Hjälp med första bilköp!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 juli 2011 · 17 524 Inlägg

Oves_Bror skrev:

Andromeda skrev:

Oves_Bror skrev:
Är ju 190 häst i en Turbo+

Hur var det nu, är den markant billigare att försäkra än en 9-3 2,0T.

Jag kontrar direkt förresten med att han kan få en Aero i sin budget. Den svarar garanterat mot hans utrustningskrav och har 205 hk original...

Ingen aning om vem TS är så försäkringkostnaden är ju helt okänd.
Men dom bilarna jag föreslagit gör ju att han/hon får 15-20000 över att lägga på övriga utgifter eller delar.
Nu vet inte jag vad en sån ÄRO du föreslagit kostar, men man kanske inte vill blotta sig helt om  man ska köpa en bil som antagligen är välgasad?

Poäng där. Är man 17 år kanske man inte har örnkoll på hur en bil ska kännas. Även om man tror det. En 940 tål ju faktiskt en del stryk. Farsan chippade sin nya 740 turbo som vi sedan åkte ner till Italien med. Den gick fint... Hoppade över alperna. Mätarfarten på Autobahn var bra den med. Timme ut och timme in...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Andromeda Rumpmas
22 juli 2011 · 3 860 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Oves_Bror skrev:

Andromeda skrev:

Hur var det nu, är den markant billigare att försäkra än en 9-3 2,0T.

Jag kontrar direkt förresten med att han kan få en Aero i sin budget. Den svarar garanterat mot hans utrustningskrav och har 205 hk original...

Ingen aning om vem TS är så försäkringkostnaden är ju helt okänd.
Men dom bilarna jag föreslagit gör ju att han/hon får 15-20000 över att lägga på övriga utgifter eller delar.
Nu vet inte jag vad en sån ÄRO du föreslagit kostar, men man kanske inte vill blotta sig helt om  man ska köpa en bil som antagligen är välgasad?

Poäng där. Är man 17 år kanske man inte har örnkoll på hur en bil ska kännas. Även om man tror det. En 940 tål ju faktiskt en del stryk. Farsan chippade sin nya 740 turbo som vi sedan åkte ner till Italien med. Den gick fint... Hoppade över alperna. Mätarfarten på Autobahn var bra den med. Timme ut och timme in...

Se inlägg, ovan, 9000 Aero för 15-20 k smile

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Oves_Bror
22 juli 2011 · 456 Inlägg

Andromeda skrev:
Du, jag sökte på Blocket på hela Sverige, och hittade en ynka 940 reggad med 190 hk, i Norrland. Resten var 135 hk eller 3,0 V6.

Saaben är inte heller fyrkantig och har 70-talsinredning, det är också ett plus wink

Nu menar jag inget illa men hitta du en med V6!!!

Han kan få köpa min 945:s om han vill.big_smile

Sen om vi ska va helt ärliga, så har ju inte SAAB det bästa kvalitets ryktet....
Vore kul att se bilprovnings körförbudsstatistik, tror nog att det kan va dubbelt SAAB i toppen där faktiskt....

growing old is mandatory growing up is optional
Andromeda Rumpmas
22 juli 2011 · 3 860 Inlägg

Oves_Bror skrev:

Andromeda skrev:
Du, jag sökte på Blocket på hela Sverige, och hittade en ynka 940 reggad med 190 hk, i Norrland. Resten var 135 hk eller 3,0 V6.

Saaben är inte heller fyrkantig och har 70-talsinredning, det är också ett plus wink

Nu menar jag inget illa men hitta du en med V6!!!

Han kan få köpa min 945:s om han vill.big_smile

Sen om vi ska va helt ärliga, så har ju inte SAAB det bästa kvalitets ryktet....
Vore kul att se bilprovnings körförbudsstatistik, tror nog att det kan va dubbelt SAAB i toppen där faktiskt....

Knappast. 740 och 940, du vet bilarna som aldrig går sönder, rullar det hur många lik som helst häromkring. De har konferens på snabbköpsparkeringen här utanför i detta nu. Enhjulsbörn och remskrik för hela slanten.

Jaså, har de rak sexa? Knappast särskilt bränslesnålt va? Ovanlig = färre reservdelar. Är det ens en Volvo-motor?

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Oves_Bror
22 juli 2011 · 456 Inlägg

Nej dom finns inte med sexor. Är enbart turbo fyror.

Men seriöst nu, nya Saab 900 är antagligen dom bilarna som får flest körförbud dom senaste åren.
Inget baktalande  utan bara sanningen tyvärr

growing old is mandatory growing up is optional
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 juli 2011 · 17 524 Inlägg

Åter till ämnet!

http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_96 … 15&w=2

204 hk är ju 204 hk. Pigga kälkar. Fungerande ACC är plus i denna klassen men ack så trevligt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Andromeda Rumpmas
22 juli 2011 · 3 860 Inlägg

Oves_Bror skrev:
Nej dom finns inte med sexor. Är enbart turbo fyror.

Men seriöst nu, nya Saab 900 är antagligen dom bilarna som får flest körförbud dom senaste åren.
Inget baktalande  utan bara sanningen tyvärr

Du kan självklart bevisa ett sådant uttalande med statistik, eller drog du bara fram den gissningen ur arslet också? Tills du bevisat att det du säger stämmer gäller motsatsen. Dte är inte sant.

Är inte 940/960 samma bil?

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
22 juli 2011 · 3 860 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Åter till ämnet!

http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_96 … 15&w=2

204 hk är ju 204 hk. Pigga kälkar. Fungerande ACC är plus i denna klassen men ack så trevligt.

Det här med tillgång på delar, hur är det med den saken?

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Greatsnyggo saabtok
22 juli 2011 · 1 306 Inlägg

kör på saab du grabben så får du bra bil och  går bra med

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
kimme_94
22 juli 2011 · 137 Inlägg

många säger saab yikes fast gillar dom inte riktigt och får en känsla av att de är.. inget skitbil, men inget bra..

BMW 320i E36 "Vilda musen" (1997)
Oves_Bror
22 juli 2011 · 456 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Åter till ämnet!

http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_96 … 15&w=2

204 hk är ju 204 hk. Pigga kälkar. Fungerande ACC är plus i denna klassen men ack så trevligt.

Nej en sån skulle jag inte köra på. Känns snarare son 104 hästar när man kör dom. Däremot är ju komforten bra så är det det man är ute efter så är det ju rätt.

growing old is mandatory growing up is optional
Andromeda Rumpmas
22 juli 2011 · 3 860 Inlägg

kimme_94 skrev:
många säger saab yikes fast gillar dom inte riktigt och får en känsla av att de är.. inget skitbil, men inget bra..

Det var ju tråkigt, för en 9000 eller senare modell kanske är den billigaste bilen som svarar mot dina krav och t o m överträffar dom.

Men alla märken passar inte för alla, så är det bara.

Senast redigerat av Andromeda (22 juli 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
kimme_94
22 juli 2011 · 137 Inlägg

Andromeda skrev:

kimme_94 skrev:
många säger saab yikes fast gillar dom inte riktigt och får en känsla av att de är.. inget skitbil, men inget bra..

Det var ju tråkigt, för en 9000 eller senare modell kanske är den billigaste bilen som svarar mot dina krav och t o m överträffar dom.

Men alla märken passar inte för alla, så är det bara.

då kanske det är något att kolla på om du säger så.. big_smile men dethär med celica.. vad tror folket om det? årsmodell mitten 90-tal? stora favoriten är ju toyota supra.. så det är därför celican drar lite.. och 175 häst låter inte så fel heller på en relativt liten bil?

BMW 320i E36 "Vilda musen" (1997)
Oves_Bror
22 juli 2011 · 456 Inlägg

Andromeda skrev:

kimme_94 skrev:
många säger saab yikes fast gillar dom inte riktigt och får en känsla av att de är.. inget skitbil, men inget bra..

Det var ju tråkigt, för en 9000 eller senare modell kanske är den billigaste bilen som svarar mot dina krav och t o m överträffar dom.

Men dom svagaste sidorna på en sån är ju: Dåliga strålkastare, rostiga bromsrör,dålig handbroms och i dom fall dragkrok är monterad: kass bakre balk.... (aluminiumbalken som kroken är bultad i)

growing old is mandatory growing up is optional
RD_87 Skrotsamlare
22 juli 2011 · 4 031 Inlägg

Jag skulle ta BMW´n över Volvo & Saab alla gånger.
Saab gamla T5 baserade grejor är bra, men den övriga kvalitén är ju ingen höjdare. 940 är ganska kul men det kan ju knappast benämnas som smidig, vähållningen är ju ingen superhöjdare heller.
BMW 325/328 eller en E34 med något av de större motoralternativen skulle jag vilja påstå är roligare. Dessutom är BMW fantastiskt snåla med tanke på effekterna, vilken man knappast kan säga om Volvo...

Annars kanske det kan gå att hitta någon 80-90-tals Camaro, ser lite ballare ut på parkeringen än en Volvo, tar ungefär lika mycket soppa också. wink

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 juli 2011 · 17 524 Inlägg

Slitigt fram en "Bibel" ur bokhyllan: Alla bilar 1991.

Volvo 940 Turbo. 0-100 på 9 sek, topp 208 km/h. Blandad 0.97 l/mil
Volvo 960 3.0. 0-100 på 8.9 sek, topp 213 km/h. Blandad 1.05 l/mil. Haft flera. Gått som fan.

Saab 9000 AERO. 0-100 på 8 sek, topp ca 230 km/h. Blandad 0.96 L/mil.

Jaguar XJ6. 0-100 på 8.9 sek, topp 220 Km/h. Blandad 1.08 Även haft några. Inte krånglat plus för "Vill ha faktor"

BMW 750i. E32, 0-100 på 7.5 sek. topp 250 km/h. Blandad 1.47 l/mil. Även haft flera. Fan va de går. Krånglar de är du ruinerad. Men vilken bil!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Andromeda Rumpmas
22 juli 2011 · 3 860 Inlägg

Oves_Bror skrev:

Andromeda skrev:

kimme_94 skrev:
många säger saab yikes fast gillar dom inte riktigt och får en känsla av att de är.. inget skitbil, men inget bra..

Det var ju tråkigt, för en 9000 eller senare modell kanske är den billigaste bilen som svarar mot dina krav och t o m överträffar dom.

Men dom svagaste sidorna på en sån är ju: Dåliga strålkastare, rostiga bromsrör,dålig handbroms och i dom fall dragkrok är monterad: kass bakre balk.... (aluminiumbalken som kroken är bultad i)

Tycker du är ute på Monarken och trampar lite igen. Jag har själv 2 st 9000, bror min är inne på sin andra gamla 91:a med mongolåda och farsan har haft en, kompisar har haft osv.

I verkligheten, utanför Arvika där alla åker 240/740/940 är de här de största bristerna enligt mig.

1. Rost i dörrar och skärmar
2. Växellåda. Kompisar har rasat lådor genom att använda dom på ett sätt de inte är tänkta för. Jag har aldrig lyckats.
3. Lagerstöd till länkarmar. Kostar typ 25 kr st, 100 spänn för hela bilen alltså. Garanterat vanligaste anmärkningen på SBP.
4. Haveri på tändkassett.
5. Haveri på soppapump.
6. "Haveri" på sensorn för kupétemperatur.
7. Ej fungerande rövgrill.
8. Haveri på centrallås.

De går många många mil, ja ända tills rosten äter upp dom utan att man behöver öppna motorn om man servar den då och då. Rost i bärande delar är Saab väldigt förskonade från.

Bromsrör och dragkrokar går sönder på alla bilar som är till åren komna och har just dragkrok och bromsar. Även Volvo.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
22 juli 2011 · 3 860 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Slitigt fram en "Bibel" ur bokhyllan: Alla bilar 1991.

Volvo 940 Turbo. 0-100 på 9 sek, topp 208 km/h. Blandad 0.97 l/mil
Volvo 960 3.0. 0-100 på 8.9 sek, topp 213 km/h. Blandad 1.05 l/mil. Haft flera. Gått som fan.

Saab 9000 AERO. 0-100 på 8 sek, topp ca 230 km/h. Blandad 0.96 L/mil.

