4364
Sök

Har en verkstad rätt å ta betalt utan att felet åtgärdats?

785 Inlägg
6 augusti 2011
Tycker oxå det borde finnas någon juridisk hjälp att få i dessa fall.
Har en granne som lagt 35 000:- på felsökning samt delar på sin
MB, och felet är kvar..!!!
Hade varit kul att få ett utlåtande från en "kunnig" inom området..

Men det är ju lite som en artikel som jag läste för många år sen..
En kille hade importerat en Viper som han lämnade in för genomgång och service på en "ordentlig" firma.
Bilen som inte var reggad och då bara trifilförsäkrad hamnade i diket och skrotades..
Serviceverkstaden sa att det skulle gå på hans försäkring och stod enbart för självrisk..
Det hela slutade med att han stod me en skrotad bil.. Och två veckor senare fick han en faktura på servicen de utfört på vipern...

Bara en komentar.... SUCK.!!

Its not the fart that kills, its the smell...

Vettemannen
6 augusti 2011
Trådstartare
JonR skrev:
Killercow: Jag förstår helt o hållet hur du tänker och jag håller med dig, man lämnar ju in bilen till en auktoriserad verkstad för att man inte kan laga det själv och för att man förväntar sig att dom enkelt ska kunna laga den, men när dom då bara byter delar ända tills bilen fungerar så som vilken mupp som helst med två tummar kan göra helt själv så blir man ju lite less! Men så som jag har fått det förklarat för mig så är det nånstans någon som har räknat ut att i genomsnitt så blir "felsökningen"(som det så vackert kallas) av bilen billigare för kunden om man gör på detta sätt än att undersöka del för del(vilket för mig låter helt jäkla orimligt förövrigt) Och tyvärr så är det så det går till och det är väl den största anledningen till att mina bilar aldrig nånsin kommer i närheten av en "auktoriserad bilverkstad" igen.

Min närkontakt med en auktoriserad bilverkstad kan intresserade läsa om här! big_smile
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1908924

Mvh/Jon

Nu har jag läst det du skrivit och jag kan bara säga att det är verkligen fördjävligt att man kan behandla kunderna på detta sätt, inte bara dig utan det dom förmodligen gjorde mot din kompis.

/Benny

4 299 Inlägg
6 augusti 2011
Men hallå, vet inte bilverkstäder hur en multimeter funkar?
Eller finns det inga mätvärden att tillgå?

Vi i båtbranschen kanske är gammalmodiga men att mäta en misstänkt trasig reservdel sparar en del stålar för kunden eftersom man då slipper testa sig fram. Är den delen hel man mätt upp, ja då har man ändå inte torskat några stålar utan de tar man ju i arbetsintäkt istället och vips har man en lite nöjdare kund istället.

Men det är som NIzmO skriver också. Vissa verkstäder så går mekanikerna på ackord vilket ibland innebär slarvigt jobb då mekanikerna så klart vill safta på lönen så gott de går. Att kunden sen kommer tillbaka, det är ett senare problem. Sad but true

4 299 Inlägg
6 augusti 2011
Fredde_Vette skrev:
Tycker oxå det borde finnas någon juridisk hjälp att få i dessa fall.
Har en granne som lagt 35 000:- på felsökning samt delar på sin
MB, och felet är kvar..!!!
Hade varit kul att få ett utlåtande från en "kunnig" inom området..

Men det är ju lite som en artikel som jag läste för många år sen..
En kille hade importerat en Viper som han lämnade in för genomgång och service på en "ordentlig" firma.
Bilen som inte var reggad och då bara trifilförsäkrad hamnade i diket och skrotades..
Serviceverkstaden sa att det skulle gå på hans försäkring och stod enbart för självrisk..
Det hela slutade med att han stod me en skrotad bil.. Och två veckor senare fick han en faktura på servicen de utfört på vipern...

Bara en komentar.... SUCK.!!

Finns juridiska regler för detta, har dom inte i huvudet just nu mer än att man inte får laga en maskin för mer än 50% av värdet utan intyg från ägaren att denne godkänner fortsatt reparation (osäker på hur många procent det var men ganska säker på 50%).
Och att man som verkstad inte får öka på fakturan mer än 15% (eller va de 10%?) utan att kontakta kunden om inget annat avtalats. Och det avtalet måste givetvis kunna bevisas och inte tas enbart muntligt.
Senast redigerat av Rallyhalle (6 augusti 2011)

Sök