LMM på trycksidan? vevhusgaser som skadar trådarna?

FreddeLi Studerande maskiningenjör
17 juni 2011 · 1 903 Inlägg

Tjena!

sett fler och fler på sista tiden som kör med luftmassemätaren på trycksidan istället för sugsidan.
fördelarna är tydligen många när man ska upp i effekt.
men det jag funderade på är hur det skulle fungera på en bil som är någorlunda standard? självklart så lär man ju få mappa om för att det ska lira korrekt. det jag mest tänkte på är ju att det ventileras ju olja genom tryckrören? denna olja borde väl kunna förstöra LMM ganska omgående?

vad jag förstått så är det ingen fara om du kör med smidda kolvar för då ventileras det inte särskilt mycket från vevhuset. men hur skulle det vara för mig tex som har en relativt nyrenoverad originalmaskin? smile

detta är bara tankar och spekulationer från min sida och jag VET att jag inte har något att vinna på trycksatt LMM på min bil, bara nyfiken på hur det hade funkat smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
TurbOla Reservdansk
17 juni 2011 · 6 271 Inlägg

Behöver inte ha med vevhusventen att göra, har du oljekyld turbo så kan det ju komma in en fin oljedimma därigenom, och då har du den på LMM-en.

Vanligast är väl MAP-sensor på trycksidan?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
FreddeLi Studerande maskiningenjör
17 juni 2011 · 1 903 Inlägg

TurbOla skrev:
Behöver inte ha med vevhusventen att göra, har du oljekyld turbo så kan det ju komma in en fin oljedimma därigenom, och då har du den på LMM-en.

Vanligast är väl MAP-sensor på trycksidan?

jo det är ju sant. men ska verkligen en frisk turbo ge ifrån sig oljedimma?

det kanske det är tongue grejen med att flytta LMM till trycksidan är ju att du får exaktare värden vid mappning samt att du kan skippa den återcirkulerande dumpen och köra öppet smile och de är väl mest det senare som lockar en annan wink vet ju att de är ett sjuhelvettes jobb bara för att få till pyset men alltid kul att veta OM det är möjligt eller inte smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
TurbOla Reservdansk
17 juni 2011 · 6 271 Inlägg

Det går ju att ha öppen dump trots att man har LMMen på sugsidan - det är ju väldigt många bilägare som bara monterar en öppen dump, men om det skulle göra någon skada borde ju ha märkts på mängden havererade bilar.

Mitsu-aggregaten ger väl alltid lite olja ifrån sig, är väl lite av ett kännetecken t.ex. men en i min bekantskapskrets kör med KKK24 på sin T-gul, och han menar på att där inte kommer någon olja alls.
Märks ju jättelätt på din bil om du känner i rören till och från ICn om de är lite smorda, så vet du ju genast om du har olja från vevhusventilationen eller turbon som följer med insugsluften.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Gidlund
17 juni 2011 · 354 Inlägg

Ääh funkar så fint så ;-)

FreddeLi Studerande maskiningenjör
17 juni 2011 · 1 903 Inlägg

TurbOla skrev:
Det går ju att ha öppen dump trots att man har LMMen på sugsidan - det är ju väldigt många bilägare som bara monterar en öppen dump, men om det skulle göra någon skada borde ju ha märkts på mängden havererade bilar.

Mitsu-aggregaten ger väl alltid lite olja ifrån sig, är väl lite av ett kännetecken t.ex. men en i min bekantskapskrets kör med KKK24 på sin T-gul, och han menar på att där inte kommer någon olja alls.
Märks ju jättelätt på din bil om du känner i rören till och från ICn om de är lite smorda, så vet du ju genast om du har olja från vevhusventilationen eller turbon som följer med insugsluften.

du har iofs en poäng, har nog aldrig hört talas om en motor som havererat PGA öppen dump istället för återcirkulerande.

aa okej. jo det kan jag säga direkt att lite olja är det innuti tryckrören. men det är såpass lite att när du drar fingret på insidan så ser du det inte med blotta ögat utan du bara känner att det är lite kladdigt smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
17 juni 2011 · 1 903 Inlägg

Gidlund skrev:
Ääh funkar så fint så ;-)

hehe, men du kör ju också med smidda kolvar roll som troligen är riktigt täta och inte släpper igenom några gaser ner till vevhuset tongue en annan har ju t7 original = skit på ren svenska tongue

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Gidlund
17 juni 2011 · 354 Inlägg

Körde med trycksatt LLM
Och t5 "9000" kolvar förra året smile utan problem! Lyssna inte så
Mycket på alla dessa "allvetare" som
Läst att de ska va dåligt! :-)

TurbOla Reservdansk
17 juni 2011 · 6 271 Inlägg

Gidlund, det är väl MAP-sensor i din 9-5a?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
FreddeLi Studerande maskiningenjör
18 juni 2011 · 1 903 Inlägg

TurbOla skrev:
Gidlund, det är väl MAP-sensor i din 9-5a?

9-5 (och alla bilar med trionic 7) har både mapsensor och LMM. dessa kompletterar varandra.

gidlund kör med LMM precis innan spjället.

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
18 juni 2011 · 1 903 Inlägg

Gidlund skrev:
Körde med trycksatt LLM
Och t5 "9000" kolvar förra året smile utan problem! Lyssna inte så
Mycket på alla dessa "allvetare" som
Läst att de ska va dåligt! :-)

okej! T5 kolvar är ju nästan som smidda kolvar i detta sammanhanget (dom är täta) om jag inte har helt fel för mig smile
nej du har rätt, folk gissar otroligt mycket på detta forumet tongue haha

MVH

Senast redigerat av FreddeLi (18 juni 2011)

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Gazer Gazer
18 juni 2011 · 59 Inlägg

Går utmärkt med LMM på trycksidan på T7, har man en frisk turbo så ska denna inte släppa igenom olja i luft/trycksidan, men som sagt med orginal T7 kolvar, så ventilerar motorn lite olja.
Mappa om den ska igentligen inte behövas, det är samma massa luft innan turbo som efter, dock så blir alla inputs ifrån LMM snabbare då den direkt mäter vid luftmassaökning, vilken innan turbo blir lite långsamt.
Nackdelen med flyttad LMM är framförallt att luftläckagediagnosen inte fungerar fram till LMM, så får man luftläckage i IC eller någon tryckslang, så blir det inga felkoder, men fördelen är att motorn fortfarande är körbar, dock klenare.

Pontiac Lemans "Saabiac" 1104hk
9-5 2.3t BioPower 2007 GZ Performance 400+Hp 550+Nm *SÅLD*
http://www.garaget.org/?car=18264
Pontiac Lemans Sport "Saabiac by AFRacing" (1972)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
18 juni 2011 · 1 903 Inlägg

Gazer skrev:
Går utmärkt med LMM på trycksidan på T7, har man en frisk turbo så ska denna inte släppa igenom olja i luft/trycksidan, men som sagt med orginal T7 kolvar, så ventilerar motorn lite olja.
Mappa om den ska igentligen inte behövas, det är samma massa luft innan turbo som efter, dock så blir alla inputs ifrån LMM snabbare då den direkt mäter vid luftmassaökning, vilken innan turbo blir lite långsamt.
Nackdelen med flyttad LMM är framförallt att luftläckagediagnosen inte fungerar fram till LMM, så får man luftläckage i IC eller någon tryckslang, så blir det inga felkoder, men fördelen är att motorn fortfarande är körbar, dock klenare.

tackar för den eminenta förklaringen! big_smile med andra ord så är de bäst att låta bli det på en bil med t7-kolvar? smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang