Projekt: SAAB 9-3ss Aero Nordic Extreme R ca400HK

Nordic Extreme R: (Såld / Projekt avslutat)
  • 98 Följare
  • 180 861 Visningar
  • Projektet avslutat 9 juni 2016
bengi
9 november 2011 · 404 Inlägg

Vilken tur!!

Jo ja vet ju iof vart alla sladdarna ligger, men dom har jag inte rört...

Men orkar du kolla om det är så att dimmljusen går ihop med kabel till termometern nånstans?




lingua skrev:

bengi skrev:
Problemen hopar sig...

Nu har båda dimljusen slutat fungera, och termometern..

Båda dimljusen sitter på olika säkringar, hittar inte vilken säkring termometer sitter på dock.
Och alla verkar vara hela!


Va 17" kan de vara för fel? Finns det nån kabel som kan lossna när man tar av fronten?
Hade ju av den tidigare.

Någon som har nån aning?

I fronten har du ström till dimljus, slang till spolarna samt tempgivaren till termometern.
Låter som du lyckats koppla isär eller i värsta fall haft av nåt?
Gissar dock på det förstnämnda.

Om nåt har fallit isär och du behöver veta hur nåt ska sitta så är min front
demonterad för tillfället, lätt att kika efter.smile

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
lingua
9 november 2011 · 2 271 Inlägg

bengi skrev:
Vilken tur!!

Jo ja vet ju iof vart alla sladdarna ligger, men dom har jag inte rört...

Men orkar du kolla om det är så att dimmljusen går ihop med kabel till termometern nånstans?




lingua skrev:

bengi skrev:
Problemen hopar sig...

Nu har båda dimljusen slutat fungera, och termometern..

Båda dimljusen sitter på olika säkringar, hittar inte vilken säkring termometer sitter på dock.
Och alla verkar vara hela!


Va 17" kan de vara för fel? Finns det nån kabel som kan lossna när man tar av fronten?
Hade ju av den tidigare.

Någon som har nån aning?

I fronten har du ström till dimljus, slang till spolarna samt tempgivaren till termometern.
Låter som du lyckats koppla isär eller i värsta fall haft av nåt?
Gissar dock på det förstnämnda.

Om nåt har fallit isär och du behöver veta hur nåt ska sitta så är min front
demonterad för tillfället, lätt att kika efter.smile

tillbaks om ett par min.smile

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
bengi
9 november 2011 · 404 Inlägg

Grymt!


lingua skrev:

bengi skrev:
Vilken tur!!

Jo ja vet ju iof vart alla sladdarna ligger, men dom har jag inte rört...

Men orkar du kolla om det är så att dimmljusen går ihop med kabel till termometern nånstans?




lingua skrev:

I fronten har du ström till dimljus, slang till spolarna samt tempgivaren till termometern.
Låter som du lyckats koppla isär eller i värsta fall haft av nåt?
Gissar dock på det förstnämnda.

Om nåt har fallit isär och du behöver veta hur nåt ska sitta så är min front
demonterad för tillfället, lätt att kika efter.smile

tillbaks om ett par min.smile

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
lingua
9 november 2011 · 2 271 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50636/50636-a9d952b84f9efbf09b7b4db15674f6e3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50636/50636-746cb56031aff48bd8fe2d9779bee0ea.jpg

Där har du kopplingarna, givarn sitter i samma robotslang som dimljusen.
Bilden under är multidonet, kan ju glappa där om du råkat dra till lite när du tog av fronten.

Senast redigerat av lingua (9 november 2011)

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
bengi
20 november 2011 · 404 Inlägg

Har ett mycket märkligt problem.

halvljuset på min bil är total kasst!!
det är xenon original, och jag kan inte minnas att det varit så här uselt förut...

vad kan det bero på?
Blir xenon lampor svagare med tiden??

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
ZyclonE
20 november 2011 · 366 Inlägg

Riktigt grym saab.

Ja xenon lampor blir sämre med tiden. Jag köpte nya lampor hos xenonkungen och passade då på att öka styrkan lite. Var lätt att bytta smile

Du jag såg att du bor i stockholm. Du har inte lust att hjälpa till med att koppla in en hög till låg nivå i våran saab ?

//David

Ford Mustang GT "Kompressor" (2005)
Bruno_S
20 november 2011 · 253 Inlägg

Mina xenonlampor har osså blivit klenare tycker jag.. dock så kan jag inte med säkerhet säga att det beror på dåliga lampor eller att mina insatser e helt svarta..

notera, dedär med kopplingar.. min 9-3 hade väl gått i princip 1000 mil när den fick mjukvara från BSR (steg1) o nu har den gått exakt (såg det när jag backa in i garaget) 218888km o kopplingen håller fortfarande hur bra som helst smile e ju iofs en V6 o inte en 2.0T som du har, vet inte om det kan ha med saken att göra

iaf, har du lyckats hänga på LED-slingorna i strålkastarna? jag gjorde det med min e de börja gå sönder efter ett tag, o på nyansen av "plasten" runt dioderna att döma så har där nog blivit riktigt varm så det har kortslutit dom (plasten va helt gul jämfört med genomskinlig original).. blir nog rätt varmt inne i en strålkastare om solen står på antar jag

men det va snyggt så länge det funka! big_smile

Ford Edge "Sport" (2018)
lingua
21 november 2011 · 2 271 Inlägg

Båda ni två har ju lackat insatserna så det kan säkert ha nåt med det att göra.smile

Bruno_s:
Din koppling är specad runt 450 nm original och bör hålla.
Såg däremot att du har runt 480 nm med det trimmet. men som sagt! Handlar
mycket om hur man kör också.

Senast redigerat av lingua (21 november 2011)

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
bengi
22 november 2011 · 404 Inlägg

ZyclonE skrev:
Riktigt grym saab.

Ja xenon lampor blir sämre med tiden. Jag köpte nya lampor hos xenonkungen och passade då på att öka styrkan lite. Var lätt att bytta smile

Du jag såg att du bor i stockholm. Du har inte lust att hjälpa till med att koppla in en hög till låg nivå i våran saab ?

//David

Hej!

Jo det är inga problem! Skall be min pappa hjälpa till att löda kablarna på slutsteget, karln har typ doktorerat i lödteknik.

Har du slutsteg under förar stolen?

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
bengi
22 november 2011 · 404 Inlägg

lingua skrev:
Båda ni två har ju lackat insatserna så det kan säkert ha nåt med det att göra.smile

Bruno_s:
Din koppling är specad runt 450 nm original och bör hålla.
Såg däremot att du har runt 480 nm med det trimmet. men som sagt! Handlar
mycket om hur man kör också.

Jo, men det är inte det..  jag är 100% säker, nu när jag tittade lite extra noga såg jag att den högra ljuset är rödare än det vänstra.

Och det är inte bara lite sämre.... det lyser sämre än dimljusen!

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
bengi
22 november 2011 · 404 Inlägg

ZyclonE skrev:
Riktigt grym saab.

Ja xenon lampor blir sämre med tiden. Jag köpte nya lampor hos xenonkungen och passade då på att öka styrkan lite. Var lätt att bytta smile

Du jag såg att du bor i stockholm. Du har inte lust att hjälpa till med att koppla in en hög till låg nivå i våran saab ?

//David

Vilka lampor köpte du? Kan du länka direkt till dem?

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
bengi
22 november 2011 · 404 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148802/148802-0a23535ec039549409a8b180d2567a99.jpg

* Ny koppling

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148802/148802-43b70f7485e09facafe4d1acaa5213a9.jpg

* Etanolkonvertering

Senast redigerat av bengi (9 juni 2016)

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
bengi
22 november 2011 · 404 Inlägg

Ang BSR....

Kommer aldrig någonsin mer använda BSR, det är ovist av flera anledningar...

1. Min bil går jätte mycket bättre med Nordic!
2. BSR mjukvara är sanslös när man ser vad den gör!
Hos Nordic kollade vi hur bilen var mappad, de vart helt orealistisk..

2500 varv = 350 NM
4000 varv = 250NM

För det första så håller de inte vad de lovar då BSR steg 1 skall ge 388NM. Då blir man ju fundersam när max vrid i mjukvaran är 350...

Jag tyckte att min bil gick bra med BSR steg 2, men nu när jag prövat Nordic så ångrar jag mig bittert att jag betalat för BSR trim. Då det dessutom kostade mig en ny koppling.

Inte kontisgt att kopplingen går åt skogen när allt vrid ligger på 2000-3000 varv.
Kan inte förstå varför man skall ha max vrid när man ligger och såsar på motorvägen i 110 på 2500 varv, eller ligger på 1 växeln.


Nu har jag i alla fall prövat båda systemen, och jag föredrar Nordic alla gånger!

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
ZyclonE
22 november 2011 · 366 Inlägg

Är det original slutsteg du menar eller ?. Vill bara kunna koppla in ett eftermarknads typ smile

Dessa köpte jag http://www.xenonkungen.com/se/art/D2S-x … kungen.php tror jag köpte 6000k

Passade även på att bytta till dioder i positions ljusen samt regbelysningen också. Vart skit snyggt

//David

Ford Mustang GT "Kompressor" (2005)
MercedesJonnie
22 november 2011 · 3 268 Inlägg

vafan Mekonomen i Åkersberga? hur kan man läsa fel? liksom 9-3 och 9-5, grymt dåligt jobb av dem!

bengi
22 november 2011 · 404 Inlägg

ZyclonE skrev:
Är det original slutsteg du menar eller ?. Vill bara kunna koppla in ett eftermarknads typ smile

Dessa köpte jag http://www.xenonkungen.com/se/art/D2S-x … kungen.php tror jag köpte 6000k

Passade även på att bytta till dioder i positions ljusen samt regbelysningen också. Vart skit snyggt

//David

Eftermarknadsstero? Då behöver du ju inga hög/låg nivå.
Jag vill ha kvar orginal steron, därför använde jag h/l adapter.

Den löder man på i slutsteget som sitter under förar stolen.

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
darkwizard Fordonstekniker
22 november 2011 · 1 740 Inlägg

Fin Saab. Det där med mekonomen verkstan, det ska du klaga till supporten på mekonomen. Jobbar själv på en mekonomen verkstad, och jag kan säga att det där var det sämsta jag har sett. Sicken klant som har monterat på fjädrarna på din bil.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
ZyclonE
22 november 2011 · 366 Inlägg

nej jag ska ha kvar original stereon. Sitter original steget under stolen ?

Ford Mustang GT "Kompressor" (2005)
bengi
23 november 2011 · 404 Inlägg

darkwizard skrev:
Fin Saab. Det där med mekonomen verkstan, det ska du klaga till supporten på mekonomen. Jobbar själv på en mekonomen verkstad, och jag kan säga att det där var det sämsta jag har sett. Sicken klant som har monterat på fjädrarna på din bil.

Ja det var trist, och dyrt!

Det största problemet är att han som har verkstaden, är en kompis kompis. Så det blev väldigt grinigt!
Det som störde mig mest av allt var att karsloken skulle ha betalt för att byta tillbaka fjädrarna.

Som försvar när jag hävdade att...

- "det ser förjävligt ut"

så fick jag som svar...

- "Nä då! Det ser ut som en BMW"

Nu är det i alla fall rätt, Kalle på Nordic fixade det på en halv kvart, behövde inte ens ta av däcken..

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
bengi
23 november 2011 · 404 Inlägg

ZyclonE skrev:
nej jag ska ha kvar original stereon. Sitter original steget under stolen ?

Japp, det är det som är så bra!

Bus enkelt att fixa!

GÅ genast ut i bilen och dra fram sätet så långt du kan, sitter en silvrig låda till vänster under sätet!
Jag går ut och fottar hur det ser ut i min bil!

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang