5009
Sök

Besikta 740 med B23ET motor istället för B23E

68 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
vet att ni kommer tjata om att jag ska läsa den hära tråden eller söka.. men jag förstår inte riktigt vad som står i den och får inget klart besked.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Nu är det så här att jag har i funderingarna att sätta i b23ET motor i min volvo 740GLE från 1987. då är frågan. kommer det gå besikta denna med den motorn?

vet att det måste vara samma avgasväre men om jag sätter på en katalysator på den motorn borde det väll inte vara några problem? och sen är ju E motorn som redan sitter i 740in på 130 hästar orginal så det blir ju ingen enorm effect ökning på dom olika motorerna.

så om någon vet ifall det kommer att gå att besikta den utan några större problem är jag tacksam smile

mvh isak.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
18 juni 2011
Avgasvärdet och effekten har inget med saken att göra, så länge man håller sig inom karossens gränsvärden.

Det man måste tänka på när man byter motor till en ickeoriginal i en bil är att man MÅSTE ha ett avgascertifikat på motorn, något som man som privatperson inte kan skaffa. För att få ett certifikat måste man då tigga hos motorns tillverkare, vilket brukar vara näst intill lika omöjligt som att skaffa eget.

Dock finns det ett undantag. Om motorn du vill byta till har katalysator och lambdareglerad insprutning behöver man inte ha ett certifikat. Din ET motor saknar både katalysator och lamdasond, så det funkar inte. Motorn du sätter i måste vara i 100% originalskick, du kan alltså inte smacka dit en katalysator på en ET motor och tro att det ska godkännas wink

68 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
okej tack för svaret. men det borde ju redan en avgascertifikat på b23et motorn efter som den är ju orginal och bara utagen från en 760. och om jag minns rätt så är det väll 87:orna som man ska ha katalysator men den behöver inte fylla sin funktion?

612 Inlägg
18 juni 2011
De senaste reglerna är gjorda så att det är enkelt att få en motor med originalmonterad katalysator godkänd (så länge den uppfyller övriga krav), medan en motor utan kat kräver ett certifikat som man med största sannolikhet aldrig kommer få tag i. Lär vara ett försök att få fler hobbybilar mer miljövänliga.

1 915 Inlägg
18 juni 2011
Den blir inte godkänd i besiktningen, då måste du montera bort turbon varje gång du ska besikta.

Vill du byta motor så skaffa en från 1988 eller nyare med katalysator, en sån kan du regga bilen med o få laglig.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

68 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
okej nu förstår jag tack! smile  vad är bötern ifall dom kommer på en vid t.e.x flygande besikting med efterpå satt turbo då? och sen har inte prövotiden på körkortet gått ut kan man riskera bli av med kortet då med?

5 111 Inlägg
18 juni 2011
Det som händer är väl mest troligt att du får ett föreläggande om regbesiktning.

68 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
föreläggande? smile

3 292 Inlägg
18 juni 2011
graphix__ skrev:
föreläggande? smile

Ja att du måste inställa dig för en ny reggbesikning..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

68 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
okej, men om jag förstått det rätt är det alltså möjligt att sätta i en B230FK eller b230FT och bli lagligt besiktad. ifall dom är från 87 när det sitter katalysator på dom orginal.

3 292 Inlägg
18 juni 2011
Ett motorpaket som har avgasreningsutrustning inkl kat är inget problem att sätta i.. eftersom den inte behöver nåt avgasreningsintyg då detta anses motsvarande i och med motorns katt och avgasrening..

Notera dock att dessa grejer måste lyftas ur som ett paket från samma bil för att det ska vara möjligt att regga bilen med dessa grejer..

P o r s c h e
1 700 Inlägg
19 juni 2011
graphix__ skrev:
okej tack för svaret. men det borde ju redan en avgascertifikat på b23et motorn efter som den är ju orginal och bara utagen från en 760. och om jag minns rätt så är det väll 87:orna som man ska ha katalysator men den behöver inte fylla sin funktion?

-88 som övergångsår gäller endast originalbilar

B23ET motorn, om den är original, har ett giltigt certifikat JA, men då måste du få tag på det från volvo och visa upp vid besiktning ( svåååårt ). Dom knallar liksom inte runt i arkiven och letar efter 25 år gamla dokument och kopierar och skickar runt så fort någon ringer, du är ju inte precis den första som är inne på dessa tankar och tror nog dom på volvo är ganska less på dessa samtal.

Vissa har fått ut lite papper till nyare bilar, 960 etc när de bytt växellådor på 3liters automatarna till manuell vet jag, men det är ju lite skillnad.

68 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
ahaokej tack för ni hjälper mig smile

försten så har jag fått en skruren d24turbo och på den sitter det en Garett T3 turbo. passar den på b230ET motorn?

3 292 Inlägg
19 juni 2011
graphix__ skrev:
ahaokej tack för ni hjälper mig smile

försten så har jag fått en skruren d24turbo och på den sitter det en Garett T3 turbo. passar den på b230ET motorn?

Du kan skicka den D24:an till mig med bussgods..  behöver ett renoveringsobjekt.. big_smile Hur komplett är den..?

68 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
jadu det var en bra fråga.. ser ut att vara det mesta. men det är ju lite ner plockad som topp grenrör och insug, sen har den ståt i en lada så den ser ju inte direkt ut som ny inuti smile dock har den aldrig blivit utastt för regn eller nått sånt.

3 292 Inlägg
19 juni 2011
graphix__ skrev:
jadu det var en bra fråga.. ser ut att vara det mesta. men det är ju lite ner plockad som topp grenrör och insug, sen har den ståt i en lada så den ser ju inte direkt ut som ny inuti smile dock har den aldrig blivit utastt för regn eller nått sånt.

Så hela motorn är isärplockad .. ?

68 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
nja ventiler och sånt är ju fortfarande kvar i toppen. men toppen är avplockad från blocket. grenröret är avplockat, insuget är avplockat och lite andra små saker men dom är ju fortfarande kvar men inte på plats.

3 292 Inlägg
19 juni 2011
graphix__ skrev:
nja ventiler och sånt är ju fortfarande kvar i toppen. men toppen är avplockad från blocket. grenröret är avplockat, insuget är avplockat och lite andra små saker men dom är ju fortfarande kvar men inte på plats.

Ahaa ok.. då fattar jag.. kan hända att det saknas nån lite grej då alltså.. ?

Blir struligt att skicka eftersom det mesta är lösplockat.. :S  haha

68 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
hehe jo ingen jag skulle ge mig in på att renovera tror jag. men vet du ifall t3 turbon passar min b230et motor? för saknar nämligen turbo och grenrör. grenröret vet jag inte passar för det är ju 6cylindrigt i d24.

3 292 Inlägg
19 juni 2011
Ja precis.. inget alls som är lika på D24 och bensinmotorn förutom möjligen turbon.. D24 är ju dessutom en lastbilsmotorn som VW har tillverkat. big_smile

Sök