TurbOla skrev:
Deception skrev:
Varför just volvo? De bilarna du själv kollat på är trötta, tunga och dricker massor med sås. Drifta på snö möjligtvis, men knappast asfalt. Då måste det vara något ombyggt men då lär du knappast få vettig förbrukning. 850 kan ju gå skapligt men då har du en tung bil, som dricker mycket och som dessutom är framhjulsdriven. Som "CHEEVA" säger så har du mer tur om du kommer under litern med någon av de bilarna..
En 740/940/850 väger in på maximalt 1500kg, det är väl inte särskilt tungt - speciellt inte jämfört med BMW som ligger i samma viktklass.
Min gamla 245a vägde väl in på 1300kg som mest.
Min 855 T-5R med all extra utrustning (förutom automat) väger 1650kg, och då ligger ju elstolarna väl ca på 50kg styck, elglastakluckan 15-20kg, o.s.v.
Om nu TS själv ska stå på försäkringen så kan han nog räkna bort allt som heter bil och är nyare än veteranbil med tanke på att han är 18.
Bakhjulsdrift är kanske kul på vintern, såvida man inte slutar i en lyktstolpe eller något värre.
Och då stiger försäkringspremien ytterligare...
TurbOla har helt rätt i att en Bmw eller en Mercedes oftast väger betydligt mer i kilon räknat än motsvarande Volvo men jag tror inte det var det Deception syftade på. Problemet med Volvo är att de upplevs så förbannat tunga och sävliga, som exemplet ovan kan man köra en Volvo 740 på runt 1300kg och uppleva denna som fruktansvärt tung, svajig och otrevlig längs en kurvig vägsträcka.
Sedan kan man byta till en BMW 540i Touring på runt 1800kg, det är alltså en viktskillnad på ett halvt ton, och att kalla den gokart är inte korrekt men det är en väldigt stadig bil som upplevs väldigt lätt på foten och verkligen inbjuder en till att piska den genom kurvorna.
Mercedes är inte byggd för att vara förarens bil som BMW och inspirerar inte till aktiv körning, men pressar man en MB är även dem väldigt kompetenta vägvagnar.Jämför man då istället säg 1500kg BMW med 1500kg Volvo är skillnaden som dag och natt, eller om man så vill sport(ig) bil kontra gunghäst. Har i alla fall aldrig kört en Volvo av aktuella modeller som varit rolig att svänga med, varken original eller lite utspökade...
Och detta påverkar förstås bilens uppträdande även om man kör på sladd, någon ovan skrev att hans 116hk Volvo släpper och kallade detta "Volvo power". Och han har rätt i att en BMW inte släpper lika enkelt, men det finns inte en enda nackdel med det. "Volvo power" är bara löjligt, att bakvagnen inte kan hantera ens 116 halvdöda hästar betyder samtidigt att bilen blir obalanserad och lite opålitlig att sladda med.
Både BMW och Mercedes har en helt annan klass på bakvagnen vilket gör dem mycket mer balanserade, lättare och trevligare att hantera. Att en 192hk 525i med 6a sedan dricker mindre eller i värsta fall lika mycket som en 116hk Volvo 740 gör problemet oväsentligt. I en 525i får du kraften nog att leka utan problem (Drifting är dock en
helt annan sak) utan att det går åt mer soppa än att slänga omkring med Volvo "power".
Tycker du BMW är fula är det synd, men då hade jag köpt Mercedes och inte Volvo. W124 E-klass är en av världens mest välbyggda bilar, den i Sverige så populära 700/900 kan inte matcha denna, inte ens när det gäller stryktålighet då gamla Mercor är kända för sin driftsäkerhet på ett annat vis.
Så ser jag det i alla fall...