Volvo B23/21 kolvar, för 16v topp ?

volvoburnnare
5 juli 2011 · 67 Inlägg

Hejsan. Är säker på att denna frågan varit uppe för och folk kommer säga SÖK, men hoppas de finns några som svara på de jag behöver hjälp med.

Okej, de är så att jag undra om de går att få på 16v topp på B21/23 med org kolvar med självklart fixa kolvarna så inte ventilerna ta i. Och då är frågan, går de att ha org kolvar och fräsa ur eller något för ventilerna ? Håller de med org kolvar.

ps, jag vet om kamremen osv med 16v topp på B23/21. Och de är inget turbo bygge utan ett smått sug trimms bygge.

XeptiQ Whatever :)
5 juli 2011 · 1 652 Inlägg

Ja det funkar om du inte ska ha överdrivet med sug hästar. Bästa är att " fräsa " urtag för ventilnera med toppen du redan har, ( gamla ventiler ) eller så svarvar du ned kolvarna med ca 3 mm.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
volvoburnnare
5 juli 2011 · 67 Inlägg

XeptiQ skrev:
Ja det funkar om du inte ska ha överdrivet med sug hästar. Bästa är att " fräsa " urtag för ventilnera med toppen du redan har, ( gamla ventiler ) eller så svarvar du ned kolvarna med ca 3 mm.

Okej dom håller alltså så man kan göra de ?
Nej de blir inte överdrivet med sug hästar, inte över 230hk+.

XeptiQ Whatever :)
5 juli 2011 · 1 652 Inlägg

volvoburnnare skrev:

XeptiQ skrev:
Ja det funkar om du inte ska ha överdrivet med sug hästar. Bästa är att " fräsa " urtag för ventilnera med toppen du redan har, ( gamla ventiler ) eller så svarvar du ned kolvarna med ca 3 mm.

Okej dom håller alltså så man kan göra de ?
Nej de blir inte överdrivet med sug hästar, inte över 230hk+.

Hmm vad för b23 kolvar pratar vi om? Tror allt att b230 kolvar pallar det med om du har sånna,.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Bensinskallen P o r s c h e
6 juli 2011 · 1 700 Inlägg

Du måste ju ändå ha ur kolvarna och greja om du ska fräsa ur dom så då är det ju lika enkelt att byta till 16v-kolvar, om du får tag på några.

Svarva ner kolvarna skulle jag undvika, kolvarna har 7mm gods och är gjorda av ett väldigt sprött material, såvida de inte är smidda ET kolvar eller så

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
volvoburnnare
6 juli 2011 · 67 Inlägg

okej. men passa verkligen 16v kolvar i B23 block?

Bensinskallen P o r s c h e
6 juli 2011 · 1 700 Inlägg

volvoburnnare skrev:
okej. men passa verkligen 16v kolvar i B23 block?

Du nu när du nämner det... Tror det är olika komphöjd mellan 23 och 230 faktiskt. Alltså olika långa stakar, sen är nog kolvbulten olika tjock också ^^

Men borret ska väl vara samma i övrigt. Vet att folk brukar snacka om att de har et kolvar i sina 230fk/ft, men de är väl b230et kolvar de snackar om förstås

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
volvoburnnare
6 juli 2011 · 67 Inlägg

okej jo jag misstänker oxå de. men hur mycket mer stabilare är B230fblocket och hur är stakarna och vev osv än B23:ans?

XeptiQ Whatever :)
6 juli 2011 · 1 652 Inlägg

Bensinskallen skrev:

volvoburnnare skrev:
okej. men passa verkligen 16v kolvar i B23 block?

Du nu när du nämner det... Tror det är olika komphöjd mellan 23 och 230 faktiskt. Alltså olika långa stakar, sen är nog kolvbulten olika tjock också ^^

Men borret ska väl vara samma i övrigt. Vet att folk brukar snacka om att de har et kolvar i sina 230fk/ft, men de är väl b230et kolvar de snackar om förstås

Nja inte b230et kolvar, samma borr på b23et med. 96.00 dia likaså på b230.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
volvoburnnare
6 juli 2011 · 67 Inlägg

okej. men hur stabilt är B230f om man gemför med B21/23 blocket. För dom är ju mycket stabila. Och hur håller ett 230f block om man sugtrimma 200+ ? Och där i passa 16v kolvarna ? Ha jag för mig..

XeptiQ Whatever :)
6 juli 2011 · 1 652 Inlägg

volvoburnnare skrev:
okej. men hur stabilt är B230f om man gemför med B21/23 blocket. För dom är ju mycket stabila. Och hur håller ett 230f block om man sugtrimma 200+ ? Och där i passa 16v kolvarna ? Ha jag för mig..

Det skiljer lite mellan B23 (79-84) blocket och B230 (85-). Det senare har cylindrarna hopgjutna upptill och blir därmed stadigare. Gamla B23 har vattenmantlar runt hela cylindern och blir då vekare vilket lättare leder till sprickbildning vid hård trimning. B230 blocket från -89 och framåt är bättre då det har grövre ramlager och bättre placering av axiallagret. Samtliga är gjorda i gjutjärnslegering. Generellt kan sägas att gjutnoggranheten är god och blocket brukar inte vara någon källa till problem.

Ja, 16v kolvar sitter i ett F block redan bara att B23(4) står för att det är 4 ventiler / cylinder. Annars är det en B230, men kraftigare oljepump i tråget.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Bensinskallen P o r s c h e
7 juli 2011 · 1 700 Inlägg

volvoburnnare skrev:
okej. men hur stabilt är B230f om man gemför med B21/23 blocket. För dom är ju mycket stabila. Och hur håller ett 230f block om man sugtrimma 200+ ? Och där i passa 16v kolvarna ? Ha jag för mig..

b23:or spricker vid runt 600hk i loppen i alla fall wink

Om du ska sugtrimma är nästan ett b230 85-88 block att föredra då dessa har tunnare vev och tunnare lager. Blir mindre massa att röra runt på, bra om man vill ha en rapp sugis wink Och du ska ju inte ha så enormt mycket effekt. Annat vore om man ska ha 400+ eller så då bör man ju gå över till det senare blocket.

Den enda nackdelen med b230 85-88 är att det har skitklena stakar så då måste du nästan byta till andra om du ska ha ordentlig snurr på motorn. Tror inte det finns några originalstakar som passar ihop med den veven dock...

Men en sådan bottendel, viktad och balanserad, lätt svänghjul, så kommer det gå riktigt fint wink

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
volvoburnnare
8 juli 2011 · 67 Inlägg

hur mycket klara original vevstackar i en 230f motor, är 16v stackare bättre? passa dom på veven i f motorn?

XeptiQ Whatever :)
8 juli 2011 · 1 652 Inlägg

Det är likadana vevstakar som i b230 och b234, bara kolvarna som skilljer sig åt.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
volvoburnnare
8 juli 2011 · 67 Inlägg

XeptiQ skrev:
Det är likadana vevstakar som i b230 och b234, bara kolvarna som skilljer sig åt.

okej så vev och de är samma?

Bensinskallen P o r s c h e
8 juli 2011 · 1 700 Inlägg

volvoburnnare skrev:

XeptiQ skrev:
Det är likadana vevstakar som i b230 och b234, bara kolvarna som skilljer sig åt.

okej så vev och de är samma?

Ja de beror på vilken b230 du ska ha, den tidiga ( 85-88 ) eller den sena ( 88-98 ). Den senare är likadan som b234 blocket

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Flexen
26 november 2013 · 14 Inlägg

Räcker det att plana kolvarna 3mm eller ska man fräsa ventilurtag i kolvarna?

Bensinskallen P o r s c h e
26 november 2013 · 1 700 Inlägg

Det är 7mm gods i kolvtoppen, så planar du 3mm är det inte mycket kvar sedan.

Undvik att plana originalkolvar, de är klena som de är...

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang