Billyft - Vad gäller? Tips och råd.

Martin 9-3 Fisketokig
15 augusti 2006 · 2 997 Inlägg

Tja.

Ska ta och bygga ett dubbelgarage och tänkte sätta in en billyft samtidigt så man slipper leta domkraften i skuffen när man byter däck och uppsöka en smörjbrygga när man ska byta olja.

Funderar vad man ska tänka på och vart man vänder sig, vilka säljer sånt?

Vad kostar en ny lyft och vilka klasser finns det på dem, hur mycket de orkar?

Helt okunnig om detta och misstänkter det kan ta lite tid att beställa en komplett lyft så det börjar bli dags om garaget ska stå klart innan vintern och fick idén för 10 minuter sedan big_smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
berglof88 SAAB-Dåre
15 augusti 2006 · 192 Inlägg

Istobal har ju 4pelar lyftar. för max 2-5ton

Kör för allt du kan, för i morn kanske du är död ;D
precision
15 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Tja.

Ska ta och bygga ett dubbelgarage och tänkte sätta in en billyft samtidigt så man slipper leta domkraften i skuffen när man byter däck och uppsöka en smörjbrygga när man ska byta olja.

Funderar vad man ska tänka på och vart man vänder sig, vilka säljer sånt?

Vad kostar en ny lyft och vilka klasser finns det på dem, hur mycket de orkar?

Helt okunnig om detta och misstänkter det kan ta lite tid att beställa en komplett lyft så det börjar bli dags om garaget ska stå klart innan vintern och fick idén för 10 minuter sedan big_smile

går att få tag på beg mellan 4-8 000kr . kanske billigare om du har tur .
om du menar typ 4 pelarlyft.

dallelito med lem
15 augusti 2006 · 1 147 Inlägg

det underlättar ju inte däckbyte, men en grop e annars smidig o billigare o bygga.

förresten, får vem som helst ha en lyft?

Senast redigerat av dallelito (15 augusti 2006)

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
Volvo_Elin Lastbilschaufför
15 augusti 2006 · 186 Inlägg

Vi köpte en 2 pelarlyft hemma förra året, det bästa vi skaffat!
Blev så pga. att det kanske inte är så lyckat å börja göra en grop när maskinhallen stått där i flera år...bara borra i cementen å sätta fast...smidigt...
Men hade jag byggt nytt skulle jag med fördel göra en grop istället smile!

Ride Hard-Die Free!
Martin 9-3 Fisketokig
15 augusti 2006 · 2 997 Inlägg

dallelito skrev:
det underlättar ju inte däckbyte, men en grop e annars smidig o billigare o bygga.

förresten, får vem som helst ha en lyft?

Ja jo, en grop är gratis när man har grävare på tomten, egen mark och metallräls.

Men ska bygga ett riktigt garage och sätta in lyft, är 2 pelare som gäller.

Är ju riktigt bra priser på dem när man får en ny för 15-20 + moms och man kommer ha stor nytta av den hela livet big_smile

De nya jag hittade på blocket gick på 380V, det måste väl finnas för vanlig 220V också?

Tack för alla svar smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
OverBoosted AUTOBAHNRASER
15 augusti 2006 · 3 804 Inlägg

Martin jag är ännu mer avensjuk på dig nu!  ;P men men tips är att höra om någon verkstad som ser ut att ha halv gammal lyft om dom ska byta ut o du kan köpa deras.. då kommer du nog undan rätt billigt.. men de ska väl va en låg lyft? eller hur högt i tak ska du ha ..

Senast redigerat av UseDubbelTurbo (15 augusti 2006)


Bmw osv..
KarlNilsson Örebroare i exil
15 augusti 2006 · 970 Inlägg

Ja en ny 2-pelarlyft är ju kanske inte helt gratis, men helt värd pengarna. Troligen räcker väl en 2500 kg lyft för dig, för tyngre bilar än så ska du väl sällan lyfta? Annar kan du ju alltid gå upp till 3000 eller 3500 kg lyftar, men då blir det ju lite dyrare... Bima är väl ledande på bla billyftar i Sverige. Och har du inte besökt deras hemsida så kan du göra det på www.bima.se Tänkte köpa mig en själv när det blir dags för garage bygge. Tänk dock på att serva den väl och regelbundet... Annars står du snart där med en skuren lyft.

Hej FRA!
Sharky
15 augusti 2006 · 10 287 Inlägg

Du Martin......

Din trefas i din elcentral är på 380V.

(Spänningen mellan Nolla-Fas i ett vägguttag är 230V men spänningen fas-fas är roten ur 3 gånger 230V = 400V. Elmotorer brukar kopplas mot tre faser och utan nolla. Därav att dom är på 400 (380) V )

/Göran

Martin 9-3 skrev:
De nya jag hittade på blocket gick på 380V, det måste väl finnas för vanlig 220V också?

Tack för alla svar smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Martin 9-3 Fisketokig
16 augusti 2006 · 2 997 Inlägg

Sharky skrev:
Du Martin......

Din trefas i din elcentral är på 380V.

(Spänningen mellan Nolla-Fas i ett vägguttag är 230V men spänningen fas-fas är roten ur 3 gånger 230V = 400V. Elmotorer brukar kopplas mot tre faser och utan nolla. Därav att dom är på 400 (380) V )

/Göran

Martin 9-3 skrev:
De nya jag hittade på blocket gick på 380V, det måste väl finnas för vanlig 220V också?

Tack för alla svar smile

Jo Tack, blir det garage så kommer det bli lysrör och uttag och motorvärmare och endel elverkyg totalt så det blir ju att dra dit en riktig elcentral isåfall och då är det inga problem att få 380V.

Börjat forska lite i detta och med bygglov och tjafs så verkar det lite långt fram i tiden.

Har en byggnad vars underdel är en gamal jordkällare som vi grävt ur och skulle fungera bra som garage för en bil och går att ta upp en port utan att påverka bärande grund.

Problemet är bara att det är så lågt till tak där inne så billyft är lite bortkastat. man går rak inne där men skulle gissa att det blir 185cm om man gjuter upp platta som golv.

Kanske blir en kombinerad grop och lyft. Lyften gör det enkelt att lätta hela bilen och byta däck samt få upp den en mot taket vad det går, sen om man gräver ut och gjuter en grop under så kan man iaf stå i bra höjd under upphissad bil.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
ToXtreme
16 augusti 2006 · 3 627 Inlägg

Nu martin ska du få dig ett riktigt bra tips dåwink Arkitektintresserad som jag är så!

Du skulle ha dubbelgarage? Sadeltak då med antar jag? Då gör du så att du bygger det på bredden, alltså att förrådsutrymmet är tex till höger om själva garaget, så att du lägger takstolarna längs med bilen om du förstår vad jag menar.. och så låter du det vara fritt upp till nock, såsett så får du dig en takhöjd som är helt underbar att arbeta i, du hissar alltså upp bilen mellan takstolarna å så sett så har du ju ganska gott om utrymme!

D e en ganska bra idé tkr jag själv såtongue

Smörjgrop e jobbigt att få igenom, va nån kollega till farsan som gjort smörjgrop, helt korrekt utfört, sen så kom dem å kolla på bygget, då sa dem till han å lägga igen den. Vet inte riktigt varför men d ska tydligen va rätt svårt å få igenom, antagligen av säkerhetsskäl eller nåtwink

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Martin 9-3 Fisketokig
16 augusti 2006 · 2 997 Inlägg

Oj.

Men om jag bygger om befintlig byggnad till garage, tar upp hål i väggen och sen gjuter platta och sätter väggar så tror jag inte det behövs bygglov.

Just nu låter det som absolut smidigaste lösningen, mycket billigare också, även om man får kombinerad lyft och grop så är det otroligt mycket hjälpt bara man kommer under bilarna, sen om man inte kan få höjd så man kan gå rak under bilen nere i gropen så är det tillräkligt för oljebyten och allmän mek, det får man stå ut med.

En billyft går ju flytta när man känner att man vill dra igångmed större.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
ToXtreme
16 augusti 2006 · 3 627 Inlägg

http://i48.photobucket.com/albums/f238/ … garage.jpg

Sådär menar jag, har du dessutom en smörjgrop då som e en 60-80cm djup så har du mkt bra arbetshöjd;)

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang