Michaeldahlkvist skrev:
Hej alla,
En ny Köprådstråd

Denna är dock ganska specifik, jag har nu länge letat efter bilar som jag kan tänka mig att köpa. Jag är singel dvs åker 99% av fallen själv så egentligen behöver jag ingen stor bil. Jag kommer åka runt 2500-3000 mil om året. Ekonomi är viktigt men inte lika viktigt som Komfort och driftsäkerhet/kostnader, kommer åka mestadels motorväg. AC/Farthållare/servicebok är väl mina kriterier.
Budget: 25.000
Golf: Estetiskt rätt ok bil, förmodligen den mest ekonomiska bilen iaf när man ser till bränsle. Lätta att få tag på och lätta att sälja igen. Inga större fel vad jag har sätt på dessa modeller.
Saab: Enkla att få tag på, estetiskt ok men väldigt tråkig inredning. drar ganska mycket soppa med turbon. får mycket bil för 25.000 kr om man väljer saab.
Mondeo: 2001 var generation 3 vilket såg riktigt bra ut, inredningen är riktigt bra och den ska vad jag vet vara komfortabel och ganska soppasnål vid långkörning. vet dock inte hur den är att äga.
Era tankar?
Mina tankar? Förstår att detta är de modeller du fastnat för men inför de valen tänker jag som så här:
-VW Golf? Bra bil, men jag ser följande nackdelar: Ingen karaktär, bullrig och halvdan driftsäkerhet. Kollar du istället på en japansk konkurrent har du de pålitligaste bilarna i klassen. Dessa har heller ingen direkt karaktär, men mer än Golf, är också bullriga men har (Om möjligt ännu) tristare inredning.
Skall jag välja hade jag valt tex. en Honda eller liknande, av två tråkiga interiörer vinner driftsäkerhet!
-Mondeo; Ford har ett tveksamt kvalitétsrykte och du har att välja mellan en urtråkig fyra eller en väldigt törstig men trött sexa. Dock en trevlig bil med ett trevligt uppträdande.
-Saab har även dem tveksamt kvalitétsrykte, eller snarare sagt väldigt många begagnatfällor. Dock bättre komfort och trevligare utförande samt karaktär än Ford, i kombination med trevliga och starka motorer. Dock helt värdelös väghållning och en svag framvagn som inte hanterar effekten, inget val för den som gillar kurvig landsväg men annars mycket bil för pengarna.
Tycker valet står och beror på din körstil, hör du till typen som har svårt att ta det lugnt om du ser en kurva eller en rondell känns Saab 9-3 som helt fel val men saknar du den egenskapen tycker jag en sådan vore det bästa valet av dessa tre. För på motorvägen trivs den, bäst av dessa tre.