9114
Sök

koppla in sidoblinkers?????

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
14 augusti 2006
Trådstartare
jag tänkte koppla in sidoblinkersena till p-ljuset på bilen min men jag kom faan inte på hur man kopplar för å få dom å både lysa å även blinka när man blinkar  nån som vet hur man gör??? tänkte för man kan ju inte bara dra en kabel från p-ljus å till blinkersena för då blinkar ju p-ljuset oxå när man blinkar.. så hur gör man????? är tacksam för svar

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
14 augusti 2006
Trådstartare
ingen som vet??? hmm

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
14 augusti 2006
Koppla med befintlig matning till ett brytande relä på vardera sidan så att funktionen blir "inverterad".
D.v.s. när det kommer 12V i kabeln till relät så bryter relät och blinkersen slocknar, och tvärtom..

Kopplingsbeskrivning: Blinkerssladden som styrning på relät (85), vidare till jordning i karossen (86)
12V matning (30) och till blinkerslampan (87a) *87a för att få inverteringen så att lampan lyser konstant samt slocknar när den egentligen skulle tändas* 
Lämpligt relä: http://www.biltema.se/products/product. … emId=88085

Alt. 2: få tag på lampsockel som passar 2poliga lampor, 21/5W > 5W kopplad med matning från t.ex. parkeringsljuset samt 21W som ordinarie blinkers.

Hoppas du hajjar och får ordning på det.. Lycka till!

Ämnet finns även behandlat i denna länken: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=21282
Senast redigerat av GT90 (14 augusti 2006)

Administratör
11 968 Inlägg
15 augusti 2006
§3 När du postar (gäller forumet)
• Välj en rubrik som tydligt visar vad tråden handlar om och följ rubrikanvisningarna som hittas i en klistrad tråd i varje forum. Trådar som inte följer rubrikanvisningarna kommer att låsas eller raderas utan förvarning.

§4 Lyftning av trådar (gäller forumet)
Meningslösa inlägg för att lyfta en tråd är inte tillåtna.

Rubrikanvisningarna kan hittas här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=18184

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

BioPower by MapTun
238 Inlägg
15 augusti 2006
volvo_glenne skrev:
ingen som vet??? hmm

Ska du koppla så att skärmblinkersen lyser och sen blinkar eller menar du att du bara skall koppla in dom??
Senast redigerat av Crille_9_5 (15 augusti 2006)

Maptun #3 BioPower Inviduell

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
16 augusti 2006
Trådstartare
Crille_9_5 skrev:
volvo_glenne skrev:
ingen som vet??? hmm

Ska du koppla så att skärmblinkersen lyser och sen blinkar eller menar du att du bara skall koppla in dom??

jag ska ha så dom lyser hela tiden men dom ska även blinka när man blinkar om du/ni förstår

3 627 Inlägg
16 augusti 2006
volvo_glenne skrev:
Crille_9_5 skrev:
volvo_glenne skrev:
ingen som vet??? hmm

jag ska ha så dom lyser hela tiden men dom ska även blinka när man blinkar om du/ni förstår

Jag förstår precis vad du menar, förstår dock inte va tusan GT90 snacka om, påtok för avancerat språk för mig, men vad jag fattade det som va att man sätter ett relä ifrån blinkersrelät som inverterar (vänder) blinksignalerna så istället för att lampan tänds så släcks den!

Alltså, man kopplar in så den får konstansljus, från p-ljuset antar jag, sedan så sätter man detta relät på linan, så när du slår på blinkersen så slocknar lampan då den igentligen skulle blinkat, och så sett så kan du ha konstans ljus samtidit som du fortfarande har blinkersfunktionen kvar!

Hoppas du blev något klarare i skallen nu;)

MVH Falk

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

Kosmangyl
167 Inlägg
16 augusti 2006
Det e så enkelt man tar å klipper av minus kablen på sidoblinkersen och kopplar in den avklippta minuskablen från lampan på pluskablen till parkeringsljuset.

A4 TSQ-00 Bsr Steg 3 Usa-Blinkers
Plymouth Satellite-68
Kör Scania R500 på jobb med många röda lampor i hytten å snart med fler ljus ute med, linje HBG-Kumla.

353 Inlägg
16 augusti 2006
är det tillåtet att ha det så?

Enjoy....

Kosmangyl
167 Inlägg
16 augusti 2006
Har haft det så på alla mina bilar å har aldrig haft något problem med det iallafall
Senast redigerat av jisses (16 augusti 2006)

A4 TSQ-00 Bsr Steg 3 Usa-Blinkers
Plymouth Satellite-68
Kör Scania R500 på jobb med många röda lampor i hytten å snart med fler ljus ute med, linje HBG-Kumla.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
12 december 2006
Trådstartare
ja de va ett tag sen nån skrev i den här tråden.... har ännu inte kopplat in dom, men de som jisses sa lät väldigt enkelt å bra.. funkar de så som han sa?? för jag vill inte kortsluta nånting tongue

Sök