5213
Sök

Öppet filter i "metall" frågor

Däcksvarvare
227 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
Jag har ett öppet filter i typ ståltråd/nått annat.. som ser ut ungefär som detta som säljs på Realcar:

http://www.realcar.no/images/prod250/unfiu673256.jpg

Även en bild på mitt filter:

https://www1.garaget.org/archive/69/68080/248163/248163-2346707.jpg

Jag har ingen aning om vart filtret är köpt eller vad det är för märke jag har då det inte står något på...

Min fråga är: Ska jag ha filterolja på detta filter? eller räcker det med att bara skölja det med rengörsingsmedel vid rengöring?

Samt, är sånna här filter något att ha? Jag har bara haft skumgummi förut.. Kan tillägga att det kostar cirka 500kr för ett nytt sådant filter, kan inte vara bara skit?

tacksam för svar!

/ Lumik
Senast redigerat av Lumik (28 juni 2011)

The legendary

Kokar ris
923 Inlägg
28 juni 2011
ser ungefär ut som ett sånt här...? http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … universal/

på dom filtrena är toppen endast skyddad av nått slags hönsnät...

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

Däcksvarvare
227 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
cenoxide skrev:
ser ungefär ut som ett sånt här...? http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … universal/

på dom filtrena är toppen endast skyddad av nått slags hönsnät...

Ser ut som något sånt skräp mjo, är det olja på dem som gäller?

The legendary

Kokar ris
923 Inlägg
29 juni 2011
mitt råd till dig är att stoppa tillbaka luftburken istället, eller skaffa ett annat filter som inte har sådan topp, då jag anser att filtret inte har någon direkt förmåga att filtrera luften till motorn.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

612 Inlägg
29 juni 2011
Stoppar ekorrar och annat småvilt i bästa fall. Sänker förmodligen motoreffekten eftersom motorn suger i sig varm luft direkt från motorrummet.

Mer slitage, lägre effekt, och mer oljud. Bör imponera på fjortisarna vid kiosken, men det är allt det duger till.

229 Inlägg
29 juni 2011
står oftast dryflow på filter som inte behöver olja, vad jag vet är det bara aem/k&n som ahr dryflow?

Däcksvarvare
227 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
Aaa så ska jag ha olja eller ej? tongue ingen behöver smutskasta filtret då jag redan vet att det är dåligt... ska köpa ett nytt när ekonomin tillåter, och ang. original luftboxen så fick jag inte med den när jag köpte bilen..

The legendary

Avstängd
1 714 Inlägg
29 juni 2011
Du behöver inte olja in metall det är en sak som är säker iallafall.
Har du inget annat än metall i det filtret så näe, ingen olja..

Däcksvarvare
227 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
Emilius skrev:

Är ju metall, men också någonting mellan metallen som jag inte vet vad det är gjort av..

Jag skiter i oljan! får bli ett riktigt filter snart istället.. smile K&N har hyffsade priser, under om dem är bra?

The legendary

Avstängd
1 714 Inlägg
30 juni 2011
Lumik skrev:
Emilius skrev:

Är ju metall, men också någonting mellan metallen som jag inte vet vad det är gjort av..

Jag skiter i oljan! får bli ett riktigt filter snart istället.. smile K&N har hyffsade priser, under om dem är bra?

Det finns inget substitut till K&N, med andra ord, du hittar inte bättre luftfilter..

229 Inlägg
30 juni 2011
Det är ett bomullsfilter med ett metallnät för att filtret ska behålla sin form och inte bli deformerat. Jag tror du behöver olja in det men vill du va 100 så hör av dig till realcar eller vilka det va som sålde samma sort.

388 Inlägg
30 juni 2011
Köp ett AEM dryflow filter bra grejor utan olja eller ett Apexi dryflow ,här har du ett litet test på några öppna filter tyvärr är inte AEM med http://www.mkiv.com/techarticles/filter … index.html
Senast redigerat av yoppe (30 juni 2011)

Däcksvarvare
227 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
Aem Dryflow låter bra då jag helst vill slippa oljan smile dock var priset lite högre än tex K&N som man kan få runt en 500ing..

Aem dryflow verkar vara ett STORT filter så tar mycket plats?? står att de passar för stora effektuttag? men antar att de funkar lite bra med mindre effekt? tongue

The legendary

229 Inlägg
30 juni 2011
Tycker inte priset är så farligt på ett dryflow. cratix.se säljer det, K&N har btw köpt tekniken av aem eller så samarbetar dem, där står också hur långa de är så é det bara ut o mäta. och ja de fungerar även för "låg" effekt wink

Däcksvarvare
227 Inlägg
1 juli 2011
Trådstartare
Jag kommer köpa ett öppet luftfilter av AEM eller K&N har jag bestämt mig för, blir ingen luftburk då jag gillar att höra Bmw'n jobba big_smile

tack för era tips och råd o.s.v =P

The legendary

Tvivlare
2 266 Inlägg
1 juli 2011
Lumik skrev:
Jag kommer köpa ett öppet luftfilter av AEM eller K&N har jag bestämt mig för, blir ingen luftburk då jag gillar att höra Bmw'n jobba big_smile

tack för era tips och råd o.s.v =P

Jag har AEM Dryflow i 940n, bättre filter får du leta länge efter.. K&N är bara skräp, förutom deras Dryflow som dom köpt upp av just AEM. Jäkla skönt att slippa olja o trams, lite diskmedel o ljummet vatten rengör man med sen låta de självtorka bara smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

killercow
1 juli 2011
det är ett filter av exakt samma modell som biltema's dock inte sagt att det kommer därifrån. dom har ju inte direkt nån egen filter fabrik utan säker andra som säljer likadana under sitt märke.

Har alltid använt dessa från biltema vintertid för att ge motorn mer värme. blir piggare av de när det är kallt ute. aldrig haft några problem med att de skulle rena luften dåligt. bara för att biltemas sort. är billiga betyder inte de att dom är dåliga. oftast beror dom billiga priserna på att de köper in stora mängder för dom har ett antal butiker och där med får ett billigare inköps pris än enskilda företag med kanske bara en butik

Jag har aldrig oljat in de. dock byter jag varje vinter

Däcksvarvare
227 Inlägg
1 juli 2011
Trådstartare
killercow skrev:
det är ett filter av exakt samma modell som biltema's dock inte sagt att det kommer därifrån. dom har ju inte direkt nån egen filter fabrik utan säker andra som säljer likadana under sitt märke.

Har alltid använt dessa från biltema vintertid för att ge motorn mer värme. blir piggare av de när det är kallt ute. aldrig haft några problem med att de skulle rena luften dåligt. bara för att biltemas sort. är billiga betyder inte de att dom är dåliga. oftast beror dom billiga priserna på att de köper in stora mängder för dom har ett antal butiker och där med får ett billigare inköps pris än enskilda företag med kanske bara en butik

Okej, bra att veta! vad för bil har du använt det på?

The legendary

killercow
1 juli 2011
Lumik skrev:
killercow skrev:

Okej, bra att veta! vad för bil har du använt det på?

olika opel, saab, vw och ford.

Sök