Köpråd: Är ute efter en lekfull vinter bil med snabb styrväxel tight låda och diffad bakaxel ej AGA diff bara.

Bjorn-Palmer_Racing
24 juni 2011 · 8 Inlägg

Hej jag undrar lite vad man ska köpa inför vinter och vill inte ha det vanliga såsom volvo 740,940 och 240. Helst ingen volvo alls. Däremot har jag funderat lite på att köpa en gammal toyota,opel,datsun,nissan eller ford istället. Möjligtvis en mazda också. Men man har ju sina krav och de är att den ska vara diffad och ha snabb styrväxel och relativt tight låda och ej under 100 hk och absolut inte snäckstyrning. Så vad köper man ? Själv har jag funderat lite över ford Sierra, ford taunus 78-82, toyota carina RWD tyvärr för lite kusar:(. Viktigt är också att bilen som jag söker är smidig alltså inte för lång och för bred såsom 240,740 och 940 kom gärna med förslag är ni snälla MVH björn!

Senast redigerat av te_wik (26 juni 2011)

Germax
24 juni 2011 · 12 086 Inlägg

Tight låda, kort styrväxel och diffbroms.. och sen tar du upp gamla fordar från 80-talet?

Hitta en lamelldiffad 3-serie.

Levinsson Brap Brap Brap
25 juni 2011 · 149 Inlägg

Beror väl helt på din budget, men om du är inne på Mazda så varför inte en Rx-7 FB? Finns i olika motor- och tillbehörsutförande (Diffbroms bland annat). Priserna de sista året har legat mellan 5000-60,000:- beroende på utrustning och ev. kult status, men jag räknar du med runt 20-30k så hittar du en i bra skick.

Från Svenska Wankelregistret.se:

Mazda RX-7 SA / FB (1:a Generationen)

1978-1985     12A, 90-115 hk
1983-1985     12A Turbo, 165 hk (Japan)
1984-1985 (GSL-SE)     13B, 135 hk (USA/Kanada)

Mazda behövde nått nytt, försäljningen av bilar hade gått segt, man hade stora förhoppningar på Rx7:an när man presenterade den. Allt gick enligt Mazdas planer. Alla verkade gilla den lilla snabba bilen. Motorn var återigen en 12A som i första versionen gav 100 hästar. Det låter inte så mycket men 0-100km/h gick på 9.2s vilket var fort 1978.
Bilen såldes i ett antal versioner fram till 1985, och beroende på typ av avgasrening varierade effekten på 12A mellan 90-115 hästar. Karossen gjordes om en gång, chassie och inredning två.



Ett reportage från i Våras:

http://www.aftonbladet.se/bil/klassiker … 3068493.ab


Lycka till!

Bjorn-Palmer_Racing
25 juni 2011 · 8 Inlägg

tack för tipsen får hålla utkik på blocket;) eller om man ska importera?

Bjorn-Palmer_Racing
25 juni 2011 · 8 Inlägg

försökt hitta men de är svårt:/ så tänkte kanske att fordarna går bra att drifta med

Levinsson Brap Brap Brap
26 juni 2011 · 149 Inlägg

Jo, det gör dom säkert smile Inte lika hög statusfaktor bara big_smile
Vill du ha lite mer "extrem" bil har jag en lite nyare Rx-7 (FC) till salu, men då får du köpa en motor till smile :
rejsa.nu - SÄLJES: Mazda Rx-7 FC S4 banraceprojekt

TGR
26 juni 2011 · 80 Inlägg

En e30 318is med e36 styrvxl och lameldiff så får du allt du efterfrågar. Balanserad bil som inte drar mycke bensin och med kvick styrning. Dom kostar ju inte så så mycke heller men börjar bli lite ovanliga.

Nissan 200sx s13 "alltiallo sommarräcer" (1990)
Levinsson Brap Brap Brap
27 juni 2011 · 149 Inlägg

BTW, jag hittade 4st Rx-7 FB på blocket var av två för under 14.000:-

xXSammy
27 juni 2011 · 6 580 Inlägg

Bjorn-Palmer_Racing skrev:
Hej jag undrar lite vad man ska köpa inför vinter

Levinsson skrev:
om du är inne på Mazda så varför inte en Rx-7 FB?

Rx-7 på vintern? Get out!
Näe men ball grej ändå

De/Dem
RD_87 Skrotsamlare
28 juni 2011 · 4 031 Inlägg

340/360 är ju lite halvroliga, men att kalla lådan "tight" är väl kanske inte helt sant, diffbroms kan också bli svårt. Men någon gammal rally-Opel borde väl gå att få tag på? Typ Ascona & Manta med 2,0-> är ju kul som fan, däremot har jag ingen koll på om det är snäcka eller kuggstång.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Knugcab
28 juni 2011 · 5 111 Inlägg

Opel Manta GSi är det jag kommer på som uppfyller alla dina krav så här på rak arm.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang