4962
Sök

Köpråd: Pendlar bil, budget 15 000

1 283 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
Fortsätt fylla på med förslag, just nu ser alternativen ut så här:

Behålla 740in

Pros: Lättmeckad, Relativt säker, Har en reservdelsbil att plocka lite delar ifrån
Cons: Hög förbrukning

VW Golf Mk2

Pros: Lägre förbrukning, hyfsat lättmeckad.
Cons: Inga direkt? FWD då tongue

Peugeot 205 GTi

Pros: Lägre förbrukning(lägre än Golfen?), billig
Cons: Svår meckad(Har ingen erfarenhet av Peugeot meck), dålig krocksäkerhet(?)

christofer_k skrev:
Audi 100 c4  med aad motorn 2.0 115hk  har en avant och kan då säga att den går billigt och tyst  bra kvalitees kännsla utöver hela bilen lätta att skruva i.

Hur mycket drar den? smile
Har tittat lite på Audi innan, dock på Quattro för att kunna leka lite på vintern roll
Senast redigerat av Vita_Vargen (4 augusti 2011)

Ubåtsingenjör
7 367 Inlägg
4 augusti 2011
Vita_Vargen skrev:

Behålla 740in

Pros: Lättmeckad, Relativt säker, Har en reservdelsbil att plocka lite delar ifrån

VW Golf Mk2

Peugeot 205 GTi

christofer_k skrev:
Audi 100 c4  med aad motorn 2.0 115hk  har en avant och kan då säga att den går billigt och tyst  bra kvalitees kännsla utöver hela bilen lätta att skruva i.

en polare har en 205 gti .. den kör han på 0,8 -0,9 blandad körning , skulle gissa på att golfen är snålare men långt ifrån lika rolig smile

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
4 augusti 2011
Vita_Vargen skrev:

Behålla 740in

VW Golf Mk2

Peugeot 205 GTi

christofer_k skrev:

ca 0.63 0.70  beror helt hur man kör smile   förra veckan var jag på  roadtrip med den neråt   ca 360mil körde jag  och de gick  jävulskt billigt  och bra för en bil som har 45k  på mätarn:)  och stort plus är ju att  de är en rätt stor bil smile
Senast redigerat av christofer_k (4 augusti 2011)

Rumpmas
3 860 Inlägg
4 augusti 2011
Den Audi c4 2,3 Avant jag hade drog närmare 0,9 blandat, men 2,0:an är snålare, 07-0,8. Det är verkligen bekväma bilar för att vara så gamla. Nackdelar är att rosten bör ha påverkat de flesta rätt rejält på dörrarna. Bränslerör i stål som gärna rostar hål på och är dyra att byta ut. Kallstartsanordning som kan krångla och få bilen att gå ryckigt.

1 283 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
CHEEVA skrev:
Vita_Vargen skrev:

Behålla 740in

VW Golf Mk2

Peugeot 205 GTi

christofer_k skrev:

en polare har en 205 gti .. den kör han på 0,8 -0,9 blandad körning , skulle gissa på att golfen är snålare men långt ifrån lika rolig smile

Usch, då var det ju ingen höjdarförbrukning direkt. Fan nånting med runt 0.6 förbrukning borde väll finnas?
Vet att polarens Lancer drar ca det. Men den rostar nå förjävligt med hmm Kanske rosten som käkat upp så mycket av bilen så att förbrukningen gått ner lol

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
4 augusti 2011
Andromeda skrev:
Den Audi c4 2,3 Avant jag hade drog närmare 0,9 blandat, men 2,0:an är snålare, 07-0,8. Det är verkligen bekväma bilar för att vara så gamla. Nackdelar är att rosten bör ha påverkat de flesta rätt rejält på dörrarna. Bränslerör i stål som gärna rostar hål på och är dyra att byta ut. Kallstartsanordning som kan krångla och få bilen att gå ryckigt.

fe kan finnas fina exeplar:)  polarn köpte en  2,3 92  och ja den var rostfri smile väldigt fint skick. men  då de är en 2,3 så drar den mjo mer än vad min gör:)

1 283 Inlägg
4 augusti 2011
Trådstartare
Andromeda skrev:

Verkar inte vara sveriges vanligaste bil direkt tongue 2 träffar på blocket på Audi C4. Priset var ju inte så farligt men den som såg intressant ut(sedan modellen) var ju en bra bit bort.

Hur är Audi 80? Minns att vi hade en sån en tid på det glada 90-talet tongue
http://www.blocket.se/stockholm/Audi_80 … 11&w=1

Inte för farligt dyr o förbrukningen kan väll inte vara så hög på dom?

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
4 augusti 2011
Vita_Vargen skrev:
Andromeda skrev:

Verkar inte vara sveriges vanligaste bil direkt tongue 2 träffar på blocket på Audi C4. Priset var ju inte så farligt men den som såg intressant ut(sedan modellen) var ju en bra bit bort.

Hur är Audi 80? Minns att vi hade en sån en tid på det glada 90-talet tongue
http://www.blocket.se/stockholm/Audi_80 … 11&w=1

Inte för farligt dyr o förbrukningen kan väll inte vara så hög på dom?

sök audi 100  mellan 91-94  sen efter de kmr a6  som åxå är byggd på c4karossen bara facelift m.m 95-97 och a6 tror jag endast har 16v  2.0 4cyl  denna motor jag har är en 4 på 2.0l 8v motorkod aad  fwd

Dorifto King Peedi Balerado
386 Inlägg
5 augusti 2011
www.peugeot-sport-club.com/forum
www.peugeot-sport-club.com

Folk kommer alltid ha en förkärlek till olika bilmärken och min är Peugeot.
Det är lätt meckat, det är billigt och framför allt det är roligt att köra!

Nu kör jag skyline som brukis och peugeot 205 cti som projekt wink
http://i250.photobucket.com/albums/gg265/Peder_Nilsson/20110521_001.jpg

Och ja, med en peugeot 205 så vevar du in fräscha brudar wink

Förövrigt folk som säger att man skulle skämmas i en peugeot, man är ingen man om man skäms över bilen man äger....

Peder DailyFresh

Meldem
917 Inlägg
5 augusti 2011
asså... rolig att köra, billig, snål och hållbar. den bilen finns inte idag och kommer aldrig att finnas. säger som jag såg någon kommentera en gång:

Snabb
Billig
Pålitlig

välj 2.

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

346 Inlägg
5 augusti 2011
Köp en 205, det är riktigt bra och pålitliga bilar oavsett vad alla tyskhejare säger, har själv haft flera stycken. UNDVIK dock GTI-modellen och satsa på nån enklare modell.

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!

Ford fantast
1 607 Inlägg
5 augusti 2011
Vita_Vargen skrev:
Fiesta_Racing skrev:
jaha volvoraggare.....NEXT!!!

Förrdomsfull? Hemskt att behöva förknippas med en volvoraggare bara för att man gillar Volvo och "gamla" bilar... Så du som gillar Ford är precis som Ronny o Ragge då?

Kolla på mina bilar, ser du nån svart mattrollad 740 med wunderbaum krans i spegeln? Skulle fan inte tro det!

ALLA som kör volvo har något emot ford varför? den vanligaste komentaren är "dom rostar" och det är oftast den enda komentaren dom har.

om man köper en ford så får man mycket bil för pengarna. det krånglar sällan eller aldrig det beror precis på hur man sköter den precis som alla andra.

min far till exempel har en mondeo 94 som har gått 33k och går fortfarande inte så väl behandlad men funkar perfa. så man ska inte vara negativ mot andra bilar bara för att det är fel på en betyder det inte att det är fel på alla.

du kan köpa en vettig pendlarbil för hälften och köra upp resten.

Btw jag är volvohatare men det kan vi ta en annan gång. smile

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 augusti 2011
Marticus skrev:
asså... rolig att köra, billig, snål och hållbar. den bilen finns inte idag och kommer aldrig att finnas. säger som jag såg någon kommentera en gång:

Snabb
Billig
Pålitlig

välj 2.

Den där devisen gäller bara nya, dyrare bilar om vi ska vara ärlig.

Jag skrev det först. Honda Civic. Alla tre med råge. Så farligt rostar inte en -95 eller nyare heller utan det är mycket snack, precis som med andra bilars rostbenägenhet. Dessutom finns det så sjukt mycket aftermarket delar till dessa Hondor.
Senast redigerat av caromania (5 augusti 2011)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

886 Inlägg
5 augusti 2011
caromania skrev:
Marticus skrev:

Snabb
Billig
Pålitlig

välj 2.

Jag skrev det först. Honda Civic. Alla tre med råge. Så farligt rostar inte en -95 eller nyare heller utan det är mycket snack, precis som med andra bilars rostbenägenhet. Dessutom finns det så sjukt mycket aftermarket delar till dessa Hondor.

Jag håller inte med:

Snabb: Mjah, inte jätte, men det finns ju långsammare om man hittar rätt motor. Då är frågan om den motorn blivit hårdare körd än en mindre motor? Antagligen.
Billig: Jovars
Pålitlig: För att vara en gammal bil, ja säkert absolut. Men det är fortfarande en gammal bil som slitits i cirka 15 år.

EDIT: Jag säger dock inte att det är en dålig bil, skulle själv helt klart kunna tänka mig en, men man får vara lite realistisk.
Senast redigerat av Wicca (5 augusti 2011)

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Evildan
5 augusti 2011
caromania skrev:
Marticus skrev:

Snabb
Billig
Pålitlig

välj 2.

Civic är trevliga bilar som även jag anser fyller upp till de krav TS har.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
5 augusti 2011
se  till att inte ta aldeles för liten motor för dilen  för då kan  de dra rätt bra med soppa  på motorväg

Meldem
917 Inlägg
5 augusti 2011
jo de e ju en definitionsfråga trots allt. Hur snabbt är snabbt, hur billigt är billigt och hur pålitligt är pålitligt... hehehe smile men att en civic är pigg och sprallig säger jag inte emot smile

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 augusti 2011
Marticus skrev:
jo de e ju en definitionsfråga trots allt. Hur snabbt är snabbt, hur billigt är billigt och hur pålitligt är pålitligt... hehehe smile men att en civic är pigg och sprallig säger jag inte emot smile

För 15000 kan du absolut hitta snabbare. Men tveksamt om du hittar pålitligare och billigare att tanka/äga. Och i sammanhanget "gammal bil för 15000" så anser jag att de är hyfsat snabba både på pappret och i verkligheten. Släng på 15k så ska du få andra tips även av mig, men för denna summa är det det bästa alternativet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
6 augusti 2011
Bullet--- skrev:
christofer_k skrev:
se  till att inte ta aldeles för liten motor för dilen  för då kan  de dra rätt bra med soppa  på motorväg

Jag har den minsta och slöaste motorn i det europeiska civic 92-95 sortimentet. 1,3 liters förgasare.
Körde till halmstad summer meet. 20liter i tanken, kom cirka 35 mil på det.Då låg jag hela vägen upp till halmstad i 120-130kmh. hemvägen 90 kmh. Så mycket dricker dem faktiskt inte.

jo men de är ju en lätt bil  tänkte mer på större bilar  som oftast minsta motorn är i klenaste laget:)

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
6 augusti 2011
Bullet--- skrev:
christofer_k skrev:
Bullet--- skrev:
Jag har den minsta och slöaste motorn i det europeiska civic 92-95 sortimentet. 1,3 liters förgasare.
Körde till halmstad summer meet. 20liter i tanken, kom cirka 35 mil på det.Då låg jag hela vägen upp till halmstad i 120-130kmh. hemvägen 90 kmh. Så mycket dricker dem faktiskt inte.

jo men de är ju en lätt bil  tänkte mer på större bilar  som oftast minsta motorn är i klenaste laget:)

då förstår jag, då kan det försvinna en del soppa tongue

precis  men  som min bil som är en rätt stor bil och  har minsta motorn  iaf i c4 100 så är den nog perfekt  smile  ingen  fart maskin men  den är rätt pigg med sina 115 hk på 1780kg

de enda nackdelen med audi är reserv delarna som kan  kosta mkt i sverige men som mig har nära till finland så är delarna för halva priset  och sen går de ju att beställa de man behöver från tyskland där finns nästan allt:)
för i pincip samma peng som finland  så jag rekomenderar en  audi 100 c4 2.0 med aad motorn mellan 91-94?
och  som har gått  kring 26-29k mil  bättre desto mindre mil  men kmr man över 30k  så kan de finnas lite slitage delar att bytas ut smile   de som är vanligast är att dom börar dra olja  då brukar  ventiltätningarna vara dåliga lr kolvringarna  så då är de bra om man har  tillgång till att  testa  kompen  och den ska väll ligga mellan 13-14 bar ..  min har  gått  45 k  nu och testade kompen  då den gått 38 och då var de 7-9 bar på 2  och 11 på de andra wink  men den går änn fast hydral lyftarna rasslar lite;) hehe  lr de har de gjort de senaste 5k milen .
bara se till att göra servicen så har man en bil som kmr  gå långt smile

ps jag pinar min motor dagligen bara för att ha en anledning till att byta motorn men de verkar inte gå att säcka ihop den smile
Senast redigerat av christofer_k (6 augusti 2011)

Sök