2986
Sök

B230A Misständer efter kamremsbyte

214 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
Okej, går ut och provar detta nu!

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)

214 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
Det var väldigt svårt att ens få igång den när jag lossade slangen mot blocket, men till slut kom den igång, det kom inte luft hela tiden utan det liksom pulsade ut, puff, puff, puff liksom, ingen skillnad på tomgången när jag satte för fingret heller, detta är väl då ett bra tecken?

Fri fart för ett fritt folk!
14 938 Inlägg
3 augusti 2011
RD_87 skrev:
Motorn på bilden sitter i en -85 245 med 25K på mätaren & typ 15 ägare. smile Men vevhusventen kan vara täppt i andra änden, ner mot blocket. Om du lossar den så ska det komma luft ur den, annars är det täppt.

fast oavsätt om den är täppt eller ej påverkar inte det motorns gång
utan det är tändingsrelaterat eftersom det kom i samband med kamremsbytet så är det bara att ställa tändingen och färdigt

dom felen som kommit efteråt är relaterat till bytet på ett eller annat sätt

Kör fort så hinner inget hända...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
3 augusti 2011
franssonJr skrev:
Det var väldigt svårt att ens få igång den när jag lossade slangen mot blocket, men till slut kom den igång, det kom inte luft hela tiden utan det liksom pulsade ut, puff, puff, puff liksom, ingen skillnad på tomgången när jag satte för fingret heller, detta är väl då ett bra tecken?

Japp, det ska pulsa. då är det inte där skon klämmer.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

214 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
Growe skrev:
RD_87 skrev:
Motorn på bilden sitter i en -85 245 med 25K på mätaren & typ 15 ägare. smile Men vevhusventen kan vara täppt i andra änden, ner mot blocket. Om du lossar den så ska det komma luft ur den, annars är det täppt.

utan det är tändingsrelaterat eftersom det kom i samband med kamremsbytet så är det bara att ställa tändingen och färdigt

okej, måste jag ta av hela skiten igen och börja om eller går det ställa tändninden på ngt annat sätt?

214 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
franssonJr skrev:

Japp, det ska pulsa. då är det inte där skon klämmer.

Va br, i alla fall något som är positivt med bilen då, hehe

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
3 augusti 2011
Growe skrev:
RD_87 skrev:

Stroboskop är bra grejor. smile Men om man inte har något så brukar det gå att justera med öronen, det brukar fela några grader när man kontrollerar med strobben men det brukar räcka.

214 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Growe skrev:
RD_87 skrev:

Stroboskop är bra grejor. smile Men om man inte har något så brukar det gå att justera med öronen, det brukar fela några grader när man kontrollerar med strobben men det brukar räcka.

Nej jag har ju inget stroboskop, men vi skulle ta av och kolla så att remmen verkligen sitter rätt, och sen justera tändningen med öronen som du sa tills det låter hyffsat bra smile

Tack för alla tips smile

14 938 Inlägg
3 augusti 2011
man skruvar loss fördelaren och vrider den skruvar fast när det är rätt..idag är det nog inte många som har en sån lampa..dagens moderna skitbilar kan man inte ställa tändingen på

214 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
Growe skrev:
man skruvar loss fördelaren och vrider den skruvar fast när det är rätt..idag är det nog inte många som har en sån lampa..dagens moderna skitbilar kan man inte ställa tändingen på

Väldigt sant! nya bilar är bara fulla med problem, bättre med gamla

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
3 augusti 2011
En annan har ju alla verktyg för justering av primitiva maskiner, tex stoboskop, kamvinkelmätare osv. Annars kommer man ju ingenstans, använde magnetfilen så sent som idag! big_smile

214 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
En annan har ju alla verktyg för justering av primitiva maskiner, tex stoboskop, kamvinkelmätare osv. Annars kommer man ju ingenstans, använde magnetfilen så sent som idag! big_smile

jo de underlättar väll en del med rätt verktyg, men jag och grannen min fixade det förut smile nu funkar den perfekt, och det märks en enorm skillnad nu än innan bytet av kammen och kamremmen smile
den ryker fortfarande, men det är olja som rinner ner på grenröret, o de är väll bara packningen som blivit lite dålig

14 938 Inlägg
3 augusti 2011
RD_87 skrev:

en strob ligger i källaren men det var länge sen jag tex använde ett bladmått och liknande men så åker jag "moderna" skit maskiner

tror inte jag åkt en bil utan icke automatisk inställning av tändingen sedan 00 då hade jag nog min sista bil som gick att ställa tändingen på smile en 740GL som jag omkonverterade till brytare smile blev så jävla trött på den där förbannade tändboxen som strulade hela tiden så jag monterade en fördelare med brytare fungerade kanon bra smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
3 augusti 2011
Growe skrev:
RD_87 skrev:

en strob ligger i källaren men det var länge sen jag tex använde ett bladmått och liknande men så åker jag "moderna" skit maskiner

tror inte jag åkt en bil utan icke automatisk inställning av tändingen sedan 00 då hade jag nog min sista bil som gick att ställa tändingen på smile en 740GL som jag omkonverterade till brytare smile blev så jävla trött på den där förbannade tändboxen som strulade hela tiden så jag monterade en fördelare med brytare fungerade kanon bra smile

Jag har egentligen brytarspetsallergi, jag har grejorna men jag brukar vara kvick att konvertera till brytarlöst om det är möjligt för rimliga pengar. Brytare funkar ju bara bra om fördelaren är frisk & allt är 100% inställt. Enda bilfabrikat som lyckats med brytare är mig veterligen GM, på deras gamla V-8or så går det att ställa brytarna med motorn igång, så det blir helt 100% om man har en mätare. smile

Sök