Grannens katt på bil - vad gäller?

gamlingen
6 augusti 2011 · 5 198 Inlägg

räcker med att man har ett skitigt sår för att få svinkoppor..

Andromeda Rumpmas
6 augusti 2011 · 3 860 Inlägg

Fartdare skrev:
Hej.

Har också haft problem med katter som repat bilen. Såg det med egna ögon och pratade med
kattägaren flera ggr. Fick bara oförstånd och förklaringar att "katter minnsan behöver frihet
till skillnad från andra husdjur" och "några små repor gör väl inget" som svar.

Gjorde polisanmälan och polisen sade att djurägarna ALLTID ansvarar för sina djur
och att det inte spelar roll vilket djur det gäller(hund, katt, guldfisk eller hamster). Man måste däremot
själv bevisa vem som äger djuret och vilka skador som uppkommit.

Fota, filma och gör en anmälan.


Tycker att ägaransvar är lite luddigt när det gäller katter. Av någon anledning är det acceptabelt
att släppa ut dom men inte andra husdjur. När min hund gick lös när vi promenerade blev det ett
djäkla liv kärringarna i området.
Fick höra att hunden kissar överallt och skrämmer barnen... Hunden kissade aldrig inne på gården
och ungarna älskade honom. Dessutom släppte jag aldrig honom ur sikte.

Att katterna skiter och pissar i sandlådor och rabatter, sprider fästingar och sjukdomar och äter
upp alla småfåglar är tydligen ok... När jag jobbade med trädgårdsskötsel fick jag svinkoppor
tre ggr vilket enligt läkarna sprids av katterna. Kul...

Fick jag sagt det....

Lycka till.

Det är tyvärr alla nötter som skaffar sig en "ball" hund de inte har någon koll på som gör folk hundrädda. De känner ju inte din hund. Min granne har en stor New Foundland och en Rottweiller-hanne som går lösa när han sitter ute, men de är jättesnälla och går aldrig längre än 10 meter från hans sida. Han har järnkoll på dom. Men tro fan att en del blir rädda, visa av erfarenhet från hundägare som inte har koll...

En stor hund kan göra en aning mer skada på en människa än en katt kan.

Att katter tar småfåglar ska du inte vara ledsen för. 85-90% av alla blåmesar och talgoxar som föddes i år kommer inte att vara med i leken längre nästa sommar. Hade alla ungar överlevt till nästa år skulle antalet nära nog tiodubblas varje år. Att det inte gör det kallas för det naturliga urvalet, och det "dödsdömda överskottet" dör av brist på föda, rovdjur och sjukdomar. Katter kan inte flyga, och lyckas bara ta skadade, svaga eller oförsiktiga fåglar. De hade ändå dött av andra anledningar inom kort, nästan säkert en mer utdragen och plågsam död.
Detta fenomen med ett överskott av ungar, många gånger fler än som krävs för att hålla populationen plus minus noll, är en anledning till att det fungerar mycket dåligt att minska antalet duvor och kajor genom skyddsjakt. De fåglar jägarna knäpper ersätts snabbt genom att fler ungar än annars överlever eftersom de skjutna fåglarna efterlämnar lediga revir och mer föda än annars. Dessutom flyttar fåglar snabbt in från närliggande områden om det finns plats och föda. Skulle det fungera med skyddsjakt på de fågelarter som får många ungar skulle man behöva skjuta av typ 75% av fåglarna på hösten i hela Sverige för att se en minskning i antalet nästa vår.
Våra flygande råttors största fiender, duvhök och berguv, får dock få ungar, och de har ju människan nästintill utrotat. Därav problemen med kråkfågel och duvor.

Kortfattat, de fåglar katterna tar påverkar inte populationens storlek, utan stärker bara fåglarnas genpool.

Jag gillar katter, det lyser säkert igenom i mina inlägg, och jag hade katter under hela min uppväxt. Men, eftersom jag gillar katter skulle jag aldrig kunna tänka mig att ha en katt i stan eller i något villaområde. Katter + tät trafik slutar nästan aldrig väl. Och så har vi ju det här problemet med psykopater till djurplågare (Ett huvudkriterie för en psykopat är avsaknad av empati mot levande varelser). Dessutom har alltid några grannar katter, så reviren blir onaturligt små. Ute på landet hade våra två katter rejäla revir, typ 300x300 m vardera att patrullera och fånga sork på, på varsin sida om tomten. I en villaträdgård om samtliga grannar har katt får de kanske 30x30 m. Det blir bara bråk. Innekatt är heller aldrig något jag skulle fundera på då det inte är ett naturligt beteende för en katt att vara inomhus hela livet. När jag skaffar hus på landet igen blir det ett par katter, definitivt.

Edit: Får inte folk som tränar MMA ofta svinkoppor?

Senast redigerat av Andromeda (6 augusti 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
lingua
6 augusti 2011 · 2 271 Inlägg

gamlingen skrev:
räcker med att man har ett skitigt sår för att få svinkoppor..

Precis! Svinkoppor har inte ett skit med katter att göra, jag har barn med atopiskt eksem
och får via det lättare svinkoppor.
Har även 2 katter och tro mig om vi har utrett med läkarna om det är en bidragande faktor!
vilket det inte är! Däremot kan allergi trigga grabbens eksem, men det är en annan tråd.

Läs på och lär istället.
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och- … vinkoppor/

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
PoulZen
8 augusti 2011 · 772 Inlägg

Jag hoppas moderater låser denna tråd. Fullständig utspårning.

Izual
8 augusti 2011 · 4 571 Inlägg

Då tar vi och låser här.

TS, har fått en hel del bra svar och vissa mindre bra,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang