Fortkörning, 132km på 50 väg...vårdslöshet i trafiken ?

Phaeton Falgfixaren.se
7 augusti 2011 · 647 Inlägg

Tjenare!
Då de inte finns någon myndighet som är öppen tänkte jag kolla ifall de är någon som
har koll på var gränsen för vårdslöshet i trafiken går på fortkörning..?

Om man blir tagen på 132km i timmen på en 50km väg mitt i ett industri område
en regnig freda natt när de inte finns någon person ut. Kan de förmildra domen
på något sätt att de va ett öde område ?

Om man har taxikort, blir de indraget då också eller får jag behålla de ? För de är ju 3 teori prov
och en uppkörning för att få de... Körkortet lär man ju få tillbaka inom 12mån.

Nån som vet hur de ligger till ?

/ bamze

Följ min Projekttråd HÄR!
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay
TurbOla Reservdansk
7 augusti 2011 · 6 271 Inlägg

Du blir rapporterad till åklagare, böter på iaf 4000kr.
Anklagelsen du lär åka på blir antagligen vårdslöshet i trafik.

http://www.trafikjuristen.se/boter/poli … anna11.htm

Enligt denna tabellen åker körkortet minst 6 månader.

http://www.trafikjuristen.se/korkorting … lelse1.htm

Senast redigerat av TurbOla (7 augusti 2011)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
caromania Forummoderator
7 augusti 2011 · 9 296 Inlägg

Hoppsan Kerstin.
132 på 50 väg, det är ganska mycket. Räcker 4000 och 6 månader? Kan det inte bli dagsböter då, och lämplighetsprövning. Jailtime, skaka galler? Vad tycker taxibolaget du arbetar för skulle jag också fundera på. Får du behålla jobbet? Du har lite att grubbla över.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 augusti 2011 · 14 056 Inlägg

caromania skrev:
Hoppsan Kerstin.
132 på 50 väg, det är ganska mycket. Räcker 4000 och 6 månader? Kan det inte bli dagsböter då, och lämplighetsprövning. Jailtime, skaka galler? Vad tycker taxibolaget du arbetar för skulle jag också fundera på. Får du behålla jobbet? Du har lite att grubbla över.

Ja, det där var ingen lite fartöverträdelse. Det kan vara så att det blir att krypa in. Men man bör nog tänka sig för när man är yrkeschaufför.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
schnauz
7 augusti 2011 · 1 758 Inlägg

Vårdslöshet i trafik har ingen direkt koppling till hastighetsöverträdelse, utan enbart om du kört... ja, vårdslöst, helt enkelt. Det det handlar om är i grund och botten att du genom oaktsamhet eller liknande framfört ett fordon på så vis att du utsatt andra för fara.

Kör du t.ex. som en dåre i ett villaområde, eller i centrala stan mitt i rusningen så kan det bli vårdslöshet i trafik. Kör du däremot för fort på en helt öde motorväg så bör det vara lugnt. Bara att hävda att du var riskmedveten och självklart inte tänkte utsätta någon annan för fara. Hade du kommit ikapp en bil hade du självklart bromsat ner till laglig hastighet.
Finns ett "klassiskt" fall som inträffade för några år sedan med en motorcyklist som blev klockad i 195 km/h på en motortrafikled (skyltad 70 km/h) i centrala Göteborg. Polisen ville ha det till vårdslöshet, men eftersom det var en rak, fin vägsträcka och det inte fanns några andra trafikanter i närheten så blev han friad. Fortkörningen åkte han dock givetvis på!

Hamilton
7 augusti 2011 · 8 864 Inlägg

Överträdelse vid hastighetsbegränsning 50 km/h el. lägre så går det direkt till åklagare om hastigheten överskrids med 41– km/h.

I trådskaparens fall så är det åklagare och sedan om åklagaren dömmer (Strafföreläggande ) för vårdslöshet så brukar Transportstyrelsen återkalla körkortet i  minst 1år.

132km på 50 väg får nog anses som vårdslöshet och taxibehörigheten fråntas i och med att du blir av med körkortet.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
schnauz
7 augusti 2011 · 1 758 Inlägg

Hamilton skrev:
132km på 50 väg får nog anses som vårdslöshet.

Mvh
Hamilton

Dessutom regnigt, mörkt och inom bebyggt område, vilket alla tre är raka motsatsen till förmildrande omständigheter i det läget...

Klii
7 augusti 2011 · 195 Inlägg

"På väg med hastighetsbegränsningen 90 km/h
115-120     Varning     Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen"

Stämmer det verkligen att man bara får en varning om man kör mellan 90-120 km/h på 90 väg?

Ursäkta mig för OT.

Janneutanb
7 augusti 2011 · 7 271 Inlägg

Klii skrev:
"På väg med hastighetsbegränsningen 90 km/h
115-120     Varning     Förutsatt att man inte fått varning eller haft körkortet återkallat inom en tvåårsperiod från den nya förseelsen"

Stämmer det verkligen att man bara får en varning om man kör mellan 90-120 km/h på 90 väg?

Ursäkta mig för OT.

Du får böter men blir inte av med körkortet så länge som du inte har en massa tidigare företeelser.
Kör du för fort och blir stoppad flera gånger så kan ditt körkort dras in ändå.

Fellow
7 augusti 2011 · 1 581 Inlägg

På 70-90 väg gäller 30km/h över hastigheten återkallas körkortet definitivt. Jag körde 108 km/h på 70 väg och fick indraget kort i 2 månader och 4000 kr böter och detta 2-3 månader efter händelsen då som sagt länsstyrelsen sköter det.

killercow
7 augusti 2011 ·

Phaeton skrev:
Tjenare!
Då de inte finns någon myndighet som är öppen tänkte jag kolla ifall de är någon som
har koll på var gränsen för vårdslöshet i trafiken går på fortkörning..?

Om man blir tagen på 132km i timmen på en 50km väg mitt i ett industri område
en regnig freda natt när de inte finns någon person ut. Kan de förmildra domen
på något sätt att de va ett öde område ?

Om man har taxikort, blir de indraget då också eller får jag behålla de ? För de är ju 3 teori prov
och en uppkörning för att få de... Körkortet lär man ju få tillbaka inom 12mån.

Nån som vet hur de ligger till ?

/ bamze

Hastigheten har inget i sig med vårdslöshet att göra. utan vart å hur du framför fordonet

Har du åkt dit för fortkörning tidigare?
Det påverkar straffet för fortkörning.

Vårdslöshet i trafik kommer du absolut åka på eftersom det var på 50väg å du körde 82km/h förfort, polisen och åklagaren kommer se det som "bus-körning"

Att det var regnigt är ingen fördel för dej då det gör det endast mer vårdslöst.

Pga den höga överträdelsen så kommer du nog bli av med kortet ett år och NEJ du får inte TILLBAKA kortet. du måste ta om de från noll.

Senast redigerat av killercow (7 augusti 2011)

plankan
7 augusti 2011 ·

killercow skrev:
Pga den höga överträdelsen så kommer du nog bli av med kortet ett år och NEJ du får inte TILLBAKA kortet. du måste ta om de från noll.

Vilket inte är mera än rättvist heller roll

killercow
7 augusti 2011 ·

plankan skrev:

killercow skrev:
Pga den höga överträdelsen så kommer du nog bli av med kortet ett år och NEJ du får inte TILLBAKA kortet. du måste ta om de från noll.

Vilket inte är mera än rättvist heller roll

förutsatt att det blir 1år eller mer. Och taxi kortet måstes tas om

Phaeton Falgfixaren.se
7 augusti 2011 · 647 Inlägg

Känns inte som några glädjande besked från er... smile

Följ min Projekttråd HÄR!
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay
Muttley
7 augusti 2011 ·

Nej de är väl inte meningen att vi ska smickra och ge glädjande beslut.
Tänk på det att de kommer att granska om du är lämplig som taxichaufför också att de kan bedömas enskilt från ditt vanliga körkort. Du kan få tillbaka körkortet tidigare än lämpet för taxi så du vet.

mustang1966 lastbils chaufför
7 augusti 2011 · 240 Inlägg

Vettemannen skrev:

caromania skrev:
Hoppsan Kerstin.
132 på 50 väg, det är ganska mycket. Räcker 4000 och 6 månader? Kan det inte bli dagsböter då, och lämplighetsprövning. Jailtime, skaka galler? Vad tycker taxibolaget du arbetar för skulle jag också fundera på. Får du behålla jobbet? Du har lite att grubbla över.

Ja, det där var ingen lite fartöverträdelse. Det kan vara så att det blir att krypa in. Men man bör nog tänka sig för när man är yrkeschaufför.

/Benny

det har du rätt i. jag har under dom senaste 25 veckorna tagit lastbil med tungt släp (CE) och jag har märkt att man blir mer vaksam om var/hur/när man gör som man inte ska

Gud, som haver B23:n kär se till mig, som gasglad är. Vart jag mig i världen vänder, skall jag göra svarta ränder
köpes: har ni något till volvo 740 till salu så hör av er!
Volvo 740 TIC "Turbon" (1990)
Rock-Star
7 augusti 2011 · 2 982 Inlägg

snacka med länstyrelsen. öppet måndag. be din chef skicka ett brev till länstyrelsen om att du behlver taxileg o körkort för att kunna fortsätta försörja dig.

PS. att det var öde kan förmildra, men att det var regnigt sabbar hela grejen. u r screwed no matter wat.

Phaeton Falgfixaren.se
7 augusti 2011 · 647 Inlägg

Rock-Star skrev:
snacka med länstyrelsen. öppet måndag. be din chef skicka ett brev till länstyrelsen om att du behlver taxileg o körkort för att kunna fortsätta försörja dig.

PS. att det var öde kan förmildra, men att det var regnigt sabbar hela grejen. u r screwed no matter wat.

Japp de får bli så... se om dom är snälla eller elaka sad

Följ min Projekttråd HÄR!
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay
Andromeda Rumpmas
7 augusti 2011 · 3 860 Inlägg

Rock-Star skrev:
snacka med länstyrelsen. öppet måndag. be din chef skicka ett brev till länstyrelsen om att du behlver taxileg o körkort för att kunna fortsätta försörja dig.

PS. att det var öde kan förmildra, men att det var regnigt sabbar hela grejen. u r screwed no matter wat.

Har ärligt talat svårt att se LS kunna fixa det här även om det är en försörjningsfråga. Och det finns ju mycket man kan jobba med utan taxileg. Typ allt utom att köra taxi. Är man inte lämplig så är man inte, för 132 på 50-väg är inget man bara råkar göra, utan då är man medveten om vad man gör och får ta konsekvenserna. Svensson som inte kör taxi är också ofta beroende av sitt körkort, antingen för att ta sig till jobbet, transportera sig å jobbets vägnar eller både och även om man inte är ren yrkestrafikant. Skulle jag bli av med kortet skulle jag få cykla 1,5 mil enkel resa oavsett väder längs en starkt trafikerad väg. Alltså tar jag det lugnt.

Nåväl, hoppas att det löser sig till det bästa för TS, ångra sig lär han ju redan göra.

Senast redigerat av Andromeda (7 augusti 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
MazdaMg
7 augusti 2011 · 1 Inlägg

Helsingborg du kört eller?
Skrev du på något?
Vilken mätmetod använde polisen? efterföljande eller tog dom dig med laser?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang