4337
Sök

Topplocksbult och topplockspackning samt trim till 740 turbo

joncho
28 juni 2011
Trådstartare
som rubriken lyder så undrar jag lite om topplucksbult o trim till min 740 som jag paja topplockspackningen på o tänkte börja trimma den lite...

tips till märke på topplocksbult och jag undrar även om jag behöver köra med annan topplockspackning om ja byter topplocksbult?

max effekt är 300 hk.

tänkte köra med :

a kam
r spridare
t04e turbo
chippa den
531 topp(org)

är det något mer som behövs för att det ska "hålla" ?

behöver man byta luftmassemätare också o byta koppling?

tack på förhand!

// mvh

486 Inlägg
28 juni 2011
Original packning och bult fungerar utan problem till 300hk.
Original kopplingen håller inte för några 300hk. Sachs uppgraderings-tryckplatta är ett bra val.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

joncho
28 juni 2011
Trådstartare
Tomas_H skrev:
Original packning och bult fungerar utan problem till 300hk.
Original kopplingen håller inte för några 300hk. Sachs uppgraderings-tryckplatta är ett bra val.

så av de jag skrivit är det inget mer som behövs uppdateras förutom kopplinngen om jag fattat rätt?
vet du var man kan få tag på sprifare? om man byter spridare osv måste bilen mappas då?
mvh
Senast redigerat av joncho (28 juni 2011)

486 Inlägg
28 juni 2011
Finns många företag som säljer spridare, t.ex Raidopower, ppf. Ja, byter man spridare bör man mappa om bilen för att motorn ska gå optimalt.

joncho skrev:
så av de jag skrivit är det inget mer som behövs uppdateras förutom kopplinngen om jag fattat rätt?

Du vill veta om hela motorn kommer hålla för 300hk och inte bara toppackningen? Det var en annan femma wink
Beroende på vilken motor du har så kanske du måste byta vevstakar.

a kam
r spridare
t04e turbo
chippa den
531 topp(org)

Sen har jag extremt svårt att tro att detta kommer ge 300hk wink

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

joncho
28 juni 2011
Trådstartare
Tomas_H skrev:
Finns många företag som säljer spridare, t.ex Raidopower, ppf. Ja, byter man spridare bör man mappa om bilen för att motorn ska gå optimalt.

joncho skrev:

Du vill veta om hela motorn kommer hålla för 300hk och inte bara toppackningen? Det var en annan femma wink
Beroende på vilken motor du har så kanske du måste byta vevstakar.

a kam
r spridare
t04e turbo
chippa den
531 topp(org)

Sen har jag extremt svårt att tro att detta kommer ge 300hk wink

exakt wink båda delarna...lite surt o trimma o bilfan går sönder igen..det är helt org B23et..

skrev max 300 hk dvs tror inte heller de kommer ge de men undra om de behövdes något mer för att allt ska lira ihop ? wink

P o r s c h e
1 700 Inlägg
29 juni 2011
P, det verkligen är en b23 så håller det utan problem för 400hk, säkert mer. E blocket har smidd vev och M-stakar wink

joncho
30 juni 2011
Trådstartare
Bensinskallen skrev:
P, det verkligen är en b23 så håller det utan problem för 400hk, säkert mer. E blocket har smidd vev och M-stakar wink

om vi nu "säger" att jag skulle renovera och byta ut lager, packningar osv till volvo orginal. klarar då motorn för 400 hk ? tongue

575 Inlägg
1 juli 2011
Jupp d ska den göra smile Men fixa helst ett annat sprut me typ lh2.4 lr megasquirt..

MSCR

P o r s c h e
1 700 Inlägg
1 juli 2011
joncho skrev:
Bensinskallen skrev:

om vi nu "säger" att jag skulle renovera och byta ut lager, packningar osv till volvo orginal. klarar då motorn för 400 hk ? tongue

Kan ju inte garantera något men som det sägs så är det så, vev och stakar ska hålla i alla fall wink

Sök