5144
Sök

Bränslepump b230e

809 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
Tja. tänkte kolla ifall det är någon skillnad på bränslepumpen som sitter under bilen på 740 GL och GLE. (b230F och b230E) för det verkar som att backventilen gett upp på min nu så den är tjur startad varm.

Mvh Tommy

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 juli 2011
Det ska gå fint, flödesbehovet lär vara ungefär det samma och trycket regleras ju av BTR i vilket fall.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

809 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
får väll testa ialf :p tänkte ifall det kunde vara någon skillnad när det är elektriskt och mekaniskt insprut  smile

1 816 Inlägg
28 juli 2011
Det skiljer mycket i tryck så det är inget att rekommendera, så en pump avsedd för F-motorn lär inte orka hålla uppe trycket som E-motorn kräver.

809 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
Hilmer skrev:
Det skiljer mycket i tryck så det är inget att rekommendera, så en pump avsedd för F-motorn lär inte orka hålla uppe trycket som E-motorn kräver.

började misstänka det.... jaja får försöka fixa fram en pump från en GLE då lol

MvH

1 816 Inlägg
28 juli 2011
Att den är tjurig att starta varm har inget med backventilen att göra, det skulle märkas större skillnad vid kallstart i så fall. Prova med att bara "dutta till" på starten så att den bygger tryck innan du gör startförsök, på så vis kan du ju få reda på om den tappar tryck eller ej.

809 Inlägg
28 juli 2011
Trådstartare
Hilmer skrev:
Att den är tjurig att starta varm har inget med backventilen att göra, det skulle märkas större skillnad vid kallstart i så fall. Prova med att bara "dutta till" på starten så att den bygger tryck innan du gör startförsök, på så vis kan du ju få reda på om den tappar tryck eller ej.

aaa ska göra det imorgon smile

MvH

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 juli 2011
Bränsletrycket på B230E minns jag inte, det går att ta från en bil med B230E till en bil med B230F iaf.  Trycket på B230F är ju kring 2,5 bar och troligen högre på B230E, pumpen på en bil med B230F går momentant att köra upp till 5bar men det lär den inte gilla i längden.
Men om bilen är svårstartad endast när den är varm så har pumparna knappast med saken att göra, då skulle den troligen vara lika jävlig kall.
Jag hade en bil som la av när den blev varm & hade lite taskigt i tanken, visade sig att pumpen tappade effekt när den blev varm och tappade den kylande effekten från bränslet. Men den startade fint när den fått vila ett par minuter, prova att mäta upp trycket.

1 816 Inlägg
28 juli 2011
K-jet kräver runt 6bar, så det är rätt stor skillnad;)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 juli 2011
Hilmer skrev:

Är det såpass? Jag har bara haft en bil med K-jet så jag kan inte påstå att jag har stenkoll direkt.
Däremot brukar ju alla elektroniska system köra ungefär samma tryck, pump från 245 funkar kanon på Jeep Cherokee t.e.x, testade detta då cherokeens orginalpump kostade typ 2500:- !

1 816 Inlägg
29 juli 2011
RD_87 skrev:
Hilmer skrev:

Är det såpass? Jag har bara haft en bil med K-jet så jag kan inte påstå att jag har stenkoll direkt.
Däremot brukar ju alla elektroniska system köra ungefär samma tryck, pump från 245 funkar kanon på Jeep Cherokee t.e.x, testade detta då cherokeens orginalpump kostade typ 2500:- !

K-jet:
Systemtryck 5-6bar
Styrtryck 2,5bar
Beroende på motoralternativ.

Tror att systemtrycket på LH2.2/2.4 ligger runt 3,5bar

Sök