6 augusti 2011
Trådstartare
som rubriken tyder på så vill jag koppla en saab 9000 motor med en opels växellåda.
detta paketet kommer attt monteras i en kraftigt modiferad bil, så att det mesta kommer bli costum/hemmabyggd
motorn i tanken är en 2,3T , kraftigt modiferad ( i början så är tanken steg 3 trim, för att få det hela att rulla på, men målet är över 500hk, då när pengar kommer )
och jag har letat runt i diverse forum, och vet att vissa saab 9000 motorer, går att direkt skruva ihop med vissa opel växellådor
det jag söker då:
EXAKT vilka saab 9000 motorer går att koppla till EXAKT vilka opel växellådaor ( bara direkt skruva på )
(skulle vara fint med en lista: i denna saab årsmodell XXXX, så finns denna motor bXXXX som passar med denna växellåda i opel XXXX , årsmodell XXXX )
jag tänker en R28 växellåda ( för den tål original ca 400-450nm, med uppgraderingar har jag hört så kommer denna klara av mer )
och läste att styrsystemet T5 kommer i alla 9000 bilar från 94 och framåt, och denna styrsystem är hyfsad mappvänlig, om inte detta är fel så ska jag föredra det.
Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a