Som ni säkert alla redan vet så har det varit jul ( ), och på julen får man julklappar. Här er en av mina, så imorgon blir det att byta bromsklossar fram.
Har även kommit på att 740n ska användas som skolbuss nu under vintern
Sen behöver jag hjälp med en grej, har köpt en ISO-kabel som jag ska koppla.
Röd= 12 volt ignition/switch (till tändningen) Svart= Jord Orange= Illumination/Dash Light Blå= Power Antenna Gul= Battery 12 volt consant Grön= Left Rear Postive (högtalarkabel)
Då undrar jag, kan man koppla den oranga kabeln till den röda ? (Antar att Das Light innebär ljuset på stereons panel). Och vad gör den blåa (Power Antenna)-kabeln?
Röd= 12 volt ignition/switch (till tändningen) Svart= Jord Orange= Illumination/Dash Light Blå= Power Antenna Gul= Battery 12 volt consant Grön= Left Rear Postive (högtalarkabel)
Då undrar jag, kan man koppla den oranga kabeln till den röda ? (Antar att Das Light innebär ljuset på stereons panel). Och vad gör den blåa (Power Antenna)-kabeln?
Om du har en eldriven antenn så åker den upp automatiskt om du har den blåa kabeln kopplad. Men det har ju inte du, så skit i den.
Ang. kopplingen, prova. Tror inte det fungerar.
Okej, då skiter vi i antenn-kabeln.
Vart ska man koppla den oranga då? Det borde ju inte spela någon roll, sålänge det är ström. Men man kan nog inte koppla till batteriet givetvis, då skulle ju den lysa konstant, men tänkte till tändningen så att den lyser så fort man har radioläge på.
epafolle skrev: Dom gas 12orna spelar säkert hur ska som helst ska du se . Behöver ju inte spela för hela komunen . Tänk nu på att du drar slutstegs kablarna bra så du inte får något missljud i högtalarna, Det har jag varigt med om en massa gånger .
LYcka till !
Aa, bara vinterljud ändå så..
Du menar att inte dra lågnivåkablarna med strömkabeln?
kricka_ skrev: Den orangea kabeln är till dimmer funktion på stereon om jag minns rätt så den kan du också skippa. Iallafall varit så till mina Alpine stereos jag haft.
Okej, perfekt
cykelpump skrev: oh nå det kommer se intressant ut tur du inte körde med blått då alla gör de
Mjo, lite sunset-stuk över det hela dennis tyckte jag skulle köra med blåa, så då blev de gula
kricka_ skrev: Den orangea kabeln är till dimmer funktion på stereon om jag minns rätt så den kan du också skippa. Iallafall varit så till mina Alpine stereos jag haft.
Okej, perfekt
cykelpump skrev: oh nå det kommer se intressant ut tur du inte körde med blått då alla gör de
Mjo, lite sunset-stuk över det hela dennis tyckte jag skulle köra med blåa, så då blev de gula
Snabbupdate, var på mekonomen igår och köpte avgasskarvar, tänkte skarva ihop där det läckte, köpte 2,5" men rören var 2". Var bara att kapa av det gamla röret och slänga sig i bilen till biltema och få tag på ett 2" rör, lika bra att byta allt när man ändå var på gång liksom. Så nu sitter det 2" rör hela vägen (gamla mitten röret var 2,5", och det gick som sagt va inte att skarva på). Fick på det nya röret, men likt förbannat så läcker det pyttelite än. Ska ta ner allt från mitten och bak imorgon och försöka svetsa det istället. Fick även tag på en stereo. Bilder nedan
Har en fråga till er EL-KUNNIGA... Jag har då som sagt köpt några dioder, dom vill ha ca. 2volt var för att fungera . Ett optimalt bilbatteri är ju då på 14,4 volt när bilen är igång. Låt oss säga att jag seriekopplar 7st dioder på rad, ger det 2 volt till varje, eller tänker jag helt åt h*lvete? Då borde det väl ge lika spänning till alla dioderna? Det är 20mA.
Har en fråga till er EL-KUNNIGA... Jag har då som sagt köpt några dioder, dom vill ha ca. 2volt var för att fungera . Ett optimalt bilbatteri är ju då på 14,4 volt när bilen är igång. Låt oss säga att jag seriekopplar 7st dioder på rad, ger det 2 volt till varje, eller tänker jag helt åt h*lvete? Då borde det väl ge lika spänning till alla dioderna? Det är 20mA.
Seriekoppla dem kan du göra, men man räknar inte så som du tänker 2 volt/diod, vilket inte låter realistiskt. Seriekoppla på du, de kommer inte dra mer ström än nummerplåtsbelysningen ändå.
cykelpump skrev: smeta på ett motstånd så löser de sig....
Aop
Nu har jag, hör och häpna, stött på ett annat problem! Körde hem bilen från garaget idag, och hastighetsmätaren fungerar inte. Sen, om jag blinkar åt höger så blinkar det åt vänster på intrsumentpanelen. Vad fan beror det på? Laddningslampan lyser också, så om jag blinkar åt något håll börjar den också blinka.
Råkade korsa några kablar när jag grejade med ljuset till belysningen så att lamporna small Dom lamporna var dock inte original, utan dom gick till en knapp... Kanske fick sig en smäll då?
Råkade korsa några kablar när jag grejade med ljuset till belysningen så att lamporna small Dom lamporna var dock inte original, utan dom gick till en knapp... Kanske fick sig en smäll då?
kan vart så att några stackars kablar smält ihop, inte första gången sådant har hänt
Det hoppas jag verkligen inte, för då måste man väl dra om hela dreten?
EDIT: Gjorde tråd som alla får gå in och svara på ifall ni känner igen er=)
APPDEJT: Tyvärr har jag inga bilder åt er, har varken ström i telefonen eller kabel... Kört hem bilen från garaget, så nu står den hemma... Hade lite problem med instrumentpanelen som jag skrev tidigare, men det löste sig... En kabel som hade hoppat ut bara Dagen har tillägnas åt att fixa ljud. Satt i ISO-kablar i bilen nu, så det är skönt. Har iaf fixat stereo, ISO, och två 5,25or bak. Sen har jag städat ur den lite. Har även fått in ett nytt batteri. Besiktning på torsdag som sagt... Ni vet ju vad dom säger, 3:e gången gillt