Bygge av baslåda till Volvo 745

92Martin Traktormek.
14 juni 2011 · 62 Inlägg

Hej, tänker bygga en baslåda och skulle vilja ha lite råd angående lådvolym/ritningar, portad/sluten, samt vilka baselement man bör välja.

Budgeten är satt till ungefär en 5-hundring per bas och jag har tänkt mig 2x12". Steget jag har är ett Lanzar Vibe 230 tvåkanaligt och om jag inte minns helt fel är det på 200w RMS och 400W peak tongue.

Har tittat på två olika baselement:
Sachry BX-S12 http://www.ljudia.se/billjud-s82121/hog … 12-p78210/

Mutant MT1210 http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16475

Någon som har bra koll på om dessa spelar hyffsat okej eller någon som kan rekommendera andra element i samma prisklass?

Lådan tänker jag bygga i 22mm spånskiva men skulle vilja ha lite råd angående volymen och om man ska välja portat eller inte. Tänkte bygga med lutat bakstycke 70 grader. Vill att den ska kunna spela låtar med snabbt basdunk, men ska heller inte låta alltför dåligt när det krävs lite djupare bas. Bilen är som sagt en Volvo 745 wink

Tack på förhand/ Martin big_smile

Volvo_Martin
14 juni 2011 · 46 Inlägg

gas har fått hem väldigt prisvärd bas nu som är nästan exakt kopia av de gammla GAS 123 PRO serien skulle kört på 2st sånna. hellre betala lite mer å få skapligt bra än att betala mindre flera gånger å de låter skit wink

kolla www.brl.se smile

Frissan
14 juni 2011 · 4 693 Inlägg

Med 200 rms så är det bättre att köra på en 12" istället för 2. Blir för klent annars.

Booyakasha!
92Martin Traktormek.
15 juni 2011 · 62 Inlägg

Va det de här GAS-basarna du syftade på? :p

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … ack-2.html

Syftet är väl att jag ska skaffa ett bättre steg längre fram. Av den anledningen vill jag bygga med dubbla 12:or. Alternativet är ju att jag köper två basar och bygger separata lådor till dom? Då kan jag koppla in den andra när jag har skaffat ett tvåkanaligt steg med bättre effekt big_smile.

TT-Avant
15 juni 2011 · 6 851 Inlägg

Är steget 1ohm stabilt i stereo eller 2ohm stabilt i mono? Är det inte detta så skulle jag ej rekomendera dej att köra två basar på steget. Man kan dock seriekoppla basarna, men då blir steget för klent till basarna.

Skaffa dej en bas eller ett nytt steg om du ska driva två stycken.

Senast redigerat av TT-Avant (15 juni 2011)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Volvo_Martin
15 juni 2011 · 46 Inlägg

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … p1222.html den va de, men såg nu att du hade ett lite litet steg wink men köp ett hyffsat steg först itsället och väntaa med basar smile bättre å få tag i bra saker med en gång smile

92Martin Traktormek.
15 juni 2011 · 62 Inlägg

Steget är ett lanzar Vibe 230 2 kanal bryggbart med 200w per kanal. Mer vet jag inte om det. Basarna jag har nu är 2 st MDS GT Extreme som jag inte lyckas hitta någon som helst info om hmm. Den ena har en reva i upphängningen och den andra slår inte riktigt. Tror det är nåt vajsing med spolen tongue.

Vill direkt inte heller lägga några större pengar på ljudet även om jag nu skulle kunnat köpa lite bättre och dyrare grejjer. Utan det är runt en tusenlapp för ett par basar som gäller för min del wink. Steget ska jag dock försöka få tag på ett som passar för basarna. Men i och med att mina nuvarande baselement är kass tänkte jag försöka få tag på nya sådana först :p.

Nån som har erfarenhet av de tre som nämnts ovan och vilken av dem tycker ni är mest bas för pengarna? smile

92Martin Traktormek.
15 juni 2011 · 62 Inlägg

Jag har även tittat på en färdig låda med enkel tolva som säljs på netonnet. En blaupunkt är det, men jag tycker den verkar vara anpassad att spela lite litet frekvensomfång tongue.

TT-Avant
15 juni 2011 · 6 851 Inlägg

92Martin skrev:
Jag har även tittat på en färdig låda med enkel tolva som säljs på netonnet. En blaupunkt är det, men jag tycker den verkar vara anpassad att spela lite litet frekvensomfång tongue.

Låter vettigare med tanke på vad för slutsteg du har. Vad är det för omfång på lådan då, då du tycker att det är lite..?!roll

PS: Är det den för strax under 1000:- så är jag lite fundersam över vart du tänkt dela din bas vid? 500-35Hz är väldigt stort omfång enligt mej.

Senast redigerat av TT-Avant (15 juni 2011)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
92Martin Traktormek.
16 juni 2011 · 62 Inlägg

Jo, det är den :p. Är lite ny på det här med billjud, men Zachrybasarna är märkta 25-3000Hz, men det är väl så att man också begränsar frekvensen beroende på hur man bygger lådan? hmm. Så då kanske Blaupunkten inte är så illa tongue

TT-Avant
16 juni 2011 · 6 851 Inlägg

Fast även om en bas kan spela mellan 25-3000, så spelar man ju inte en bas så högt upp i registret. Normalt brukar man ju inte låta en bas spela högre upp en runda 80hz. Delar man en 12" vid tex. Lp 150hz, ja då låter den absolut INTE bra.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Alpinabiturbo Kulan
16 juni 2011 · 1 435 Inlägg

Hej!

Zachry S-12 har dubbla talspolar på 4 ohm så det fungerar att köra på ditt två-kanalsteg men då får du pararellkoppla spolarna och köra en bas per kanal, alternativt pararellkoppla spolarna och sedan seriekoppla basarna och köra steget bryggat.

Det kommer fungera, men det skulle bli ett stort lyft för dig om du byter till exempelvis ett Zachry K1200D monoblock, http://www.ljudia.se/billjud-s82121/slu … d-p333293/

Det steget klarar att pumpa 137dB i kompisen V70 med två Zachry X3M 10" basar, till musik.

Angående lådtips så hade jag kört på en portad låda, ta kontakt med Ljudia så kan de ge dig ett lådförslag.

Edit: Såg nu att det finns lådbeskrivningar på produktsidan för basen, kika där.

Senast redigerat av Alpinabiturbo (16 juni 2011)

BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang