3226
Sök

Teorireleterad fråga

346 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
Jag undrar om man får passera bilar på högersida på t.ex motorvägen med fler filar, en bil kör på den vänstra filen men inte håller t.ex. 110km/h och jag själv kör på den innersta filen och håller 110km/h. Får jag då passera?

lagen säger ju att jag inte får köra om på höger sida, men räknas detta som "omkörning" om jag håller 110 km/h medan han håller ex 90 km/h. för så kommer jag såsmoningom köra förbi han på höger sida

8 892 Inlägg
2 juli 2011
Svar Nej du får inte köra om på höger sida om den tillåtna hastigheten är över 70 kilometer i timmen.

Trafikförordningen, 3 kap. 7§:
"På en väg där högsta tillåtna hastighet är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden."

Man får köra om på höger sida om ett fordon:

- då fordonet framför svänger vänster i en korsning
- vid köbildning då det finns flera körfält i samma riktning
- när körfälten (flera) är utmärkta med körfältsvägvisare för olika färdmål
- då det finns minst två markerade körfält i samma riktning och hastigheten är begränsad till 70 km/h eller lägre som används i vägarbete (asfaltering, snöplogning, saltning, m.m)
- om fordonet du kör om är en spårvagn eller ett järnvägståg

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

346 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
ok, så om någon av okänd anledning kör 50 km/h på vänstra filen motorvägen, måste jag alltså ligga bakom honom i 50 km/h när det är 110-stäcka? och får altså inte kör förbi honom på höger sida? låter lite skumt... :S

8 892 Inlägg
2 juli 2011
nabil_akhlaque skrev:
ok, så om någon av okänd anledning kör 50 km/h på vänstra filen motorvägen, måste jag alltså ligga bakom honom i 50 km/h när det är 110-stäcka? och får altså inte kör förbi honom på höger sida? låter lite skumt... :S

Eftersom vi pratar om väg med 3 körfält så får man inte köra i det vänstra.

Trafikförordningen, 3 kap. 8§:

Om en körbana har tre körfält, får fordon inte föras i fältet längst till vänster i färdriktningen

Här har du en länk så du kan läsa själv
https://lagen.nu/1998:1276

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

4 Inlägg
3 juli 2011
Hamilton skrev:
nabil_akhlaque skrev:

Eftersom vi pratar om väg med 3 körfält så får man inte köra i det vänstra.

Trafikförordningen, 3 kap. 8§:

Om en körbana har tre körfält, får fordon inte föras i fältet längst till vänster i färdriktningen

Här har du en länk så du kan läsa själv
https://lagen.nu/1998:1276

Mvh
Hamilton

8 § Om en körbana har fyra eller flera körfält, får fordon inte föras i de körfält som ligger till vänster om körbanans mitt i färdriktningen.

Om en körbana har tre körfält, får fordon inte föras i fältet längst till vänster i färdriktningen.

Bestämmelserna i första och andra styckena gäller inte om trafiken på körbanan är enkelriktad.

En motorväg har ju väldigt enkelriktade körbanor så det gäller inte.

Sök