4372
Sök

Har en verkstad rätt å ta betalt utan att felet åtgärdats?

killercow
3 augusti 2011
Trådstartare
Ska inte nämna nått företag eller så nu så det inte blir smuttskastning mot nån som inte kan försvara sig tongue

Men så här är de: Min syster har en tysk import bil där modellen finns i sverige men inte med den motorn.
För ett tag sen började en varningslampa lysa å den lämnades in på aktoriserad märkesverkstad. Där visste dom inte vad lampan betyde(!) så dom helt enkelt släckte den bara och sa den inte var viktig... Min syster är inte direkt hemma på bilar så hon litade på verkstaden. några dagar senare tänds den igen å hon lämnar in den på samma ställe. då kollar dom upp de med fabriken i tyskland å de visar sig ha med avgasreningen.

Dom säger på verkstan att lmm är trasig å måste bytas. den byts å lampan släcks, efter några dagar tänds den igen å dom byter lambdan, lampan släcks. Nu har lampan tänds igen.......

Frågan är: Har dom verkligen rätt att ta betalt för bytet av både lmm å lambda när det inte ens verkar vara felet?

1 515 Inlägg
3 augusti 2011
Prata med Verkstaden och få de att återgärda felet utan extra kostnad. . Ni har ju fasiken bytt både lmm samt lambdan i onödan värkar det som. Jag skulle kräva att de återgärdade felet utan extra kostnad eller ta detta vidare till Reklamations nämnden eller dylikt.

Ni var två personer som fick deras ord på att lmm var trasigt men icke.. dvs ni två är vittnen till deras ord.
Samt att ni har kvitton för jobbet.

Jag skulle iaf ta det vidare reklamations nämnden samt skriva en insändare till tidningen ang detta ifall de inte gick med på att återgärda felet utan extra kostnad. smile

Lycka till!

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

Muttley
3 augusti 2011
Trådstartare
För arbetet är de klart att de ska ha betalt.

killercow
3 augusti 2011
Trådstartare
jo för arbetet att försöka lösa felet är de klart dom ska ha betalt om dom löser felet. men dom har ju inte löst felet å tatt betalt för både delar å byte av saker som inte varit fel på.

Men visst förstår jag att vissa saker kan ta tid att hitta felet på å kan bli kostsamt tidsmässigt. man ska väl inte behöva betala för arbetet att lösa ett fel när dom inte löst de?

Muttley
3 augusti 2011
Trådstartare
Även om de inte löser problemet så tar de betalt för arbetet. Men de kunde ju varit snälla och prova fram delar. Förutsätter såklart att de är en större verkstad som har delarna i lager såklart.

Om du åker in och gör en felsökning tror du att du får den gratis för de löser ju inte ditt problem med att trycka in datorn i en kvart ju.

killercow
3 augusti 2011
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Även om de inte löser problemet så tar de betalt för arbetet. Men de kunde ju varit snälla och prova fram delar. Förutsätter såklart att de är en större verkstad som har delarna i lager såklart.

Om du åker in och gör en felsökning tror du att du får den gratis för de löser ju inte ditt problem med att trycka in datorn i en kvart ju.

Felsökning är väl en sak att ta betalt för. men här har dom ju tagit betalt för å byta saker som det inte ens är fel på. är ju kunden ifråga som får betala kalaset för att dom inte kan hitta felet.

Klart jag kan förstå arbetskostnaden om det tar tid att hitta felet. men inte att dom tar betalt för delen som det inte ens är fel på. betalat nästan 4000 i delar nu som igentligen inte var felet

8 297 Inlägg
3 augusti 2011
killercow skrev:
men här har dom ju tagit betalt för å byta saker som det inte ens är fel på. är ju kunden ifråga som får betala kalaset för att dom inte kan hitta felet.

Det där arbetssättet är inget ovanligt. Faktum är ju att många märken utbildar sina mekaniker att jobba precis så och verkstäderna tar betalt för det. Fallet med din syster är långt från unikt. Så det är mest bara att bita ihop, betala och försöka se glad ut. Ja, eller betala för att dem ska sätta tillbaks delen som satt där innan såklart.

killercow
3 augusti 2011
Trådstartare
glad de inte är min bil. jag hade vägrat betala för nått dom bytt som de inte var fel på

Muttley
3 augusti 2011
Trådstartare
Men 4000? Fan va billigt för att få en ny lamba och lmm. De skulle ju kostat ihop mer än 4 tusen ju.

Inse arbetet ska de ha betalt för. De lägger ner timmar på någons bil. Ibland tar de tid att hitta. Volvo här tex tar betalt för att de får in bilen. De är inte mycket och göra utan att byta mot en annan verkstad då .

killercow
4 augusti 2011
Trådstartare
1600 för lambdan 2200 för lmm vissa bilar är dessa dyrare till å vissa billigare.

jag säger ju att jag håller med om att dom ska ha betalt för arbetet. men jag tycker inte man ska behöva betala för delen dom bytt som igentligen inte var nått fel på.

Men sen måste de ju finnas en gräns på vad man ska behöva betala i arbete oxå för att dom ska hitta felet. 3 gången den är inne nu. börja bli kostsamt även i arbets-kostnad nu

Muttley
4 augusti 2011
Trådstartare
Så du skulle utföra arbete gratis?. Då hade du inte haft råd med lokaler verktyg och dylikt.  De borde inte finnas några gränser för vad de kostar. De verkar ju vara krångligt fel. Kan vara vad som ju.

3 259 Inlägg
5 augusti 2011
Killercow: Jag förstår helt o hållet hur du tänker och jag håller med dig, man lämnar ju in bilen till en auktoriserad verkstad för att man inte kan laga det själv och för att man förväntar sig att dom enkelt ska kunna laga den, men när dom då bara byter delar ända tills bilen fungerar så som vilken mupp som helst med två tummar kan göra helt själv så blir man ju lite less! Men så som jag har fått det förklarat för mig så är det nånstans någon som har räknat ut att i genomsnitt så blir "felsökningen"(som det så vackert kallas) av bilen billigare för kunden om man gör på detta sätt än att undersöka del för del(vilket för mig låter helt jäkla orimligt förövrigt) Och tyvärr så är det så det går till och det är väl den största anledningen till att mina bilar aldrig nånsin kommer i närheten av en "auktoriserad bilverkstad" igen.

Min närkontakt med en auktoriserad bilverkstad kan intresserade läsa om här! big_smile
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1908924

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

killercow
5 augusti 2011
Trådstartare
JonR skrev:
Killercow: Jag förstår helt o hållet hur du tänker och jag håller med dig, man lämnar ju in bilen till en auktoriserad verkstad för att man inte kan laga det själv och för att man förväntar sig att dom enkelt ska kunna laga den, men när dom då bara byter delar ända tills bilen fungerar så som vilken mupp som helst med två tummar kan göra helt själv så blir man ju lite less! Men så som jag har fått det förklarat för mig så är det nånstans någon som har räknat ut att i genomsnitt så blir "felsökningen"(som det så vackert kallas) av bilen billigare för kunden om man gör på detta sätt än att undersöka del för del(vilket för mig låter helt jäkla orimligt förövrigt) Och tyvärr så är det så det går till och det är väl den största anledningen till att mina bilar aldrig nånsin kommer i närheten av en "auktoriserad bilverkstad" igen.

Min närkontakt med en auktoriserad bilverkstad kan intresserade läsa om här! big_smile
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1908924

Mvh/Jon

läste din tråd... jag skulle nog övervägt å anmält dom

killercow
5 augusti 2011
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Så du skulle utföra arbete gratis?. Då hade du inte haft råd med lokaler verktyg och dylikt.  De borde inte finnas några gränser för vad de kostar. De verkar ju vara krångligt fel. Kan vara vad som ju.

Tror inte du förstår.

Bilen har lämnats in för 3 gången nu för dom ska lösa samma fel. min syster har ju betalat 2 gånger för att dom ska ha löst felet utan att dom har gjort de. hur många gånger ska man behöva lämna in å betala för att dom ska lösa ett fel igentligen?

Byta massa saker i motorn hade jag väl oxå kunnat göra tills det funkade. men nu lämnades den in hos "experter" som borde haft lite mer kunskap om modeller dom jobbar med dagligen, just för å slippa byta en massa saker tills man hamnar rätt.

Jag tycker ändå att om man lämnar in en bil för att lösa ett fel så ska man få det löst inte behöva lämna in den 3gånger för samma fel utan att det åtgärdats. hon har ju inte lämnat in den för byte av xxxx. utan för att dom ska laga felet

206 Inlägg
5 augusti 2011
Tråkig historia men som man hört av vänner så är det så här det funkar, inte varit ute för det själv som tur är, och väldigt otur att det var lambdan och lmm de fick byta, är så dyra! men inte omöjligt att det finns nån lag så inte verkstäder exploaterar folk, Ring till en advokat så får du säkert veta på direkten smile

Rub Dub a Dubstep

killercow
5 augusti 2011
Trådstartare
Känns ju lite konstigt dom får byta saker som det igentligen inte är fel på bara för att dom gissar på att de är dom de är fel på å sen tar betalt för de

Ollikkala Racing
1 725 Inlägg
5 augusti 2011
Jag jobbar på en större märkesverkstad och jag tror inte vi tar betalt för en del som vi byter om det skulle visa sig att det inte är fel på den, kunden betalar för en felsökning och räknar med att vi hittar felet och inte bara byter massa delar vi tror att det är fel på.

Det en verkstad kan ta betalt för är:
1: felsökning som kan kosta olika mkt beroende på hur svårt felet är att hitta, man får helt enkelt ha kontakt med kunden hela tiden och komma överens om hur mkt tid och pengar det får kosta.
2: delar som byts och arbetskostnaden för detta om det avhjälper felet.

- Time Attack -

206 Inlägg
5 augusti 2011
Jo det är inte roligt när det inte var det som var problemet, Men tror det är vanligt i samband med "dåliga avgasvärden" mycket som kan vara fel o svårt att veta vilken av alla delar det är, men nu svävar jag ut, du får ju inte precis svar på forum frågan tyvärr, men oavsett märkes verkstad eller inte så måste felkoden vara en sån att det kan vara olika delars fel, då blir det svårt att veta vilken och eftersom lampan tänder sig ett tag efter din syster fått bilen så märks det inte på direkten heller, så blir inte lätt för dom heller.

Rub Dub a Dubstep

killercow
5 augusti 2011
Trådstartare
NIzmO skrev:
Jag jobbar på en större märkesverkstad och jag tror inte vi tar betalt för en del som vi byter om det skulle visa sig att det inte är fel på den, kunden betalar för en felsökning och räknar med att vi hittar felet och inte bara byter massa delar vi tror att det är fel på.

Det en verkstad kan ta betalt för är:
1: felsökning som kan kosta olika mkt beroende på hur svårt felet är att hitta, man får helt enkelt ha kontakt med kunden hela tiden och komma överens om hur mkt tid och pengar det får kosta.
2: delar som byts och arbetskostnaden för detta om det avhjälper felet.

Tycker du som jobbar på märkes vekstad man ska behöva lämna in bilen 3 gånger för samma fel med bara några dagars mellanrum. fattar ju vem som helst att felet inte är fixat nån av dom 2 först gångerna. dom har ju bara trott att dom löst felet när dom bytt saker å släckt lampan.

klart att man förstår att fel kan bli kostsamma å ta långt tid att laga å hitta. men här känns de som dom enbart gissar sig till lösningar å sen tror dom löst de å släpper iväg bilen.

Ollikkala Racing
1 725 Inlägg
6 augusti 2011
Nej jag kan förstå om man kanske tror att man vet vad felet är första gången och släpper iväg bilen för ofta är det faktiskt en återkommande grej och det blir bra direkt men kommer bilen tillbaka ska man nog se till att göra en lite djupare felsökning och faktiskt konstatera vad som är fel och åtgärda det innan man lämnar ut bilen och säger att det är ok.

tyvärr så är det många verkstäder i sverige som jag tror är lite slarviga ibland pga ackord löner och/eller tight bokat så man inte får den tid man behöver.

- Time Attack -

Sök