Jag har inte blivit blåst men tänkte bara säga att bara för att man får fin garanti betyder inte det att man kan känna sig lugn och trygg, särskillt inte om man är snäll som person och kanske inte kan så mycket om bilar. Dyker det upp något fel på bilen så kan man få jobba och argumentera och måste vara otrevlig till slut innan det händer något. De försöker hela tiden in i det längsta att det inte ska vara något fel (det där är normalt) eller att saker man kommit överens om inte ska gälla. Jag var jättetydlig med att jag bara kunde tänka mig att köpa bilen om bromsskivorna bak byttes då de bara tog på halva ytan. Ändå så försöker de med att precis slinka igenom besiktningen med "bra att veta"-anmärkning. Sedan betedde sig växellådan konstigt och de visste om det men sa att det är normalt och hade någon förklaring på snålställd motor eller något sådant. Fick själv felsöka och konstatera att nivån var för hög och fick tjata mig till ett oljebyte i lådan, efter det blev det bra.
Allting ordnade sig till slut, men det var mycket diskussioner och försök att bortförklara, vilket gjorde hela upplevelsen av att köpa bil från bilhandlare mindre rolig och otrygg, man sitter som i händerna på dem. Hade varit enklare att bara fixat grejjerna själv och fått bilen till ett lägre pris privat. Köper man från bilhandlare är det en stor fördel om den ligger nära också då det kan bli några vändor...