2332
Sök

Lätta svänghjul något KG

199 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
tänkte lätta mitt svänghjul till min B20 som e lite lätt trimmad.
många tjatar om att de ska vara så komplicerat o göra sånt så min fråga e:

hur stor betydelse har de när man lättar de säger att minsta obalans sabbar motorn direkt o alla lager.
han som ska svarva verkar vet hur man gör o så men de va tydligen tvunget att vara så EXAKT av svarvat.

någon som kan hjälpa mig med lite info om de?
Och hur svårt de ska vara o om de har den effekten som alla säger.

hjulet ska lättas lite drygt 1-1,5kg.

8 Inlägg
11 juli 2011
Inte bättre att leta upp ett som redan är svarvat?

199 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
Dranga skrev:
Inte bättre att leta upp ett som redan är svarvat?

jo kanske

8 267 Inlägg
12 juli 2011
LilleMan142 skrev:
hur stor betydelse har de när man lättar de säger att minsta obalans sabbar motorn direkt o alla lager.

han som ska svarva verkar vet hur man gör o så men de va tydligen tvunget att vara så EXAKT av svarvat.

Skulle man få obalans i svänghjulet så öker påkänningarna på saker och ting. Men det är egentligen det lilla bekymret jämfört mot att ett svänghjul som antingen är så dåligt svarvat och obalanserat eller svarvat på fel ställe. Såna svänghjul kan explodera vid högre varvtal. Det finns avsevärt säkrare sätt att klippa tånaglarna om man säger så.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
12 juli 2011
Fast det är många som inte balanserat och det funkar kanon smile Man BÖR ju balansera, fast det bör man göra med hela bottendelen med och det är väldigt många som inte gör det innan man monterat ihop smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 juli 2011
Marlboroman skrev:
LilleMan142 skrev:

Skulle man få obalans i svänghjulet så öker påkänningarna på saker och ting. Men det är egentligen det lilla bekymret jämfört mot att ett svänghjul som antingen är så dåligt svarvat och obalanserat eller svarvat på fel ställe. Såna svänghjul kan explodera vid högre varvtal. Det finns avsevärt säkrare sätt att klippa tånaglarna om man säger så.

Haha, ja, det var faktiskt inte helt ovanligt att "ivriga entusiaster" hoppade runt på kryckor på 30-talet. Man bör veta var och hur svänghjulet ska lättas. Sedan är det inte så komplicerat egentligen. Finns det inte aluminiumsvänghjul till B20? Kanske väldigt dyrt dock?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

199 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
caromania skrev:
Marlboroman skrev:
LilleMan142 skrev:

Haha, ja, det var faktiskt inte helt ovanligt att "ivriga entusiaster" hoppade runt på kryckor på 30-talet. Man bör veta var och hur svänghjulet ska lättas. Sedan är det inte så komplicerat egentligen. Finns det inte aluminiumsvänghjul till B20? Kanske väldigt dyrt dock?

de har ja aldrig hört talas om men de finns säkert, nå väl nu har ja lämnat in de hos kramers i fredsberg om de går åt helvete så verkar de ju inte allt försvårt att hitta ett annat begagnat.

199 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
tänkte på en sak till nu när de ska svarvas, de måste ju bli att man svarvar i godset ner mot där kopplingen sitter? för andra sidan ser ju svårare ut o göra på...
tacksam för mer råd om själva svarvningen smile

Hemmapul AB
195 Inlägg
15 juli 2011
tjena. jag har lättat svänghjul på både min volvo 745 16v och på min orginal 144. b20 motor. efektskilnad blir där. starkare & varvviligare. jag lämnade mina svänghjul till KG volvo trim i s.sandby och jag är jätte nöjd med deras jobb. lämna de till någon som vet vad dom gör e nog mitt tips.

MVH Anderz

Jag Gasar Tills Det Rasar!!!

199 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
VOLVO_PENTA_RAGGARE skrev:
tjena. jag har lättat svänghjul på både min volvo 745 16v och på min orginal 144. b20 motor. efektskilnad blir där. starkare & varvviligare. jag lämnade mina svänghjul till KG volvo trim i s.sandby och jag är jätte nöjd med deras jobb. lämna de till någon som vet vad dom gör e nog mitt tips.

MVH Anderz

de tackar vi för smile

P o r s c h e
1 700 Inlägg
15 juli 2011
LilleMan142 skrev:
tänkte på en sak till nu när de ska svarvas, de måste ju bli att man svarvar i godset ner mot där kopplingen sitter? för andra sidan ser ju svårare ut o göra på...

Nä man får ta på baksidan eller om det går att ta på radien. Kopplingsytan ska man försöka låta bli wink

Men bara man klockar hjulet ordentligt så det inte kastar som fan hit och dig så är det bara att svarva på i princip så blir det riktigt bra. Men vill man ha det 100 får man lämna in på balansering. T.o.m. när svänghjulen nyproducerades balanserades dom.

8 Inlägg
15 juli 2011
Hur pass mkt vassare blir det med lättat svänghjul egentligen?

8 267 Inlägg
15 juli 2011
Dranga skrev:

Beror på hur man lättar och hur mycket man lättar. Det ger ingen effektökning. Skillnaden bilr att den får lättare att varva ur, framförallt på lägre växlar, men å andra sidan blir det tyngre på högre. Även segdragning kan påverkas negativt.

318 Inlägg
15 juli 2011
Marlboroman skrev:
Dranga skrev:

Beror på hur man lättar och hur mycket man lättar. Det ger ingen effektökning. Skillnaden bilr att den får lättare att varva ur, framförallt på lägre växlar, men å andra sidan blir det tyngre på högre. Även segdragning kan påverkas negativt.

Och så händer det mer när man motorbromsar...

199 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
Bensinskallen skrev:
LilleMan142 skrev:

Nä man får ta på baksidan eller om det går att ta på radien. Kopplingsytan ska man försöka låta bli wink

Men bara man klockar hjulet ordentligt så det inte kastar som fan hit och dig så är det bara att svarva på i princip så blir det riktigt bra. Men vill man ha det 100 får man lämna in på balansering. T.o.m. när svänghjulen nyproducerades balanserades dom.

hur gör dom för att balansera då? samma princip som ett däck när man balanserar?

P o r s c h e
1 700 Inlägg
15 juli 2011
LilleMan142 skrev:
Bensinskallen skrev:
LilleMan142 skrev:

hur gör dom för att balansera då? samma princip som ett däck när man balanserar?

Man borrar bort lite material i svänghjulet för att balansera det. Som med däck fast tvärt om ja wink

199 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
Bensinskallen skrev:
LilleMan142 skrev:
Bensinskallen skrev:

Man borrar bort lite material i svänghjulet för att balansera det. Som med däck fast tvärt om ja wink

okej smile

VIP Medlem
251 Inlägg
16 juli 2011
LilleMan142 skrev:

Ett tipps är väl att svarva så långt från mitten som möjligt då de avbantade kilona gör större nytta där ute?
Svarvar du bort låt säga 1kg från mitten på ett svänghjul så ger det ingen skillnad eftersom det inte är någon roterande massa i princip eftersom det knappt snurrar där inne..?
Formeln är väl  V = √ ((F * r)/m )   och sedan W= mv^2/2 för energin... Alltså påverkas det väl varifrån massan tas bort på svänghjulet?

Hemmapul AB
195 Inlägg
16 juli 2011
Marlboroman skrev:
Dranga skrev:

Min uppfatning om lättat svänghjul. (har de på 3 bilar).
den varvar upp snabbare. motorbromsar efektivare (varvar ner snabbare) deta gäller i alla växlar. förstår inte varför de skulle bli olika i olika växlar. du ändrar bara utväxling med växlarna. precis som orginal blir den segare i högre växlar. men men den bli rappare, varvviligare & starkare.

TEX en B234f alltså en volvo 16Ventils motor orginal i volvo 740 tex har inget bottendrag alls typ. släng på ett ca 3,5 kg lättat svänghul så blir den bra mycke piggare. de e min erfaren het. samma gäller min 140:a & 240. dock mest skilnad på min 740 med 16V motor. högvarvig motor som gillar att varvas smile

MVH Z

Jag Gasar Tills Det Rasar!!!

Falgfixaren.se
647 Inlägg
16 juli 2011
VOLVO_PENTA_RAGGARE skrev:
Marlboroman skrev:
Dranga skrev:

Min uppfatning om lättat svänghjul. (har de på 3 bilar).
den varvar upp snabbare. motorbromsar efektivare (varvar ner snabbare) deta gäller i alla växlar. förstår inte varför de skulle bli olika i olika växlar. du ändrar bara utväxling med växlarna. precis som orginal blir den segare i högre växlar. men men den bli rappare, varvviligare & starkare.

TEX en B234f alltså en volvo 16Ventils motor orginal i volvo 740 tex har inget bottendrag alls typ. släng på ett ca 3,5 kg lättat svänghul så blir den bra mycke piggare. de e min erfaren het. samma gäller min 140:a & 240. dock mest skilnad på min 740 med 16V motor. högvarvig motor som gillar att varvas smile

MVH Z

De kändes SÅDÄR att få rast av din 16v när jag körde med min V70 2.5T.... Men fan vad fint
den går med  lättat svänghjul smile Du om nån vet ju vad du pratar om med tanke på du haft de på
de flesta bilarna .)

Följ min Projekttråd HÄR!
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay

Sök