Hur går man tillväga med sprucket oljetråget på v70T5 00?

HateCrew666
28 juni 2011 · 77 Inlägg

Hej på er! Har volvo v70t5 00 och har på ngtviss kört sumpen i backen så den har spruckit.

Vad gör man? fixar ngn som svetsar alu lr man bytar mot en hel begangnad?
Är det lätt svårt att demontera alt montera? Hur går man tillväga?

Tacksam för svar// Fredrik

Volvo V70 T5 "GoCarten" (2000)
Volvo 940 S 2.3 f.d. ltt "Galten" (1996)
Marlboroman
28 juni 2011 · 8 234 Inlägg

Det bäst är att byta, visst kan man svetsa också men det kan bli knepigt att få det bra. Det är en del jobb att ta ner tråget, men svårighetsgraden är svårbedömd. Men vem som helst klara av det, men det kan ta tid.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Nocturnal
28 juni 2011 · 500 Inlägg

Att svetsa ett begagnat oljetråg är mycket svårt. Olja tränger in i varje minsta por i metallen och bubblar sedan upp när man svetsar. Det enklaste är som Marlboroman säger att byta till ett helt begagnat.

Saab 900 2.0T "Supertouring" (1995)
schnauz
28 juni 2011 · 1 758 Inlägg

Skulle också byta det. Är nog både minst jobb och billigast i slutändan! Kan inte tänka mig att ett tråg är särskilt dyrt på skroten.
Som nocturnal säger så kan det vara lurigt att svetsa ett begagnat alutråg eftersom olja har trängt ner i materialet. Är det mycket som ska svetsas kan tråget slå sig och då kanske man behöver plana det för att få tätt. Blir nog väldigt svårt, om inte omöjligt, att svetsa det på plats dessutom och då blir det garanterat smidigare att byta om man ändå måste lossa det.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 juni 2011 · 13 791 Inlägg

det är relativt osvårt att plocka ner tråget om man gillar en miljard j-vla små skruv sen får man släppa servorören för dom kommer sitta ivägen

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang