kass bränsletryckregulator eller liknande? Kanske kan vara värt att kolla upp soppatryck och LMM?

Låter iofs inte helt omöjligt.

Får helt enkelt köra uteslutnings metoden.

Teabag appreciation club.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 juni 2011
En bränsletrycksmätare är ju inte skitdyr heller. Kan ju vara värt att kolla eventuella felkoder också, Toyota är inte direkt min avdelning. Inget nyare än -85 är egentligen min avdelning. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sök