3439
Sök

Böter i italien

Vettemannen
13 juli 2011
Man kan väl inte ställa som krav att det i all världens länder ska skrivas på all världens språk på alla skyltar och meddelanden för då skulle alla skyltar behöva vara 10 kvadratmeter styck....om det ens skulle räcka. Trots allt är det upp till turisten att själv ta reda på saker och ting.

/Benny

2 982 Inlägg
13 juli 2011
tobbe456 skrev:
Hertz i Italien har lämnat ut att det var du som var hyresman på bilen vid tillfället, DVS du var den som fick köra bilen. Mer än så behövs inte bevisas.. 

Dock vet jag att det ibland är svårt att debitera böter osv till utomnordiska personer.... Men dom har ditt kreditkort "on file" så får Hertz betala dessa böter så kommer dom debitera dig den vägen garanterat.

Enda som kan sätta käppar i hjulet på detta är om du tömmer ditt kortkonto eller säger upp krediten osv..  Då har dom inget att debitera ifrån, men då gäller det att du kollar upp så att Sverige och Italien inte har något avtal mellan varandra när det gäller böter osv. Finns ju europeiska inkasso bolag som arbetar över gränserna..

eller så begär du ett nytt bankkort för att ditt "inte fungerar" som det skall..

161 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Man kan väl inte ställa som krav att det i all världens länder ska skrivas på all världens språk på alla skyltar och meddelanden för då skulle alla skyltar behöva vara 10 kvadratmeter styck....om det ens skulle räcka. Trots allt är det upp till turisten att själv ta reda på saker och ting.

/Benny

Jag tror att engelska kanske isåfall skulle räcka.. Men man kan ju inte påstå att italienare är dumma, skriver på italienska och lägger upp en kamera vid påfaten till gatan som fotar allt och alla som åker där.. Det blir bra med pengar..

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
13 juli 2011
tobbe456 skrev:
Hertz i Italien har lämnat ut att det var du som var hyresman på bilen vid tillfället, DVS du var den som fick köra bilen. Mer än så behövs inte bevisas.. 

Dock vet jag att det ibland är svårt att debitera böter osv till utomnordiska personer.... Men dom har ditt kreditkort "on file" så får Hertz betala dessa böter så kommer dom debitera dig den vägen garanterat.

Enda som kan sätta käppar i hjulet på detta är om du tömmer ditt kortkonto eller säger upp krediten osv..  Då har dom inget att debitera ifrån, men då gäller det att du kollar upp så att Sverige och Italien inte har något avtal mellan varandra när det gäller böter osv. Finns ju europeiska inkasso bolag som arbetar över gränserna..

Det är precis så det antagligen kommer att ske. Fenomenet är tämligen välkänt att många har fått en rejäl räkning i efterhand av hyrbilsföretaget. Det har även tagits upp i en lång artikel i bla. tidningen Motor och som hyrbilkund blir det svårt att komma undan.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

KHRacing
13 juli 2011
Maikel skrev:
KHRacing skrev:
Maikel skrev:

Då hade jag ju givetvis betalat det, men nu pratar vi inte fortkörning, utan en gata som jag inte får köra på... Anledningen till att jag kört på den gatan 3 gånger på 13 minuter e ju för att jag antagligen inte hittar i Roms smågator

men du har ju brutit mot deras lokala lagar, varför inte erkänna sig slagen & betala bara ?

Eller anser du det vara italienarnas fel att du inte kan läsa just italienska ?

Jag skulle kalla det för en turistfälla. Jag kommer inte på en gata i stockholm där det är körförbud och dåligt skyltat... ska det vara förbud så ska det också skyltas så att inte bara påven och hans landsmän förstår det. Kanske några skyltar som visar något och inte bara en text?

Begär ett nytt EU-direktiv ?

Alla gatunamn, stadsskyltar, lokala pubar, arenor, m.m.
skall skyltas med alla EU-länders respektive språk.

JAG STARTAR SKYLTFIRMA DIREKT !

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
13 juli 2011
KHRacing skrev:
Maikel skrev:
KHRacing skrev:

men du har ju brutit mot deras lokala lagar, varför inte erkänna sig slagen & betala bara ?

Eller anser du det vara italienarnas fel att du inte kan läsa just italienska ?

Jag skulle kalla det för en turistfälla. Jag kommer inte på en gata i stockholm där det är körförbud och dåligt skyltat... ska det vara förbud så ska det också skyltas så att inte bara påven och hans landsmän förstår det. Kanske några skyltar som visar något och inte bara en text?

Begär ett nytt EU-direktiv ?

Alla gatunamn, stadsskyltar, lokala pubar, arenor, m.m.
skall skyltas med alla EU-länders respektive språk.

JAG STARTAR SKYLTFIRMA DIREKT !

*SUCK* vad tramsigt det blev. Som trafikant är du ju skyldig att ta reda på vad som gäller och även om det skulle stå på Arabiska på skyltarna så är det ju inte bara att knalla på ändå. I varje svensk komun finns det olika lokala trafikföreskrifter som inte finns angivet på en endaste skylt, tavla etc. och du som trafikant är likt förabannat skyldig att rätta sig efter.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

8 156 Inlägg
13 juli 2011
tkd_rille skrev:
Sen får du ju tänka att nära turister som åker till sverige ser svensk text på våra skyltar.  Dit man tar sig får man själv kolla upp. Vi har inga engelstextade skyltar tex där de står om parkeringförbud eller liknande..

Det finns inte många svenska trafikskyltar med svensk text på. De flesta skyltar följer internationell standard.
Allmän väg upphör och motortrafik förbjuden är väl de vanligaste och den senare brukar ju kompletteras med en passande trafikskylt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

161 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
Phaetoon skrev:
tkd_rille skrev:
Sen får du ju tänka att nära turister som åker till sverige ser svensk text på våra skyltar.  Dit man tar sig får man själv kolla upp. Vi har inga engelstextade skyltar tex där de står om parkeringförbud eller liknande..

Det finns inte många svenska trafikskyltar med svensk text på. De flesta skyltar följer internationell standard.
Allmän väg upphör och motortrafik förbjuden är väl de vanligaste och den senare brukar ju kompletteras med en passande trafikskylt.

Tack ska du ha cool

Muttley
13 juli 2011
Phaetoon skrev:
tkd_rille skrev:

Det finns såklart inte så många. Men väl finns där. Vi har inte samma förbud som andra länder. Parkeringskyltar blandannat som har text är ju på svenska. Men kommer turister hit så ska de också lära sig vad som gäller här.
Detsamma gäller oss som turister i andra länder, att de ska följas. Nu har jag aldrig varit i Italien men de borde också ha info om deras regler nånstans. Precis som vi har tursistbyrå överallt.

335 Inlägg
13 juli 2011
Ja, det är väl så enkelt att man har en skyldighet att ta reda på vad som gäller i respektive kommuner, land, städer osv...

Men som jag sa, om Hertz i Italien fått böter skickade på sig, böterna kanske följer bilen? Så kommer dom vilja debitera dig. Tror väl inte Italienska staten är dom som skickar böterna direkt till dig? Oddsen att dom får betalt är väl minimal i det fallet.

I min värld så bör dessa böter påläggas bilägaren, såsom våra trafikböter, kameror osv. Om du kör förbi en kamera i Sverige och åker på en bot så kommer polismyndigheten tillfråga hyrbilsföretaget vem som var hyresman vid tillfället och sedan skicka ut böterna. Det är bolagets skyldighet att svara om polisen frågar.

Dvs, man ligger risigare till om man blir fotad av en fartkamera i en hyrbil än i sin egen bil...   För oavsett om man kan konstatera med hjälp av bilden vem som körde eller inte så kommer en böteslapp dyka upp på posten......   wink   .. tro mig, jag vet

Därav kan jag misstänka att det är samma sak som gäller i detta fallet.  Så "tappa" bort ditt kort om det är så att Hertz i italien inte kan anlita något europeiskt inkassoföretag. Tror det är enda chansen att undkomma detta..

21 Inlägg
13 juli 2011
Maikel skrev:
Slaylix skrev:
Måste de inte kunna bevisa att det var just DU som körde bilen? Jag hade då inte betalt och väntat på att påven kanske ringer på dörren!

det är ju lite så jag också känner. Men det hade ju inte varit kul om jag fick påminnelse och ökad avgift. för kronofogden tar tydligen tag i det om inte jag betalar?
Läste nu på expressen att de har italienska skyltar som är textade på italisenska och säger att man behöver tillstånd.. lätt för mig som talar svenska att veta vad "Zona Traffico Limitato" betyder

Zona Traffico Limitato var ju iofs ganska obvious.. zon, trafik, limited smile

161 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
För information kring detta så vill jag meddela er att jag inte betalade böterslapparna jag fick hem på posten. Ingenting har hänt efter det, inga nya böter eller dylikt.. Kan va bra för er att veta om ni skulle råka ut för detta

2 046 Inlägg
12 december 2011
Jag tycker de e rätt sjukt att dom skickade detta 1 år efter händelsen.. Tycker att man borde få en varning eller nått!

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

5 198 Inlägg
12 december 2011
tobbe456 skrev:
Ja, det är väl så enkelt att man har en skyldighet att ta reda på vad som gäller i respektive kommuner, land, städer osv...

Men som jag sa, om Hertz i Italien fått böter skickade på sig, böterna kanske följer bilen? Så kommer dom vilja debitera dig. Tror väl inte Italienska staten är dom som skickar böterna direkt till dig? Oddsen att dom får betalt är väl minimal i det fallet.

I min värld så bör dessa böter påläggas bilägaren, såsom våra trafikböter, kameror osv. Om du kör förbi en kamera i Sverige och åker på en bot så kommer polismyndigheten tillfråga hyrbilsföretaget vem som var hyresman vid tillfället och sedan skicka ut böterna. Det är bolagets skyldighet att svara om polisen frågar.
Dvs, man ligger risigare till om man blir fotad av en fartkamera i en hyrbil än i sin egen bil...   För oavsett om man kan konstatera med hjälp av bilden vem som körde eller inte så kommer en böteslapp dyka upp på posten......   wink   .. tro mig, jag vet

Därav kan jag misstänka att det är samma sak som gäller i detta fallet.  Så "tappa" bort ditt kort om det är så att Hertz i italien inte kan anlita något europeiskt inkassoföretag. Tror det är enda chansen att undkomma detta..

Näpp,, finns ingen lag om angiveri i sverige,, dvs bilägaren behöver inte tala om vem som körde.. men polisen frågar,, helt klart..

342 Inlägg
12 december 2011
När det gäller just hyrbilar brukar ju hyrföretaget ifråga alltid ha med i papprena att hyrestagaren erkänner sig personligt ansvarig för alla eventuella böter som fordonet åläggs oberoende av vem som orsakar dem (undantaget om bilen stjäls, men då ska det nog finnas en polisanmälan som stödjer det påståendet också).
Detta står vågar jag säga alltid i hyreskontraktet som man skriver på när man löser ut hyrbilen.

Så sett kvittar det om landet ifråga håller föraren ansvarig eller fordonsägaren ansvarig.
Genom att hyra bil av dem och genom att du kvitterar ut bilen ifråga förpliktigar du dig samtidigt att åfölja villkoren för uthyrningen.

Italienska staten kommer hålla någon ansvarig för detta.
Blir det inte du så blir det hyrfirman. Som i sin tur lär hålla dig ansvarig för kostnaderna och i värsta fall göra ett extra tillägg för adminstrativ kostnad (vilket också brukar framgå i hyrespapprena).

Så åker jag dit i en hyrbil, då hade jag betalat, innan det blir värre.
Senast redigerat av 9Femma (12 december 2011)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

335 Inlägg
12 december 2011
gamlingen skrev:
tobbe456 skrev:

Näpp,, finns ingen lag om angiveri i sverige,, dvs bilägaren behöver inte tala om vem som körde.. men polisen frågar,, helt klart..

Trust me, åker du dit i en fartkamera i en hyrbil så kommer det bolaget berätta för polisen vem det var som körde.
Det är väl vanligt hyfs? Åker du dit för fortkörning får du väl skylla dig själv? Varför ska någon hålla dig om ryggen i det fallet?

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
12 december 2011
Kolla på detta, det är rätt intressant.
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.a … d=GX01JuU3
Senast redigerat av alain (12 december 2011)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

5 198 Inlägg
12 december 2011
tobbe456 skrev:
gamlingen skrev:
tobbe456 skrev:

Trust me, åker du dit i en fartkamera i en hyrbil så kommer det bolaget berätta för polisen vem det var som körde.
Det är väl vanligt hyfs? Åker du dit för fortkörning får du väl skylla dig själv? Varför ska någon hålla dig om ryggen i det fallet?

Det gör dom säkert.. men det är inget MÅSTE och det finns ingen SKYLDIGHET att göra det.. sen att dom gör det är en annan femma.  Jag har inte skrivit att nån ska hålla mej om ryggen vid fortkörning..Det får du stå för själv.. JAG ser till att JAG inte kör för fort.
Senast redigerat av gamlingen (12 december 2011)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
12 december 2011

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

yrkeschaufför
709 Inlägg
12 december 2011
dom kan ju prova skicka italiens svar på kronkalle tongue ärligt så tror jag inte att du behöver betala, det finns ju inget som säger att just du körde bilen, dom har väl antagligen bara tagit uppgifterna från hetz??

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

Sök