Torlejf
Bilvårdstönt.
12 juli 2011
· 1 109 Inlägg
Freddeponken skrev:
Torlejf skrev:
Freddeponken skrev:
Nu är jag väl inte så haj på detta men är själv intresserad av bilvård. Jag har testat att våtslipa en skärm...tog först 1000papper och sedan 2000 för att avsluta med en grov och en finpolering...man får bort mycket apelsineffekt osv men det gäller att veta att man har klarlack för det så man inte tar för mycket. seriösa bilvårdsfirmor vet hur mycket som kan avverkas då dom har verktyg att just mäta klarlacken och dess tjocklek.
Men ta en gammal skärm eller en gammal bil och testa lite=)
Mvh Fredrik
Inte helt sant.
Med en lackmätare kan du endast mäta tjockleken på allt material som ligger på plåten, vilket innebär grundfärg, spackel, basfärg och klarlack. Det är helt omöjligt att veta tjockleken på klarlacken.
Våtslipningen är som säkrast när bilen är nylackad på en lackfirma där dom kan lägga på mer klarlack för att vara på den säkra sidan.
Självklart är det säkrast att låta en lackfirma göra allt jobb men killen frågan hur man våtslipar...och inte att lämna för omlack men ja självklart är det ju det bästa men på det viset lär man sig inte ett dyft!
Okej då blev jag felinformerad angående lackmätaren. vad är den då bra för? såg en bilvårdstråd för ett årsedan där han mätte och sa att nu kan jag avverka ditten datten för mätte precis detta och denna bilen klarar av ex antal poleringar innan klarlacken är borta osv...
Jag sa inte att han skulle lämna in den på lack, jag sa att det är det sättet som är säkrast!
En lackmätare kan vara bra att ha, visar den ett högt värde är det en indikation på att det är mycket klarlack på bilen. Dock kan man inte garantera det.
Sen är det alltid kul att tävla med sig själv och försöka få bort så mycket repor som möjligt utan att avverka mycket på lacken. Då tar man före och efter värden på samma punkt.
Att våtslipa är alltid en chansning, men vad vore livet utan sådana.
Mvh. David.
Bygger rolig bil. :)