Jaguar XJ6. 0-100 på 8.9 sek, topp 220 Km/h. Blandad 1.08 Även haft några. Inte krånglat plus för "Vill ha faktor"

BMW 750i. E32, 0-100 på 7.5 sek. topp 250 km/h. Blandad 1.47 l/mil. Även haft flera. Fan va de går. Krånglar de är du ruinerad. Men vilken bil!

Du har tyvärr fel. Teknikens Värld får Aeron 0-100 på 6,55 sekunder. Saabs officiella tid är 6,9 sekunder. Och min instruktionsbok (9000 -95 sid 114) säger att en 2,3T/Aero drar 0,90 blandat.

Senast redigerat av Andromeda (22 juli 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
RD_87 Skrotsamlare
22 juli 2011 · 4 031 Inlägg

Andromeda skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Slitigt fram en "Bibel" ur bokhyllan: Alla bilar 1991.

Volvo 940 Turbo. 0-100 på 9 sek, topp 208 km/h. Blandad 0.97 l/mil
Volvo 960 3.0. 0-100 på 8.9 sek, topp 213 km/h. Blandad 1.05 l/mil. Haft flera. Gått som fan.

Saab 9000 AERO. 0-100 på 8 sek, topp ca 230 km/h. Blandad 0.96 L/mil.

Jaguar XJ6. 0-100 på 8.9 sek, topp 220 Km/h. Blandad 1.08 Även haft några. Inte krånglat plus för "Vill ha faktor"

BMW 750i. E32, 0-100 på 7.5 sek. topp 250 km/h. Blandad 1.47 l/mil. Även haft flera. Fan va de går. Krånglar de är du ruinerad. Men vilken bil!

Du har tyvärr fel. Teknikens Värld får Aeron 0-100 på 6,55 sekunder. Saabs officiella tid är 6,9 sekunder. Och min instruktionsbok (9000 -95 sid 114) säger att en 2,3T/Aero drar 0,90 blandat.

6,55 låter väldigt lågt i mina öron, det är ju som en gammal Charger och det köper jag inte...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Oves_Bror
22 juli 2011 · 456 Inlägg

Andromeda skrev:

Oves_Bror skrev:

Andromeda skrev:

Det var ju tråkigt, för en 9000 eller senare modell kanske är den billigaste bilen som svarar mot dina krav och t o m överträffar dom.

Men dom svagaste sidorna på en sån är ju: Dåliga strålkastare, rostiga bromsrör,dålig handbroms och i dom fall dragkrok är monterad: kass bakre balk.... (aluminiumbalken som kroken är bultad i)

Tycker du är ute på Monarken och trampar lite igen. Jag har själv 2 st 9000, bror min är inne på sin andra gamla 91:a med mongolåda och farsan har haft en, kompisar har haft osv.

I verkligheten, utanför Arvika där alla åker 240/740/940 är de här de största bristerna enligt mig.

1. Rost i dörrar och skärmar
2. Växellåda. Kompisar har rasat lådor genom att använda dom på ett sätt de inte är tänkta för. Jag har aldrig lyckats.
3. Lagerstöd till länkarmar. Kostar typ 25 kr st, 100 spänn för hela bilen alltså. Garanterat vanligaste anmärkningen på SBP.
4. Haveri på tändkassett.
5. Haveri på soppapump.
6. "Haveri" på sensorn för kupétemperatur.
7. Ej fungerande rövgrill.
8. Haveri på centrallås.

De går många många mil, ja ända tills rosten äter upp dom utan att man behöver öppna motorn om man servar den då och då. Rost i bärande delar är Saab väldigt förskonade från.

Bromsrör och dragkrokar går sönder på alla bilar som är till åren komna och har just dragkrok och bromsar. Även Volvo.

Dom felen jag angav är dom som det oftast blir anmärkning på, jobbar med sånt här så jag vet, så det är inte bara cresent fantasier. Reflektorerna är sämre på dom och alla bilar med den handbromslösningen har samma problem. Sen har SAAB bromsrör i stål vilket medför att dom rostar isönder med åren() därför jag skrev att saab 900 får många körförbud) Volvo har bromsrör i koppar,som inte rostar.
Sen är aluminiumbalken bak på dom en svaghet tyvärr.....

growing old is mandatory growing up is optional
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang