6082
Sök

Hjälp med skiss på spl-baslåda!

ohshit
1 285 Inlägg
4 juli 2011
Trådstartare
Hej! ska iväg nån dag & köpa lite mdf, men behöver hjälp med baslådan om någon har tid & hjälpa mig med mått på lådan:)

Tänkte ha som lite blandning mellan spl/musik-låda, spelar en hel del tung bas, men även "vanliga" låtar.

basarna är två SPL-Dynamics XTR380 15"
antingen blire slotport eller 1 6" aeroport, beroende på vad ni tycker lämpar sig bäst. skulle kanske haft 2 portar.
Lådan skall f.ö sitta i en volvo 855

Tacksam för svar /Christoffer

The löwer class.

750 Inlägg
4 juli 2011
Cgee skrev:
Hej! ska iväg nån dag & köpa lite mdf, men behöver hjälp med baslådan om någon har tid & hjälpa mig med mått på lådan:)

Tänkte ha som lite blandning mellan spl/musik-låda, spelar en hel del tung bas, men även "vanliga" låtar.

antingen blire slotport eller 1 6" aeroport, beroende på vad ni tycker lämpar sig bäst. skulle kanske haft 2 portar.

har 2 sånna basar, min låda är ungefär på 230 Liter och spelar på bra, jag har 2 st 6'' aeroportar. Jag lyssnar mycket på djupbas och lådan är perfekt för det, så jag antar att du bör ligga runt 180 - 200 L med din låda smile

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

ohshit
1 285 Inlägg
4 juli 2011
Trådstartare
Sydeken skrev:
Cgee skrev:

har 2 sånna basar, min låda är ungefär på 230 Liter och spelar på bra, jag har 2 st 6'' aeroportar. Jag lyssnar mycket på djupbas och lådan är perfekt för det, så jag antar att du bör ligga runt 180 - 200 L med din låda smile

ok, tack för svar! låter ungefär som ja vill ha den? har du ungefära mått jag kan gå efter?

The löwer class.

3 466 Inlägg
4 juli 2011
230l låter en aning stort till dom basarna och 2st 6" portar kan resultera i en hel del flåsljud, speciellt vid djupbas, men detta är mycket beroende på vad man driver dom med..

Om du skriver vad du har för steg så kan man ganska enkelt slänga ihop ett lådförslag..
Senast redigerat av M_icke_ (4 juli 2011)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

2 665 Inlägg
4 juli 2011
M_icke_ skrev:
230l låter en aning stort till dom basarna och 2st 6" portar kan resultera i en hel del flåsljud, speciellt vid djupbas, men detta är mycket beroende på vad man driver dom med..

Om du skriver vad du har för steg så kan man ganska enkelt slänga ihop ett lådförslag..

Steget påverkar knappast Theile&Small parametrarna på basen så det kvittar.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

750 Inlägg
4 juli 2011
M_icke_ skrev:

jag kör på det, dock min fösta låda, basarna drivs av ice 3500d, har inte mätt det än men tycker det låter skapligt iallafall så vi får se vad mätaren visar smile
Senast redigerat av Sydeken (4 juli 2011)

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

ohshit
1 285 Inlägg
4 juli 2011
Trådstartare
M_icke_ skrev:

kör på ett hollywood hxa 3k för tillfället:)

men som nämt så har jag bara 1 6" port, kanske köra på slotport? eller räcka det med 1?

The löwer class.

3 466 Inlägg
4 juli 2011
Cgee skrev:
M_icke_ skrev:

men som nämt så har jag bara 1 6" port, kanske köra på slotport? eller räcka det med 1?

Jag skulle kört på en slotport med area på minst 400cm2

Tror att en sån låda jag har skulle kunna fylla dina krav ganska bra.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

ohshit
1 285 Inlägg
4 juli 2011
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Cgee skrev:
M_icke_ skrev:

Jag skulle kört på en slotport med area på minst 400cm2

Tror att en sån låda jag har skulle kunna fylla dina krav ganska bra.

ja tror nästan det! smile har du några mått på din?

The löwer class.

21 761 Inlägg
4 juli 2011
180 liter byggvolym med dubbla 6" portar, rören görs 37 cm långa och sedan trattar i båda ändar. Det borde kunna spela ganska djupt men inte alltför peakat, även om man trycker in 2000 W så ska det inte uppstå flåsljud. smile

Förlaget är teoretiskt, har inte provat basarna. Lådan ska funka till både D2 och D4.
Senast redigerat av Drönirettab (4 juli 2011)

ohshit
1 285 Inlägg
4 juli 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
180 liter byggvolym med dubbla 6" portar, rören görs 37 cm långa och sedan trattar i båda ändar. Det borde kunna spela ganska djupt men inte alltför peakat, även om man trycker in 2000 W så ska det inte uppstå flåsljud. smile

Förlaget är teoretiskt, har inte provat basarna. Lådan ska funka till både D2 och D4.

okey, nästan så man får införskaffa sig en port till:) hur tror du det låtar man jag bara kör med en port?

och en kanske dum fråga, men lite nybörjare när det gäller & bygga lådor, hur räknar jag ur litern? eller hur vet jag hur stora skivor m.m jag ska ha?

The löwer class.

21 761 Inlägg
4 juli 2011
Med endast 1 st 6" port så blir lufthastigheten mycket hög om du pressar basarna ordentligt, risk för flåsljud finns absolut. Vill du kunna spela på rejält så bör du använda dubbla 6" portar. smile

Det finns program som räknar ut lådmått och kapmått när man anger antal liter, exempelvis Probox 2000 har tydligen en bra ritningsdel.

ohshit
1 285 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Med endast 1 st 6" port så blir lufthastigheten mycket hög om du pressar basarna ordentligt, risk för flåsljud finns absolut. Vill du kunna spela på rejält så bör du använda dubbla 6" portar. smile

Det finns program som räknar ut lådmått och kapmått när man anger antal liter, exempelvis Probox 2000 har tydligen en bra ritningsdel.

ja ok, tänkte mig nästan det:)

ja, ska prova det! tack så mycket! smile

The löwer class.

Sök