1907
Sök

Hjälp mig att välja slusteg !! låter som en klockradio nu :(

6 851 Inlägg
31 juli 2011
#41
Nurminen_ skrev:
ChriZtoffer skrev:
Problemet är inte lådan i sig, den är säkert jättebra, i en kombi. I en sedan blir det inge vidare med färdigbyggda lådor om man inte modifierar dom så att dom tvingar in trycket i kupén, men då anser jag att man lika gärna kan bygga en passande låda från grunden istället så kan man få en som passar perfekt i bilen. smile

Alltså ursäkta mig, men vilket skitsnack. det finns en skidlucka där som bashålet STORT bashål med tittar fram, du tror inte det kommer in ljud i kupen då ?roll jag har haft tex en 850 sedan..samma sak där, 2st 12or och det var grym bas i den

och ja sen alla herrans 740 jag har haft, oxå där med bashålet i skidluckan.
PROBLEMET är att slutsteget är för svagt, högtalarna rör sig knappt något.
och visst det spelar säkert bättre i en kombi, men så många bilar jag haft och baslådor så kan jag säga att det ska vara mycket bättre bas än det är just nu.

EDIT: sen är dom inte inspelade än heller, så dom har inte mjukats upp. riktiga ljudet visar sig senare med rätt steg smile

EDIT:2 http://www.garaget.org/video/46495 min gammla 740..sedan roll

Nej, det ChriZtoffer skriver här är helt sant. Har man inte möjlighet att fälla sätet så spelar man lägre dB mässit om man har allt spelandes mot bakluckan. Trycket kan inte komma fram, det är bara att inse. Man kan dock tycka att det låter högre med basarna bakåt i en sedan, men det har inget med det verkliga trycket att göra.


714 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
#42
M_icke_ skrev:
Tycker du själv att du lyckades få in basen bra i kupén på din gammla 740? Jag tycker det lät som de mesta gick rakt ut genom plåten..

Ja mobil microfonen(från 1940-talet) återger ju ljudet till 100% med roll Ja faktist så åkte ljudet in i kupen riktigt bra..näsan vibbrerade bla

Sen var det inte plåten som vibbrerade din ärthjärna, utan det var regskylten cool
Senast redigerat av Nurminen_ (31 juli 2011)


714 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
#43
TT-Avant skrev:
Nurminen_ skrev:
ChriZtoffer skrev:
Problemet är inte lådan i sig, den är säkert jättebra, i en kombi. I en sedan blir det inge vidare med färdigbyggda lådor om man inte modifierar dom så att dom tvingar in trycket i kupén, men då anser jag att man lika gärna kan bygga en passande låda från grunden istället så kan man få en som passar perfekt i bilen. smile

Alltså ursäkta mig, men vilket skitsnack. det finns en skidlucka där som bashålet STORT bashål med tittar fram, du tror inte det kommer in ljud i kupen då ?roll jag har haft tex en 850 sedan..samma sak där, 2st 12or och det var grym bas i den

och ja sen alla herrans 740 jag har haft, oxå där med bashålet i skidluckan.
PROBLEMET är att slutsteget är för svagt, högtalarna rör sig knappt något.
och visst det spelar säkert bättre i en kombi, men så många bilar jag haft och baslådor så kan jag säga att det ska vara mycket bättre bas än det är just nu.

EDIT: sen är dom inte inspelade än heller, så dom har inte mjukats upp. riktiga ljudet visar sig senare med rätt steg smile

EDIT:2 http://www.garaget.org/video/46495 min gammla 740..sedan roll

Nej, det ChriZtoffer skriver här är helt sant. Har man inte möjlighet att fälla sätet så spelar man lägre dB mässit om man har allt spelandes mot bakluckan. Trycket kan inte komma fram, det är bara att inse. Man kan dock tycka att det låter högre med basarna bakåt i en sedan, men det har inget med det verkliga trycket att göra.

i s60in är det bäst ljud med basarna mot ryggen..och jo självklart är det bättre bas i en kombi, men det ska fortfarande låta mycket bättre än det gör just nu


6 851 Inlägg
31 juli 2011
#44
Frågan är då, är det bättre bas eller mera bas? Högre dB mässigt på mätaren, eller för örat och känslan? Det är så jätte olika allt detta.


714 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
#45
TT-Avant skrev:
Frågan är då, är det bättre bas eller mera bas? Högre dB mässigt på mätaren, eller för örat och känslan? Det är så jätte olika allt detta.

Jag vet inte alls jag


21 761 Inlägg
31 juli 2011
#46
Men nu var det ju även så att baslådan har 2 Ohms total impedans och när det där fyrkanalssteget bryggkopplades så är frågan om det blev överbelastat, vilket kanske inte resulterade i att protectionlampan tändes men att det däremot inte orkade driva på lådan speciellt mycket. smile
Senast redigerat av Drönirettab (31 juli 2011)

714 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
#47
Drönirettab skrev:
Men nu var det ju även så att baslådan har 2 Ohms total impedans och när det där fyrkanalssteget bryggkopplades så är frågan om det blev överbelastat, vilket kanske inte resulterade i att protectionlampan tändes men att det däremot inte orkade driva på lådan speciellt mycket. smile

Jo precis, högtalarna vibbrerade som sagt nästintill ingenting

http://www.ljudia.se/billjud-s82121/slu … 5-p333286/ det var det som användes
Senast redigerat av Nurminen_ (31 juli 2011)


21 761 Inlägg
31 juli 2011
#48
Okej, enligt specen ska det i bryggat läge kunna ge ut 210 WRMS med 1% distorsion vid 4 Ohms impedans och sånt ska ju vara tillräckligt för att baskonerna ska röra sig.

En annan fråga är om han har haft någon baslåda innan den nuvarande och i så fall hur den spelade. Om detta är första baslådan så finns ju möjligheten att han måste justera någon nivåinställning i stereon, det kanske bara kommer en svag signal därifrån och då spelar det ingen roll hur han skruvar på steget. smile

Om så är fallet så kan det förklara att steget inte verkar gå i protect fastän det rimligtvis blir överbelastat. Kolla upp det där.
Senast redigerat av Drönirettab (31 juli 2011)

714 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
#49
Drönirettab skrev:
Okej, enligt specen ska det i bryggat läge kunna ge ut 210 WRMS med 1% distorsion vid 4 Ohms impedans och sånt ska ju vara tillräckligt för att baskonerna ska röra sig.

En annan fråga är om han har haft någon baslåda innan den nuvarande och i så fall hur den spelade. Om detta är första baslådan så finns ju möjligheten att han måste justera någon nivåinställning i stereon, det kanske bara kommer en svag signal därifrån och då spelar det ingen roll hur han skruvar på steget. smile

Om så är fallet så kan det förklara att steget inte verkar gå i protect fastän det rimligtvis blir överbelastat. Kolla upp det där.

Men det står ju Effekt: 4x75 W RMS 4 Ohm :S...jag har kollat inställningarna, men får väl kolla igen ;P
nej han har inte haft någon baslåda inan

http://www.ljudstudion.se/kenwood-dubbe … -2305.aspx den där cdspelaren har han fanns en jävla massa inställingar..men kollade bara lite snabbt
Senast redigerat av Nurminen_ (31 juli 2011)


714 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
#50
arizona eagle az450 så heter det andra steget vi provade..jag har sökt efter spec på den..men kan fan inte hitta något..skulle någon kunna hitta info om den, och det visar sig att det är kraftigare än zachry steget så borde det ju vara inställningarna på cdn. vart ingen skillnad med det steget ikopplat..snarare sämre möjligen


21 761 Inlägg
31 juli 2011
#51
Då röstar jag nog på att han behöver kika på stereons inställningar. smile

714 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
#52
Drönirettab skrev:
Då röstar jag nog på att han behöver kika på stereons inställningar. smile

Jo fast steget är ändå för svagt ;P


21 761 Inlägg
31 juli 2011
#53
Det kan jag nog hålla med om, men om inte stereons inställningar är rätt så blir det troligen inte speciellt mycket bättre fastän han köper ett passande slutsteg. smile

3 466 Inlägg
31 juli 2011
#54
Nurminen_ skrev:
M_icke_ skrev:
Tycker du själv att du lyckades få in basen bra i kupén på din gammla 740? Jag tycker det lät som de mesta gick rakt ut genom plåten..

Ja mobil microfonen(från 1940-talet) återger ju ljudet till 100% med roll Ja faktist så åkte ljudet in i kupen riktigt bra..näsan vibbrerade bla

Sen var det inte plåten som vibbrerade din ärthjärna, utan det var regskylten cool

Och den sitter monterad i luften? lol

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

714 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
#55
Drönirettab skrev:
Det kan jag nog hålla med om, men om inte stereons inställningar är rätt så blir det troligen inte speciellt mycket bättre fastän han köper ett passande slutsteg. smile

Nä precis smile


714 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
#56
M_icke_ skrev:
Nurminen_ skrev:
M_icke_ skrev:
Tycker du själv att du lyckades få in basen bra i kupén på din gammla 740? Jag tycker det lät som de mesta gick rakt ut genom plåten..

Ja mobil microfonen(från 1940-talet) återger ju ljudet till 100% med roll Ja faktist så åkte ljudet in i kupen riktigt bra..näsan vibbrerade bla

Sen var det inte plåten som vibbrerade din ärthjärna, utan det var regskylten cool

Och den sitter monterad i luften? lol

roll


3 466 Inlägg
31 juli 2011
#57
Nurminen_ skrev:
M_icke_ skrev:
Nurminen_ skrev:

Ja mobil microfonen(från 1940-talet) återger ju ljudet till 100% med roll Ja faktist så åkte ljudet in i kupen riktigt bra..näsan vibbrerade bla

Sen var det inte plåten som vibbrerade din ärthjärna, utan det var regskylten cool

Och den sitter monterad i luften? lol

roll

Nej men ärligt talat så om nummerskylten vibrerar så mycket är det ett ganska stort tecken på att basen trycker en hel del luft bak i skuffen och ut genom plåten. Det är av just denna anledning man tätar bakåt så luften tvingas framåt och in i kupén. Desto mindre tryck som försvinner bakåt desto mer kommer ju in genom skidluckan..!

Sen personligen hatar jag skamlande skyltar.. Det är inget svårt o trycka in ngt skit bakom så den slutar och det tar kanske 5-10 min o göra en seriös dämpning av skylten.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

714 Inlägg
31 juli 2011
Trådstartare
#58
M_icke_ skrev:
Nurminen_ skrev:
M_icke_ skrev:

Och den sitter monterad i luften? lol

roll

Nej men ärligt talat så om nummerskylten vibrerar så mycket är det ett ganska stort tecken på att basen trycker en hel del luft bak i skuffen och ut genom plåten. Det är av just denna anledning man tätar bakåt så luften tvingas framåt och in i kupén. Desto mindre tryck som försvinner bakåt desto mer kommer ju in genom skidluckan..!

Sen personligen hatar jag skamlande skyltar.. Det är inget svårt o trycka in ngt skit bakom så den slutar och det tar kanske 5-10 min o göra en seriös dämpning av skylten.

jo jag vet. men det var några år sen jag hade den bilen ;P


Dr. Scanner
2 167 Inlägg
31 juli 2011
#59
Jag tror inte det var regskylten som vibrerade mest. Det var nog bakstycket på din bil i 740n.
Har samma problem trots att jag provat dämpa det med asfaltsmatta.
Problemet är ju att i 740n ska man helst dämp allt ljud som går bakåt. Men får inte baslådan plats under hatthyllan så detta går att göra så kan man lika gärna vända den bakåt vilket jag gjorde.
Blev en rejäl skjuts av basarna med finfin djupbas. Dock så mår nog varken baklyktorna eller bakluckan bra av detta. Visst vibrerar väl regskylten också. Men långt ifrån det som vibrerar mest wink

Team dBakuten
3 453 Inlägg
1 augusti 2011
#60
Nitromast skrev:
Jag tror inte det var regskylten som vibrerade mest. Det var nog bakstycket på din bil i 740n.
Har samma problem trots att jag provat dämpa det med asfaltsmatta.
Problemet är ju att i 740n ska man helst dämp allt ljud som går bakåt. Men får inte baslådan plats under hatthyllan så detta går att göra så kan man lika gärna vända den bakåt vilket jag gjorde.
Blev en rejäl skjuts av basarna med finfin djupbas. Dock så mår nog varken baklyktorna eller bakluckan bra av detta. Visst vibrerar väl regskylten också. Men långt ifrån det som vibrerar mest wink

Ursäkta här nu men vilken typ av erfarenhet har du..?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!


Sök