S40 T4 - 00 - Däcket är snett

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 augusti 2011 · 13 754 Inlägg

ta loss fjäderbenet och kolla så den inte hoppat snett uppe vid lagringen..tänker på bilden på fjäderbenstornet du hade bild på

tror inte den är ramsne utan högst att framvagns balken fått sig en lite smäll

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
itia T5
7 augusti 2011 · 141 Inlägg

Ok jag plockade ner fjäderbenet och kollade på den, men det verkar inte som att den är sne, och om den är det, så är det väldigt lite. Nu är jag lite dålig på sånt, så jag vet inte ens hur den skall se ut original så jag har jämnfört det med bilder från skroten.

Skulle nästa steg vara att byta framvagnsbalken? Då den har fått sig en smäll.
Då lyder min fråga, hur svårt är det att byta den? Är den bärande för andra delar som motor, växellåda mm? Vad kan jag behöva för verktyg?

Väldigt tacksam för svar.

Senast redigerat av itia (7 augusti 2011)

jag hade en dröm
Frosted
7 augusti 2011 · 1 878 Inlägg

itia skrev:
Nu har jag suttit i 2 timmar och skruvat utan resultat.
Jag drog bort dem två skruvarna från fjäderbenet till "hjulet" och försökte dra bak fjäderbenet samtidigt som jag drog upp länkarmen för att få det stabilare. ja.. detta utan resultat då de hamnar i samma läge mer eller mindre.

Jag kan verkligen inte förstå hur det kan bli så galet. Den förbannade länkarmen är längre ner än vad den andra är. Hur mycket jag än försöker lyfta upp den så tar slutligen fjäderbenet i och flyttar jag bak fjäderbenet så passar inte skruvarna in i hålen längre.

Hur kan den vara så långt ner? Vad beror det på? Även om fjäderbenet är snett så fattar jag inte hur länkarmen kan sitta så långt ner...

PS:

Jag va nära på att kasta krängningshämmaren på min granne så sur jag blev, skiten sitter fast nu och jag får varken in den eller ut den. Behöver ta en paus innan jag tar sönder resten av bilen.. Tack för all hjälp

hade du båda framhjulen i luften när du skruvade? tog nu några fler bilder på hur mycket spel du måste ner innan man kan montera stabstaget?

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
itia T5
8 augusti 2011 · 141 Inlägg

Nej nu hade jag faktist inte både framhjulen i luften smile Så det förklarar säkert varför jag inte fick dit den.

Ett annat problem är att, även om jag lyckas sätta dit krängningshämmaren så kommer den sitta konstigt då fjäderbenet går ut för mycket. När jag kollar på högra sidan, så står krängningshämmaren rakt som ett "|", på vänster sida så lutar den mot mig istället vilket är galet.

Det gick inte att justera tillbaka fjäderbenet heller för att få hjulen rakt igen så jag antar att det är framvagnsbalken nu som är problemet, precis som growe sa.

Jag har laddat upp några nya bilder på fjäderbenet som ni kan kolla på, se bilderna från den 6e osv.

http://83.248.250.180/bilder

Senast redigerat av itia (8 augusti 2011)

jag hade en dröm
itia T5
1 september 2011 · 141 Inlägg

Tänkte lyfta tråden då jag fortfarande inte fått ordning på problemet.
Det verkar som att det är själva framvagnsbalken som jag får byta. Frågan är, hur svårt är det att byta den? Vilka verktyg behöver jag och kommer jag dö?

Väldigt tacksam för svar.

jag hade en dröm
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang