2332
Sök

Lätta svänghjul något KG

199 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
#1
tänkte lätta mitt svänghjul till min B20 som e lite lätt trimmad.
många tjatar om att de ska vara så komplicerat o göra sånt så min fråga e:

hur stor betydelse har de när man lättar de säger att minsta obalans sabbar motorn direkt o alla lager.
han som ska svarva verkar vet hur man gör o så men de va tydligen tvunget att vara så EXAKT av svarvat.

någon som kan hjälpa mig med lite info om de?
Och hur svårt de ska vara o om de har den effekten som alla säger.

hjulet ska lättas lite drygt 1-1,5kg.


8 Inlägg
11 juli 2011
#2
Inte bättre att leta upp ett som redan är svarvat?


199 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
#3
Dranga skrev:
Inte bättre att leta upp ett som redan är svarvat?

jo kanske


8 267 Inlägg
12 juli 2011
#4
LilleMan142 skrev:
hur stor betydelse har de när man lättar de säger att minsta obalans sabbar motorn direkt o alla lager.

han som ska svarva verkar vet hur man gör o så men de va tydligen tvunget att vara så EXAKT av svarvat.

Skulle man få obalans i svänghjulet så öker påkänningarna på saker och ting. Men det är egentligen det lilla bekymret jämfört mot att ett svänghjul som antingen är så dåligt svarvat och obalanserat eller svarvat på fel ställe. Såna svänghjul kan explodera vid högre varvtal. Det finns avsevärt säkrare sätt att klippa tånaglarna om man säger så.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
12 juli 2011
#5
Fast det är många som inte balanserat och det funkar kanon smile Man BÖR ju balansera, fast det bör man göra med hela bottendelen med och det är väldigt många som inte gör det innan man monterat ihop smile


Forummoderator
9 299 Inlägg
12 juli 2011
#6
Marlboroman skrev:
LilleMan142 skrev:
hur stor betydelse har de när man lättar de säger att minsta obalans sabbar motorn direkt o alla lager.

han som ska svarva verkar vet hur man gör o så men de va tydligen tvunget att vara så EXAKT av svarvat.

Skulle man få obalans i svänghjulet så öker påkänningarna på saker och ting. Men det är egentligen det lilla bekymret jämfört mot att ett svänghjul som antingen är så dåligt svarvat och obalanserat eller svarvat på fel ställe. Såna svänghjul kan explodera vid högre varvtal. Det finns avsevärt säkrare sätt att klippa tånaglarna om man säger så.

Haha, ja, det var faktiskt inte helt ovanligt att "ivriga entusiaster" hoppade runt på kryckor på 30-talet. Man bör veta var och hur svänghjulet ska lättas. Sedan är det inte så komplicerat egentligen. Finns det inte aluminiumsvänghjul till B20? Kanske väldigt dyrt dock?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

199 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#7
caromania skrev:
Marlboroman skrev:
LilleMan142 skrev:
hur stor betydelse har de när man lättar de säger att minsta obalans sabbar motorn direkt o alla lager.

han som ska svarva verkar vet hur man gör o så men de va tydligen tvunget att vara så EXAKT av svarvat.

Skulle man få obalans i svänghjulet så öker påkänningarna på saker och ting. Men det är egentligen det lilla bekymret jämfört mot att ett svänghjul som antingen är så dåligt svarvat och obalanserat eller svarvat på fel ställe. Såna svänghjul kan explodera vid högre varvtal. Det finns avsevärt säkrare sätt att klippa tånaglarna om man säger så.

Haha, ja, det var faktiskt inte helt ovanligt att "ivriga entusiaster" hoppade runt på kryckor på 30-talet. Man bör veta var och hur svänghjulet ska lättas. Sedan är det inte så komplicerat egentligen. Finns det inte aluminiumsvänghjul till B20? Kanske väldigt dyrt dock?

de har ja aldrig hört talas om men de finns säkert, nå väl nu har ja lämnat in de hos kramers i fredsberg om de går åt helvete så verkar de ju inte allt försvårt att hitta ett annat begagnat.


199 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#8
tänkte på en sak till nu när de ska svarvas, de måste ju bli att man svarvar i godset ner mot där kopplingen sitter? för andra sidan ser ju svårare ut o göra på...
tacksam för mer råd om själva svarvningen smile


Hemmapul AB
195 Inlägg
15 juli 2011
#9
tjena. jag har lättat svänghjul på både min volvo 745 16v och på min orginal 144. b20 motor. efektskilnad blir där. starkare & varvviligare. jag lämnade mina svänghjul till KG volvo trim i s.sandby och jag är jätte nöjd med deras jobb. lämna de till någon som vet vad dom gör e nog mitt tips.

MVH Anderz

Jag Gasar Tills Det Rasar!!!

199 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
#10
VOLVO_PENTA_RAGGARE skrev:
tjena. jag har lättat svänghjul på både min volvo 745 16v och på min orginal 144. b20 motor. efektskilnad blir där. starkare & varvviligare. jag lämnade mina svänghjul till KG volvo trim i s.sandby och jag är jätte nöjd med deras jobb. lämna de till någon som vet vad dom gör e nog mitt tips.

MVH Anderz

de tackar vi för smile


P o r s c h e
1 700 Inlägg
15 juli 2011
#11
LilleMan142 skrev:
tänkte på en sak till nu när de ska svarvas, de måste ju bli att man svarvar i godset ner mot där kopplingen sitter? för andra sidan ser ju svårare ut o göra på...
tacksam för mer råd om själva svarvningen smile

Nä man får ta på baksidan eller om det går att ta på radien. Kopplingsytan ska man försöka låta bli wink

Men bara man klockar hjulet ordentligt så det inte kastar som fan hit och dig så är det bara att svarva på i princip så blir det riktigt bra. Men vill man ha det 100 får man lämna in på balansering. T.o.m. när svänghjulen nyproducerades balanserades dom.


8 Inlägg
15 juli 2011
#12
Hur pass mkt vassare blir det med lättat svänghjul egentligen?


8 267 Inlägg
15 juli 2011
#13
Dranga skrev:
Hur pass mkt vassare blir det med lättat svänghjul egentligen?

Beror på hur man lättar och hur mycket man lättar. Det ger ingen effektökning. Skillnaden bilr att den får lättare att varva ur, framförallt på lägre växlar, men å andra sidan blir det tyngre på högre. Även segdragning kan påverkas negativt.


318 Inlägg
15 juli 2011
#14
Marlboroman skrev:
Dranga skrev:
Hur pass mkt vassare blir det med lättat svänghjul egentligen?

Beror på hur man lättar och hur mycket man lättar. Det ger ingen effektökning. Skillnaden bilr att den får lättare att varva ur, framförallt på lägre växlar, men å andra sidan blir det tyngre på högre. Även segdragning kan påverkas negativt.

Och så händer det mer när man motorbromsar...


199 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
#15
Bensinskallen skrev:
LilleMan142 skrev:
tänkte på en sak till nu när de ska svarvas, de måste ju bli att man svarvar i godset ner mot där kopplingen sitter? för andra sidan ser ju svårare ut o göra på...
tacksam för mer råd om själva svarvningen smile

Nä man får ta på baksidan eller om det går att ta på radien. Kopplingsytan ska man försöka låta bli wink

Men bara man klockar hjulet ordentligt så det inte kastar som fan hit och dig så är det bara att svarva på i princip så blir det riktigt bra. Men vill man ha det 100 får man lämna in på balansering. T.o.m. när svänghjulen nyproducerades balanserades dom.

hur gör dom för att balansera då? samma princip som ett däck när man balanserar?


P o r s c h e
1 700 Inlägg
15 juli 2011
#16
LilleMan142 skrev:
Bensinskallen skrev:
LilleMan142 skrev:
tänkte på en sak till nu när de ska svarvas, de måste ju bli att man svarvar i godset ner mot där kopplingen sitter? för andra sidan ser ju svårare ut o göra på...
tacksam för mer råd om själva svarvningen smile

Nä man får ta på baksidan eller om det går att ta på radien. Kopplingsytan ska man försöka låta bli wink

Men bara man klockar hjulet ordentligt så det inte kastar som fan hit och dig så är det bara att svarva på i princip så blir det riktigt bra. Men vill man ha det 100 får man lämna in på balansering. T.o.m. när svänghjulen nyproducerades balanserades dom.

hur gör dom för att balansera då? samma princip som ett däck när man balanserar?

Man borrar bort lite material i svänghjulet för att balansera det. Som med däck fast tvärt om ja wink


199 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
#17
Bensinskallen skrev:
LilleMan142 skrev:
Bensinskallen skrev:

Nä man får ta på baksidan eller om det går att ta på radien. Kopplingsytan ska man försöka låta bli wink

Men bara man klockar hjulet ordentligt så det inte kastar som fan hit och dig så är det bara att svarva på i princip så blir det riktigt bra. Men vill man ha det 100 får man lämna in på balansering. T.o.m. när svänghjulen nyproducerades balanserades dom.

hur gör dom för att balansera då? samma princip som ett däck när man balanserar?

Man borrar bort lite material i svänghjulet för att balansera det. Som med däck fast tvärt om ja wink

okej smile


VIP Medlem
251 Inlägg
16 juli 2011
#18
LilleMan142 skrev:
tänkte på en sak till nu när de ska svarvas, de måste ju bli att man svarvar i godset ner mot där kopplingen sitter? för andra sidan ser ju svårare ut o göra på...
tacksam för mer råd om själva svarvningen smile

Ett tipps är väl att svarva så långt från mitten som möjligt då de avbantade kilona gör större nytta där ute?
Svarvar du bort låt säga 1kg från mitten på ett svänghjul så ger det ingen skillnad eftersom det inte är någon roterande massa i princip eftersom det knappt snurrar där inne..?
Formeln är väl  V = √ ((F * r)/m )   och sedan W= mv^2/2 för energin... Alltså påverkas det väl varifrån massan tas bort på svänghjulet?


Hemmapul AB
195 Inlägg
16 juli 2011
#19
Marlboroman skrev:
Dranga skrev:
Hur pass mkt vassare blir det med lättat svänghjul egentligen?

Beror på hur man lättar och hur mycket man lättar. Det ger ingen effektökning. Skillnaden bilr att den får lättare att varva ur, framförallt på lägre växlar, men å andra sidan blir det tyngre på högre. Även segdragning kan påverkas negativt.

Min uppfatning om lättat svänghjul. (har de på 3 bilar).
den varvar upp snabbare. motorbromsar efektivare (varvar ner snabbare) deta gäller i alla växlar. förstår inte varför de skulle bli olika i olika växlar. du ändrar bara utväxling med växlarna. precis som orginal blir den segare i högre växlar. men men den bli rappare, varvviligare & starkare.

TEX en B234f alltså en volvo 16Ventils motor orginal i volvo 740 tex har inget bottendrag alls typ. släng på ett ca 3,5 kg lättat svänghul så blir den bra mycke piggare. de e min erfaren het. samma gäller min 140:a & 240. dock mest skilnad på min 740 med 16V motor. högvarvig motor som gillar att varvas smile

MVH Z

Jag Gasar Tills Det Rasar!!!

Falgfixaren.se
647 Inlägg
16 juli 2011
#20
VOLVO_PENTA_RAGGARE skrev:
Marlboroman skrev:
Dranga skrev:
Hur pass mkt vassare blir det med lättat svänghjul egentligen?

Beror på hur man lättar och hur mycket man lättar. Det ger ingen effektökning. Skillnaden bilr att den får lättare att varva ur, framförallt på lägre växlar, men å andra sidan blir det tyngre på högre. Även segdragning kan påverkas negativt.

Min uppfatning om lättat svänghjul. (har de på 3 bilar).
den varvar upp snabbare. motorbromsar efektivare (varvar ner snabbare) deta gäller i alla växlar. förstår inte varför de skulle bli olika i olika växlar. du ändrar bara utväxling med växlarna. precis som orginal blir den segare i högre växlar. men men den bli rappare, varvviligare & starkare.

TEX en B234f alltså en volvo 16Ventils motor orginal i volvo 740 tex har inget bottendrag alls typ. släng på ett ca 3,5 kg lättat svänghul så blir den bra mycke piggare. de e min erfaren het. samma gäller min 140:a & 240. dock mest skilnad på min 740 med 16V motor. högvarvig motor som gillar att varvas smile

MVH Z

De kändes SÅDÄR att få rast av din 16v när jag körde med min V70 2.5T.... Men fan vad fint
den går med  lättat svänghjul smile Du om nån vet ju vad du pratar om med tanke på du haft de på
de flesta bilarna .)

Följ min Projekttråd HÄR!
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay


Sök