Project Golf mk2 VR6 Kompressor

MeloveGolf Vw trimmare
13 augusti 2006 · 2 995 Inlägg

Tänkte lägga ut en projekt tråd ifall någon annan är intresserad av att följa kanske få tips och se hur man stoppar en VR6 i en mk2....
Jag kommer dock inte endast VR6 Konvertera utan även mata den med en mysig paxton kompressor som hänger med till ~850Hp ska börja på 700HP som förmodligen kommer ökas
senare.....Drivlinan kommer förbli framhjulsdrift tänkte köra syncro men nu har jag bestämmt
mig för att använda FWD (Klaga hur mycket ni vill).......

# OBS Jag jobbar i norge och är endast hemma 10 Dagar per månad därför kan det dröja länge mellan uppdateringar! samt att kameran var paj så kör med en "Nöd kamera" just nu. #
Chassi/Motor orginal:

Golf mk2 1984 CL / 55kw / 75Hk 1.6L

Chassi:

Vr6 Bakre motorbalk (92)
Corrardo VR6 (92) Främre kylarbalk
Corrardo (92) Elsystem (Komplett)
Framvagnen delvis uppbyggt på rörram
Förstärkt torped vägg
Nya Balkar + förstärknings balkar
Helbur
Något modifierade Fjäderbenstorn fram för att kompressorn ska få plats
Powerflexbussningar
Orginal fjäderben med extremt hårda dämpare och fjädrar
16v Bakaxel med 270mm Bakbromsar med orginal 16v Ok
Bakaxel uppstyvad med special krängare från bildon.

Motorn:

VR6 2.8L (AAA)

oj oj oj kommer skriva recept senare det är för många saker att lista!


Bilder kommer senare idag!

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
MeloveGolf Vw trimmare
13 augusti 2006 · 2 995 Inlägg

Datorn krångla vart dubbel post varför kan jag itne ta bort en av dom?

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
_JoCCeV TVT Member
13 augusti 2006 · 377 Inlägg

låter som ett grymt roligt projekt det här, ska bli kul att se det utvecklas big_smile håller tummarna för att det går som du vill!!!

går det att klämma ut så pass mycket effekt ur Vr6orna?? måste bli ett riktigt seriöst bygge smile //mvh Jocke

Senast redigerat av _JoCCeV (13 augusti 2006)

MeloveGolf Vw trimmare
13 augusti 2006 · 2 995 Inlägg

tackar jodå det går att klämma mycket mer effekt än 700Hp! de mesta arbetet på motorn kommer göras av en proffstrimmare som hållt på med motorer i över 30 år som även byggt shelby cobror och gt-40 så jag kan känna mig lugn!

Nästa gång jag kommer hem ska motorn i orginal skick provmonteras för att se så motorfästena stämmer 100...Sen börjar trimningen medans en kille som byggt rallybilar förr  börjar på bur/Förstärkningsbalkar framvagnsrörram och diverse andra "Tunga" chassi jobb....Det är dock löjligt lätt att få över en vr6 i mk2 man behöver itne krångla till det alltför mycket med att göra egna motorfästen mm då det finns balkar som passar rakt av dock måste man mäta! vissa
balkar kan det skilja 3cm på!.

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
jonne_X
13 augusti 2006 · 64 Inlägg

låter mkt roligt. kommer att fälja ditt bygge. lycka till

Audi A4T (1997)
lewtan
14 augusti 2006 · 19 Inlägg

Låter som ett grymt kul projekt, följer!

.
MeloveGolf Vw trimmare
20 augusti 2006 · 2 995 Inlägg

Hopp inga bilder han man ta tyvärr sad.....nu sitter man i norge på jobb i 3 veckor och kan knappt bärga sig för att komma hem där balkar elsystem bakaxel och bakbromsarna ligger och väntar smile

är förövrigt på jakt efter bromsdoningar fram någon som vet några "Bra" snygga och sköna 4-6  Kolvare? (Ej från Fastone)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
dusty Living in the fastlane
20 augusti 2006 · 2 616 Inlägg

detta kommer bli intressant smile

mickecorrado Bilplåtslagare
21 augusti 2006 · 1 036 Inlägg

låter intressant ditt projekt. Skall du ha mitt motor eller montera den fram? På delarna som du skriver i listan verkar det som du tänkt sätta den fram. Brossan fixa en golf mk2 med vr6 motor för drygt 1,5år sedan dock utan kompressor, blev tråkigt understyrd pga den tunga motorn som vr6 är, men skall man köra rakt ftram går det som ett spjut och skall du då ha kompressor så lär du få en djävulsmaskin. Lycka till med fortsättningen /Micke

Smoke Tires Not Drugs.
mickecorrado Bilplåtslagare
21 augusti 2006 · 1 036 Inlägg

Glöm inte att höger ramben måste "bearbetas" lite så vevaxelhjulet går fritt.

Smoke Tires Not Drugs.
MeloveGolf Vw trimmare
21 augusti 2006 · 2 995 Inlägg

mickecorrado skrev:
Glöm inte att höger ramben måste "bearbetas" lite så vevaxelhjulet går fritt.

fjäder/Ramben är "bearbetade" kompressorn kommer hängas ut i dom kalssiska Golf II "Bryggorna" som oxå är "Ombyggd".

Ja den ska sitta fram mittmotor är lite för mycket jobb....understyrning kommer behandlas på 2 sätt: Så mkt vikt fördelning som möjligt och en rejält ombyggd bakvagn som kommer "Stiffa" upp
understyret då vr6:an väger bly jämfört med 1.6L orginalaren...kör även med orgianl fjäder ben fram dock med stenhårda dämpare och fjädrar får se ifall det hjälper många som konverterar till vr6 väljer att ta komplett framvagn jag tar bara  det "Nödvändigaste" dvs balkar som motorfästen sitter på sen kommer det styvas upp med helbur och delvis rörram i framvagn. men men vi får se hur väghållningen blir rakt fram ska den flyga fram det är iaf säkert smile

Finns dock många problem kvar att lösa tex:

Jag ska ha 3 kylare: Intercooler,Vatten,olja det finns inte mkt plats till övers i en golf 2 speciellt inte för intercoolern som är modell "Bjässe"

Senast redigerat av MeloveGolf (21 augusti 2006)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Lada Tuning Lada-missbrukare
22 augusti 2006 · 566 Inlägg

Hejj trimmarbroder..!! big_smile
Detta låter som ett seriöst projekt..!!! Blir roligt att följa med det här bygget!! smile

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
MeloveGolf Vw trimmare
23 augusti 2006 · 2 995 Inlägg

Lada Tuning skrev:
Hejj trimmarbroder..!! big_smile
Detta låter som ett seriöst projekt..!!! Blir roligt att följa med det här bygget!! smile

seriöst är det! motor/Chassi arbeten kommer förmestadels skötas av rikiga experter som sysslat med rally/custom bil byggen coh trimmat motorer i 25 år.
bilder kommer om 2 veckor då jag kommer hem från norge! Följde ditt turbo bygge vart riktigt bra det där!

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Lada Tuning Lada-missbrukare
31 augusti 2006 · 566 Inlägg

MeloveGolf skrev:

Lada Tuning skrev:
Hejj trimmarbroder..!! big_smile
Detta låter som ett seriöst projekt..!!! Blir roligt att följa med det här bygget!! smile

seriöst är det! motor/Chassi arbeten kommer förmestadels skötas av rikiga experter som sysslat med rally/custom bil byggen coh trimmat motorer i 25 år.
bilder kommer om 2 veckor då jag kommer hem från norge! Följde ditt turbo bygge vart riktigt bra det där!

Tackar så mycke!! smile nu var ju inte mitt bygge nått märkvärdigt i jämförekse md detta wink... bara lite "hemma-pulande".. big_smile
Men kul att du gillade det.. smile

Släng ett PM åt mejj om du orkar nån gång när det hänt nått intressant.. smile

Ha d gött!!! // Roland


Förresten... har du sett mina musikvideos som ja gjort??? en om min Lada å en om min å brorsans bilar..?? Sök på streetfire.net på "lada"

Senast redigerat av Lada Tuning (31 augusti 2006)

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
MeloveGolf Vw trimmare
31 augusti 2006 · 2 995 Inlägg

Ska kolla det! Kommer hem på Torsdag då ska balkarna lackas och klämmas på!....har oxå bromsok bak och bakaxel på väg dock måste det lackas special krängaren bak kommer ta ett tag tyvärr ca 6 veckor (Från usa) sad    Nästa månad blir golv + förstärkningbalkar ilagda & svetsade ihop med bur och stolar!. annars är man fortfarande på jakt efter frambromsar skivor bak vart iaf 270mm slitsade skivor med   16v nya ok special bultar och adaptrar.....ska fixa biler så fort jag kommer hem!....för er som vill se mtor så dröjer det ett tag till då den ska byggas i vinter med massa godis....

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
MeloveGolf Vw trimmare
8 september 2006 · 2 995 Inlägg

En liten tjuvtitt på den inte alltför "diskreta" lacken har även tagit bort sidoblinkersen kommer fler bilder strax!

http://img432.imageshack.us/img432/6829/20060908020rd7.th.jpg

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
FugitivE BMW Power
8 september 2006 · 2 362 Inlägg

grr ge mig big_smile

BMW, bogsering med wire :/
MeloveGolf Vw trimmare
24 september 2006 · 2 995 Inlägg

Hopp nu ska vi hoppa framåt ett steg kommer hem ifrån jobb på lördag då förflyttas bilen till en kille som ska fixa golv/Förstärkning/Bur stol fästen etc etc
Rost i framvagnen till 90% avklarad dock massa jobb kvar framvagnen håller på att plockas ner i molekyler allt blir nytt.....beställt massa delar som förhoppningsvis finns hemma nästa vecka!

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Lord4130
8 oktober 2006 · 70 Inlägg

Grymt projekt!
Har också en plan om vr6:a i en mkII, men vill ta motor och drivverk från R32 istället. Får vänta ett par år till, jobbar mycket i Norge och en annan bil tar all min fritid. Hur blir det med växel lådan på ditt projekt, vad har du tänkt göra med den? Du får ju "en hel del" hästar här som ska tacklas.

Lycka till och inte minst, stå på! Detta blir bra:)

M V H Jimmie

Sport luktar bensin, Idrott luktar svett!
Audi S3 (1999)
Volkswagen Golf IV R32 "Turbocharged" (2004)
Lord4130
8 oktober 2006 · 70 Inlägg

Ops! Fick svar på den frågan ganska enkelt. Såg på bilen din efterpåsmile
Kommer funka detta. Fin bil förresten.

Sport luktar bensin, Idrott luktar svett!
Audi S3 (1999)
Volkswagen Golf IV R32 "Turbocharged" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang