2101
Sök

Volvo s40 2.0 t trimning

148 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
Hej!

Jag har en s40 2.0 turbo -99.
Tänkte jag skulle börja lite med trimning men har aldrig trimmat en s40...
Tänkte först börja med att byta till en större ic och tryckrör (org på bilen nu) men vet inte vilka som passar rakt in i fästena på dessa bilar...

Om nån vet nått om ic, Tryckrör, effektökning, pris och bra ställen att köpa på, skriv det här då.

Tack på förhand!

/Ola
Senast redigerat av Calibranissen (20 juli 2011)

Calibranissen

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 juli 2011
Det finns inget vettigt som är bolt on, du får övertala någon att bygga special till din bil.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

148 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
ok jag förstår men kan man hitta nått som passar i botten eller nått så man enbart behöver bygga om topp-fästerna?

/Ola

Calibranissen

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 juli 2011
Du vill ju byta för att få någonting som fungerar bättre och det finns inte, det närmaste du kommer är KL-racings IC, som är mindre än original av någon anledning och inte heller passar rakt på.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

148 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
ok, men jag skall nog leta fram nån och får väl då modda om hela fronten en aning.... smile
Jag såg att du är duktig på s/v40 trimning?

Vet du då vad det krävs för att kräma ur runt 400 hk ur en 2.0 t?
Håller orginallådan för 400 hk?
Drivknutar? Dom antar jag att jag måste byta, men till vad?

/Ola

Calibranissen

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 juli 2011
Calibranissen skrev:
ok, men jag skall nog leta fram nån och får väl då modda om hela fronten en aning.... smile
Jag såg att du är duktig på s/v40 trimning?

Vet du då vad det krävs för att kräma ur runt 400 hk ur en 2.0 t?
Håller orginallådan för 400 hk?
Drivknutar? Dom antar jag att jag måste byta, men till vad?

/Ola

kolla den klistrade motordatatråden här ovan, inlägg #8

148 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
Nu hänger jag inte med...

Calibranissen

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 juli 2011
Calibranissen skrev:
Nu hänger jag inte med...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106228

inlägg 8

148 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
tackar torpis!

Calibranissen

148 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
Hej igen!

Du verkar riktigt insatt i s40motorerna så jag har en liten fråga då jag läste tråden och börjar bli lite orolig nu...

Min bil var trimmad när jag köpte den, följande har gjorts:

Chip på Autotech (steg 1)
3" Jt sportavgas med 3" racekat
Öppet K&N filter (avskärmat)
Laddtryck: Maxladd 1.12 bar konstant ca 0.8 - 0.9 (lite osäker)

Denna bilen är inte bromsad men vad tror du den kan utveckla cirkus?

Såg att det var en s40 som höll en kort tid på 1.1 bar, därav min oro...

/Ola

Calibranissen

342 Inlägg
21 juli 2011
Jag har också en 2,0t dock med steg 2 från Autotech och min laddar som ABSOLUT max 0.9 kg.

Om jag har förstått det rätt så risken med 2,0 motorn är att godset mellan cylindrarna är för tunt och kan spricka vid för högt cylindertryck.

Jag var själv sugen på att montera en T4 turbo på min och enligt Autotech var det inga problem med blocket på just den årgången, då dom tydligen skulle ha markant bättre hållfasthet i aluminiumet. (men de gällde tydligen bara -00:an)

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 juli 2011
olof102 skrev:
Jag har också en 2,0t dock med steg 2 från Autotech och min laddar som ABSOLUT max 0.9 kg.

Om jag har förstått det rätt så risken med 2,0 motorn är att godset mellan cylindrarna är för tunt och kan spricka vid för högt cylindertryck.

Jag var själv sugen på att montera en T4 turbo på min och enligt Autotech var det inga problem med blocket på just den årgången, då dom tydligen skulle ha markant bättre hållfasthet i aluminiumet. (men de gällde tydligen bara -00:an)

min -00 aggerar numera vinställ... det verkar vara lotteri vilka modeller som håller och inte. Generellt så förefaller fas2 hålla bättre.  Teorin är att spalten mellan cylindrarna är så liten att vattnet kokar bort och cylindern spricker, på fas2 är spalten upptagen från 0,6mm till 0,8mm.

http://www.youtube.com/watch?v=64vztSU0HKA

148 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
Hej torpis!

Fick inget svar på min från men för att hålla dig sysselsatt kommer en till, denna gång ang. din bil:

Hur får du s40 motorn att hålla för de imponerade 650 hk när blocket bara tål 260?

Mvh: Ola

Calibranissen

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 juli 2011
Calibranissen skrev:
Hej torpis!

Fick inget svar på min från men för att hålla dig sysselsatt kommer en till, denna gång ang. din bil:

Hur får du s40 motorn att hålla för de imponerade 650 hk när blocket bara tål 260?

Mvh: Ola

Måste det sitta den motorn i bilen som det står på bakluckan ;-)

148 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
torpis skrev:
Måste det sitta den motorn i bilen som det står på bakluckan ;-)

He he nej det är klart men, tittade igenom fakta och bilderna på din bil men hittade ingenstans att du bytt til nån annan motor! Kanske missade det?

Vad kör du på för motor då?

Efter allt jag läste om motorerna på s40, kanske man skall strunta i att trimma denna motorna mer, enligt autotechs hemsida ligger jag ju redan på steg 3 och lite mer...

Blir nog bara att trimma lite snällt med byte till 3" grenrör och downpipe, även kanske en större Ic med 3" anslutningar, Den icen du köpte såg massiv ut, din bil verkar grym och en rolig bil, men är den inte svårkörd med 650 kusar?

Ola

Calibranissen

Sök